<< Vissza |
Hová legyek, avagy Ha a nézõ visszaüt
Tisztelt Befogadók,
Hölgyeim és Uraim!
A jelenlét csapdájának demonstrálására
létezik egy elhíresült módszer, amit Egymillió
dolláros játéknak neveznek. Egy amerikai folyóirat
pályázatán egymillió dollárt lehetett nyerni.
A nyeremény nagysága igazából attól függött,
hogy hány pályázó jelentkezik a játékra.
Ha egy, akkor övé a teljes összeg, ha azonban kettõ,
közülük sorsolással csak az egyik nyer, de most már
csupán az összeg felét. Ha három jelentkezõ
is akad, akkor is egy nyertes lesz, akit viszont csak az összeg harmada
illet meg és így tovább, a jelentkezõk számával
arányosan. Minél többen jelentkeznek tehát, annál
inkább csökken a nyeremény értéke. Az ideális
az lenne, ha csupán egy ember jelentkezne, de az olvasó joggal
teheti fel a kérdést, miért ne lehetne õ az az egy?
A játék tehát - többek között - a részvétel
kockázatáról szól. Ha részt veszek a játékban,
adok egy esélyt magamnak, ám a jelentkezõk számának
növelésével egyúttal rontom is azt. Ha azonban nem
veszek részt, azzal mindenképpen rosszul járok, viszont
megmarad annak a lehetõsége, hogy legalább egy ember boldog
lesz. A csapda tehát elõállt: ha elolvastuk a felhívást,
máris részt veszünk a játékban - még
akkor is, ha átkozódva dobjuk félre az újságot,
hiszen akkor lemondtunk a pénzszerzés a könnyû lehetõségérõl.
Azt gondolom, hasonló helyzetbe kerültünk mi is ma este. Az
itt kiállító mûvészek és a kiállítást
szervezõ kurátor egy olyan játékra invitált
minket, amelyben rólunk lesz szó, a saját arcunkat láthatjuk
meg, csakhogy a tükröt is nekünk kell megkeresnünk. Jelenlétünkkel
és részvételünkkel mi teremtjük meg a kiállítást:
aki tud róla, legyen jelen vagy távol akár, részese
lett az eseménynek. Aki itt van, maga hozza mûködésbe
a mûveket, aki pedig nem jött el, nem marad le semmirõl. Hiszen
minden itt és most történik, minden általunk mûködik.
Maga a kiállítás is egy mû tehát, egy jelentéssel
bíró egész, amelynek igazi jelentését ma
este Önök adják.
Itt nincsenek kötelezõ útirányok, nincsenek teremõrök,
nincsenek kínos jelenetek, rosszalló pillantások, oda mennek,
ahová tetszik, sõt, néha még a mûalkotás
egy darabját is magukkal vihetik. Nem tudhatják, elmentek-e már
egy kiváló alkotás mellett vagy nem támaszkodnak-e
rá éppen ebben a pillanatban is, átszabva így a
mûvészi szándékot. Ettõl nagyszerû ez
a kiállítás - nem félt semmit, nem határoz
meg elõre értékeket, nem deklarálja a jót
és rosszat, nem cövekeli le a befogadót. Nyitottan áll
szembe velünk és - mint egy varázslat - eltûnik, ha
elmegyünk.
Valóság és illúzió, utánzás
és teremtés keveredik a kiállított mûvekben.
A valóság és képzelet határát mindennapjainkban
pontosan kijelölt támpontok jelzik: a valóság folytonossága,
reflektáltsága segít a határok meghúzásában,
az önmagunkról való tudás alakításában.
Ha megszûnnek ezek a támpontok, légüres térbe
kerülünk, ahol minden megtörténhet, megszûnnek a
fizika szabályai. A mûvészet sokat vitatott mimézise
segít a valóság határainak kitágításában,
a klasszikus eszközök azonban korlátokat is jelenthetnek. Az
itt látható mûvek ebben is sajátosak - a múzeum
falainak kitágítása, relativizálása, a valóság
tárgyainak felhasználása, szimbolizálása
a határok rugalmasságával szembesít bennünket.
Az épület homlokzatán egy zászlót látnak
- az elõtérben annak pontos mását. Vagy mégsem?
A tükrözés szigorú szabályai szerint a lépcsõfordulón
magunkkal jönnénk szembe - de akkor ki az, aki velünk szemben
áll? Ha bebújnak abba a dobozba, láthatják a zenét
- de pontosan hogyan? Ha odaállnak az elé a festmény elé
(Szûcs Attila), milyen színt látnak? Nem egyszerû
optikai, érzékleti csalódások ezek - gondolataink,
figyelmünk, szokásaink rögzülése ejt minket csapdába.
Bizonyára mindannyian szeretnek játszani. Ez a játék
a mi szerepünkrõl szól. Az alkotó csupán A
Befogadóra számít, mûvét viszont mi szólaltatjuk
meg. Látszólag csapdába csalnak, elbánnak velünk,
hogy azután megajándékozzanak valamivel.
Amit ma itt Önök látni, érzékelni, átélni
fognak, azt nagyban önmaguknak köszönhetik majd.
Olyan fiatal mûvészek kiállítását láthatjuk
itt mától, akik általában a mû-, mûvész-identitás
kérdéseit feszegetik. Ezek a formabontó, új eszközök
felé nyitó alkotók most egyenesen hozzánk, felénk
fordulnak, a befogadó jelenlétére alapozzák mûveiket.
Mi az újdonság ebben, kérdezhetnénk, hiszen nézõ
nélkül egyetlen klasszikus festmény sem érne semmit
- ezek a mûvészek azonban, elõdeikkel ellentétben
nem passzív szemlélõket szeretnének látni
bennünk. Segítségükkel igazi teremtõ nézõvé
válhatunk ma este.
És hogy belássák, ez nemcsak nekünk, hanem értünk
is van, arra kérem Önöket, hogy vegyék birtokba az épületet!
Ha tetszik, kövessék a jeleket - tegyenek egy kört az épület
körül, pihenjenek meg a színházteremben, csevegjenek
a kávézóban, nyissanak be az ellenkezõ nem mosdójába
is, és ha visszatérnek ide, ragadjanak egeret és vasalót,
élvezzék a muzsikát és a látványt,
figyeljenek az „otthoni” zajokra, fedezzék fel a színeket és
bátran kacsintsanak össze a mûvészekkel! De mindenek
elõtt azt kívánom: érezzék jól magukat!