44 éves a VLS

augusztus 20th, 2016

(L)ehető lehetetlen

augusztus 11th, 2016

2016. augusztus 6-14.
Eszterházy Károly Egyetem Jászberényi Campus, Lehel Film-Színház

PROGRAM

2016. augusztus 9. (kedd)
19.00 Könyvbemutató
„Kökény-kék kétségek”- Bálint Ádám és Nagy Zopán
Kötetbemutató-kísérlete. (Hang-rétegek „ecsetelve”…)
Közreműködik: Csonka Veronika

21.00 Koncert - Tapasztalt Ecsetek Zenekar
Valamilyen Valamik – lemezbemutató koncert
Zenekari tagok: Wahorn András - szaxofon, Szurcsik József - basszusgitár, Kopasz Tamás - szólógitár, Orosz László - dob, Chris Allan - billentyűk, Ulrich Gábor - ütőhangszerek, Marjai Judit - fotóművészet

Helyszín: Lehel Film-Színház emelete (Jászberény, Fürdő u. 3.)
A belépés díjtalan!

2016. augusztus 13. (szombat)
16.30 Köszöntő
Hajnal-Nagy Gábor Jászberény Város alpolgármestere
Házigazda: Góg Zoltán, Jövőkép Alkotók Egyesülete

16.45 Performance
Baji Miklós Zoltán: BMZ+TSZ
17.15 Kiállítás megnyitó
A 26. ART CAMP Művészeti Szimpózium Kiállítása,
a kiállítást megnyitja Szurcsik József Munkácsy díjas festőművész
Kötetlen beszélgetés a művekről és frissítő.
18.00 Zene
Nagy Mózes klarinét művész előadása
Ferencz Krisztina ének, Bolcsó Bálint élő elektronika, Dóra Attila fúvós hangszerek és Sőrés Zsolt mélyhegedű

Helyszín: Lehel Film-Színház emelete (Jászberény, Fürdő u. 3.)
A belépés díjtalan!

Sodródás

augusztus 3rd, 2016

Időpont: 2016. augusztus 5. (péntek), 17.00 - 18.00
Helyszín: Kassák Múzeum (1033 Budapest, Fő tér 1., Zichy-kastély)

Tilo Schulz (1972) Berlinben élő művész, kurátor érdeklődésének középpontjában a különböző művészeti ágak lehetséges interakciói, illetve a befogadói nézőpontok sokfélesége áll. Ehhez kapcsolódó kérdéseit az utóbbi években a mozgás fogalmának szó szerinti és átvitt értelmű jelentésrétegein keresztül dolgozza fel.

Absztrakt formanyelvével a mai ember általános bizonytalanságélményére is reflektál. A biztos pontok hiánya ugyanis valóban elmozdulást eredményez: nem pusztán olyan fizikai értelemben vett hely- és helyzetváltoztatást, mint például a menekülés vagy a migráció jelensége, hanem az elképzelések, gondolatok és nézőpontok folytonos áramlását is.

Ki lehet-e mozdítani egy festményt is fizikailag és formailag rögzített státuszából? Tetten érhető-e ennek következtében változás a befogadói attitűdben? Tilo Schulz mostani, Sodródás – Drift című kiállítása egy 2015-ben Berlinben már bemutatott, A rush and a push and the land we stand on is ours című festményének dekonstrukcióján, újraértelmezésén alapul. A felszabdalt és egymástól elkülönítve, az eredetihez képest eltérő helyzetben kiállított képrészeket, illetve két, korábban szintén bemutatott kisfilmjét (Tied up and down, how to consider force a privilege, 2013, Konsole, 2015) a művész olyan kiállításelemekkel egészíti ki, amelyek a befogadás lehetőségének sokféleségét a művészeti világon kívül is érvényesítik.

A tárlatvezetést Őze Eszter és Kőrösi Boglárka, a kiállítás szervezői tartják.

A tárlatvezetés a kiállításra váltott belépőjeggyel látogatható.
Jegyárak: 600 ft (teljes árú) / 300 ft (kedvezményes)

 

Vízballonok

augusztus 1st, 2016

Karol Radziszewski: Kisieland

július 27th, 2016

Filmvetítés és beszélgetés az alkotóval // angol nyelven

Időpont: 2016. július 28, 18 h
Helyszín: FKSE - Stúdió Galéria. 1077 Budapest, Rottenbiller u. 35.


Karol Radziszewski 2012-es dokumentumfilmje, a „Kisieland“ a ’80-as évekbeli Lengyelország meleg szubkultúrájának meghitt pillanataiba enged betekintést. A főszereplő Ryszar Kisiel, a Filo alapítója, amely Lengyelország első meleg témájú fanzinjaként kézről-kézre terjedt a szocializmus utolsó éveiben. Az alkotó Kisiel otthonába látogat, amely egy egész archívumot rejt magában, többek között olyan fotókat, amelyeken egy baráti társaság egymásnak előadott drag-performanszait láthatjuk egy magánklakásban. A képek, mint megtudjuk, a „Jácint-kampány” néven elhíresült, homoszexuálisokat megcélzó rendőri zaklatások idején készültek ’85 és ’86 között, s így tekinthetők a hatóságokkal szembeni ellenállás egy formájának. A dokumentumfilmben ezek a 25 évvel korábbi történetek és összejövetelek elevenednek meg, amikor Radziszewski arra kéri Kisielt, hogy a művész varsói stúdiójában egy modell segítségével ismételjék meg a performanszokat.

Radziszewski 2009-ben kezdett hozzá Kisiel privát archívumának feldolgozásához. A folyamatosan bővülő kutatási projekt részletei láthatók a Szívünk egy másik ország — A barátság mint alternatíva egy normális világban című kiállításon.

A 30 perces film bemutatását követően az alkotó jelenlétében a közép-kelet-európai queer kultúra és művészeti gyakorlatok és a szocialista múlt kapcsolatáról beszélgetünk.

Karol Radziszewski Varsóban él és dolgozik. A 2005 óta működő, homoszexualitással és maszkulinitással foglalkozó DIK Fagazine alapítója, kiadója és főszerkesztője. A kiállításon látható a magazin BEFORE ’89 (’89 előtt) című, nyolcadik száma is, amely a szocialista idők kelet-európai homoszexuális kultúrájával foglalkozik.

51-es körzet

július 22nd, 2016

2016-ban Kapolcson július 22. és 31. között, a Művészetek Völgyében már két helyszínen is várjuk barátainkat és az érdeklődőket:

// 51-ES KÖRZET // (Kapolcs, Kossuth utca 51.)
“A kapolcsi “51-es körzet” az elmélyülés olyan területe, ahol a művészeti alkotások figyelmes “fogyasztójának” lehetősége van arra, hogy vágyainak megfelelően a tudatfelszabadítás csúcsélményében részesítse magát.” - Galántai György kurátor

Látnivalók:
TÁBLAKÖLTÉSZET - szabadtéri táblakiállítás a haikutól a képköltészetig.
DIMENZIONISTA EMLÉKSZOBA - Tamkó Sirató Károly

Háttérprogramok:
hangköltészet, fonikus költészet, konkrét költészet, költői performansz, videóköltészet, digitális költészet.
Videódokumentumok a Pajtában (10.00, 14.00, 16.00, 18.00 órától)
Hangos költészet 10.00-től 20.00 óráig a Fedett Udvarban.
Részletes programot lásd: http://artpool.hu/K51/2016/index.html



ADATGALAXISOK – Cyberpunk & Poszthumanizmus



Sós Dóra négyrészes előadássorozata videón naponta 10.00 órától
részletes programot lásd: http://artpool.hu/K51/2016/index.html#adatgalaxisok




************************




// GALÁNTAI HÁZ // (Kapolcs, Kossuth utca 55.)
18.00-20.00 óráig





SZUBJEKTÍV / OBJEKTÍV – INTERAKTÍV / GENERATÍV
(kiállítás, installáció, videó)
“A multimédia installáció által konstruált integrál szemléletű térben a két végpont a valóságosan létező hangzó tárgy és a generatív algoritmus által létrejött mozi. Az ebből keletkező alapérzetet írja tovább a hangban és vízuálisan is megjelenő magyar nyelvi artikuláció.” - Galántai György kurátor



Művek: Galántai György, Mécs Miklós és Tulisz Hajnalka, Laca és a Poszthús, valamint az EvoMUSART2006 résztvevői (videó)

Változó portálzene / hangfüggöny / fluxus és minimál zene szerveződések

Bővebben: http://artpool.hu/K55/2016/index.html





Bioszféra rezervátum

július 21st, 2016

A 6. ARTplacc Kortárs Művészeti és Design Fesztivál keretében a kortárs képzőművészek, designerek és a társművészeti szerzők és előadók a fenntarthatóság kérdésére adott válaszait keresi és mutatja be. A Balaton-felvidéki Nemzeti Park területén lévő Tihany, illetve az, hogy a fesztivál központja egy vízparti ligetben található kiváló alkalmat és teret biztosít arra, hogy korunk egyik legégetőbb problémakörére: a természet és az ember között kapcsolat törékenységére fókuszálhassunk, és egyben rámutassunk azokra a ma is elérhető megoldásokra vagy gondolatokra, amelyek ezt a megbomlott harmóniát visszaállítani igyekszenek.

A képzőművészeti kiállítás tematikája is erre épül, a cím is erre utal. Itt a legfiatalabb, még tanulmányaikat folytató művészektől egészen az elismertekig olyan munkákat mutatunk be, amelyek vagy anyagkezelésükben vagy koncepciójukban a bioszféra szerteágazó kapcsolatainak művészi eszközökkel való megértését adják.

Bondor Csilla (Faur Zsófi Galéria), Csató József, Ember Sári (Molnár Ani Galéria), Fehér László, Gáldi Vinkó Andrea (Deák Erika Galéria), Gyuris Róbert, Hugyecsek Balázs, Illés Zsófia Szonja, Jakatics-Szabó Veronika (Molnár Ani Galéria), Kovalovszky Dániel, Koronczi Endre, Martin Henrik, Navratil Judit (INDA Galéria), Orosz Klára, Łukasz Pastuszka, Piros Boróka, Szabó Klára Petra (VILTIN Galéria), Szemző Zsófia (INDA Galéria), Tranker Kata (VILTIN Galéria), Zagyvai Sári (VILTIN Galéria)

Kurátor: Kaplár F. Krisztina és Somosi Rita

2016. július 21. - július 24.
Megnyitó: 2016. július 21. 19:00
Megnyitja Dr. Bordács Andrea

planetbabel

július 20th, 2016

Szent István Bazilika, Lovagterem
2016.07.20 - 2016.09.18.

Bábel. Babilon. Torony. Zűrzavar. Mindig van. Mindig lesz?
Boros Mátyás – Grafikák, nyomatok. Puritán letisztultság. Jelen.
Kerekes Gábor – Kollázsok, újságok. Tobzódó képáradás. Jövő.
planetbabel. Papír alapú, nagyméretű, helyspecifikus, térbeli installációk.
Budapest, Bazilika.

Boros Mátyás kísérleti, fúziós grafikai technikákat használ, Kerekes Gábor az újrahasznosítás szempontjából is fontos újság-kollázsokból hozza létre alkotásait. Mindketten alapvetően sík, papír alapú technikával dolgoznak, alkotásaikkal mégis folyton a térbe akarnak belépni, helyspecifikus, nagyméretű, körbejárható installációikból építik fel kiállításukat, a planetbabelt a Bazilikában.

A két művészt a közös témán kívül, mely évek óta, egymástól függetlenül foglalkoztatja őket, több minden összeköti. Az 1970-es években született generációjuk végigélte és végignézte azt a technikai innovációt, amelyben a virtuális valóság, a kommunikáció fejlődésével járó követhetetlen információrobbanás a társadalom szerkezetét és mindennapi kapcsolatrendszerét alapjaiban változtatta meg. Boros Mátyás az így kialakult új kommunikációs zavarra és izolációra reflektál, Kerekes Gábor pedig a mindennapi élet gyakorlati kihívásaira: utópisztikus jövőképeket és hozzájuk kapcsolható megoldásokat vetít fel.

A bábeli torony és a hozzá kapcsolódó társadalmi jelenségek visszatérő elemei a művészet történetének. A téma egyik legklasszikusabb ábrázolása id. Pieter Bruegel festménye, mely jelen kiállítás mindkét alkotója számára fontos kiindulópont, inspiráció. A bábeli tematika jelenkori áthallásai a kommunikáció, annak torzulása, vagy teljes hiánya. Ezen keresztül pedig a közös élmény, és közösség széthullása, megszűnése. Jelenünk a „nagy közös értetlenség kora”, a szétesés előtti pillanat.

Munkáikat összekapcsolja az ember monumentalitás iránti vágya, illetve ezen vágy létjogosultságának megkérdőjelezése. Úgy látják: az ember mára észrevétlenül megépítette a maga „Bábelét”: az információdömping és a fogyasztói társadalom termékei egyaránt fogyaszthatatlan mennyiségben állnak rendelkezésre. A feldolgozhatatlanság hátráltató tényező és ezek a jelenségek legalább annyira hátráltatják, mint amennyire megkönnyítik mindennapi életünket.

Boros Mátyás központi műve egy internetes közösségi felület bevonásán alapuló munka. A mű fontos eleme az itt zajló kommunikáció: a legnagyobb közösségi portálon osztotta meg felhívását és kérte ismerőseit, hogy saját portréik megosztásával járuljanak hozzá alkotásához, melynek végeredménye egy arcokból felépülő torony (zikkurát) térinstalláció. Az ember itt úgy jelenik meg, mint rész az egészben, rajta keresztül Borosindividuum és közösség viszonyát vizsgálja. Az emberi arcok mint téglák alkotják a hétszintes, csonka építményt.

Kerekes Gábor képi világára jelentős hatást tett a sci-fi irodalom, azon belül is a steam-punk irányzat. Kerekes az újrahasznosított alapanyaggal illeszkedik a nemzetközi recycling art tendenciákhoz is. A világ jelenlegi állapotával egyfajta apokalipszis felé tart: a feltornyosuló, fel nem dolgozott kommunikációs és fogyasztói termékek a pusztulásunkat okozhatják. Az újrahasznosítás, melynek elvét követve ő maga is készíti installációit, egy alternatív megoldás a túlélésre. Saját Bábel tornyának megépítésével reprodukálja az elérhetetlen felé törekvést, jeleneteivel pedig olykor fiktív, de részleteiben igencsak valóságos mini-világokat teremt.

A bibliai, nyelvi zavar végül nemcsak átértelmezve, hanem szó szerint is megjelenik mindkét alkotónál: Kerekes tornyán soknyelvű graffiti fut körbe, míg Boros egyik munkáján a szétrobannó darabkákon különböző nyelveken olvashatóak napi hírek vagy a bábeli történet részletei.

A helyszín választása is tudatos, a koncepció része a befogadó tér szakrális mivolta. A Lovagterem a Szent István Bazilika épületén belül közvetlenül a kupola alatt helyezkedik el, a toronyban a 360°-os panoráma kilátást csak ezen áthaladva lehet elérni. E tér így egyfajta átmenetet képez, egyensúlyoz profán és szakrális határán: bár az épület alapvető funkciója vallási, ezen a termen mégis pusztán a kilátás miatt haladnak át nációk százai nap mint nap.

a megnyitó időpontja: 2016. 07.20. 19 óra
megnyitja: Készmann József művészettörténész

kurátor: Telek-Nay Ágnes

+ Mladen Stilinović

július 19th, 2016

69 éves korában, 2016. július 19.-én elhunyt Mladen Stilinović szerb születésű horvát képzőművész. Művészete a titói Jugoszlávia politikai és ideológiai realitásában szökkent szárba a hetvenes évek során. Számtalan kiállításon vett részt, restrospektív anyagát bemutatta a budapesti Ludwig Múzeum is. Társadalomkritikus művei a világ számos gyűjteményében megtalálhatók.

A művész munka közben 1. (1978)

A művész munka közben 1. (1978)

Közegellenállás I.

július 10th, 2016

A virtuális térben folyó viták, úgy mint publicisztikák, műkritikák és kiállításkritikák fontossága, szerepe el nem vitatható. Mindazonáltal a lényeges kérdéseket felvető írások és művek is elfelejtődnek, ha nem követi őket olyan szakmai vita, melyből konstruktív következtetések vonhatók le a kortárs művészet társadalmi vetületeinek, illetve a társadalmi jelenségek kortárs művészetben jelentkező kérdésfelvetéseinek tekintetében. Az FKSE arra vállalkozik ezen alkalommal, hogy egy kiállítás és a rá érkező kritika apropóján fórumot szervezzen. A fórum főbb irányainak felrajzolása érdekében felkértünk - a különböző vélemények egyenlő reprezentálását szem előtt tartva - néhány, a képzőművészeti közeg véleményformáló szakemberét. A beszélgetést moderálni fogjuk és minden megjelenő aktív részvételére számítunk.

Témánk:
Szigeti Csongor Gábor: Aetheral (Horizont Galéria, Budapest)

A projekt weboldala:
http://szigeticsongor.blogspot.hu/2016/05/aethereal-horizont-gallery-budapest-2016.html

A kiállítás facebook oldala:
https://www.facebook.com/events/1061321673928662/

Bajusz Orsolya kritikája:
http://reflektor.hu/velemeny/bajusz-orsolya-emiatt-a-mocsok-miatt-is-egy-no-takarit

Moderátorok:
Magyar Fanni
Nagy Gergely

Beszélgetőpartnerek:
Szigeti Csongor Gábor
Bajusz Orsolya
Horányi Attila
Bordács Andrea
Szakács Eszter

Helyszín: FKSE - Stúdió Galéria
Időpont: 2016. július 11. (hétfő) 20:00

Közös nevező

július 7th, 2016

Resident Art Budapest - Showroom (1061 Budapest, Andrássy út 33. II./1., 29-es kapucsengő)
megnyitó: 2016. julius 7. 19:00
megnyitja Halász Krisztina
kurátor: Schneller János
Látogatható augusztus 19-ig, keddtől pétekig 13 és 18 óra között.

Varga Zsolt és Nagy Benjamin kiállításáról

A kiállítás ötlete egy Karinthy Szalonban megrendezett kiállítás alkalmával fogalmazódott meg bennem, melyet A kezdő 11 címmel rendeztett meg 11, a kerületben alkotó fiatal művész − köztük Varga Zsolt és Nagy Benjamin. A fiatal alkotók közül többen közös műteremben dolgoznak, ami nem feltétlenül jelentené, hogy művészetükben közös vonások is vannak, de Varga Zsolt és Nagy Benjamin esetében megfigyelhetők egymásra hatást gyakorló tendenciák. A játékosság és a véletlen szerepe egyaránt fontos eleme műveiknek, miközben stílusukban a tárgyilagosság, az elidegenítés is igen fontos szerepet kap.

Nagy Benjamin műveit az idea (ötlet), a humor (poén) és a kritikai él jellemzi, a médium kiválasztása ezek következményeként történik – tehát nem játszik elsődleges szerepet. Varga Zsolt egyértelműen festői problémákra keresi a saját válaszait.

Varga Zsolt képeinek látszólagos különbözőségük ellenére van egy jelentős közös motívuma: mindegyik képen központi szerepet kap a tér sík felületen létrehozott képzetének kérdésköre. Egymás fölé rendezett síkok hogyan állnak össze a fejünkben térbeli formákká? Miért azonosítunk egy szinte teljesen homogén színfelületet vízfelületként, vagy az ég egy darabjaként?
A látvány értelmezésének többértelműsége párbeszédre hív. Negatív és pozitív formáik játékában vélt és valós látványok, térérzetek tárulnak fel, miközben a képek végig fenntartják azt az önreflektív értelmezési tartományt, ahonnan apró vizuális jelekkel a nézőre kikacsintva üzenik, hogy semmi esetre sem szabad azonosítani őket azzal, aminek elsőre látszanak. Ha elsőre át is adjuk magunkat a látványnak és hiszünk a szemünknek, kicsit jobban szemügyre véve a festményeket, mindig megtaláljuk azokat a részleteket, utalásokat, szándékolt hibákat, amelyek visszatartanak a látvány primer értelmezéstől, és amelyek a képeket újra a meta-festészet dimenziójába helyezik.

Hasonló motivációval dolgozik Nagy Benjamin is, aki művészetében mindennapi, használati tárgyainkat emeli ki megszokott, magától értetődő kontextusukból, átalakítva őket. A tárgyak eredeti funkcióját megtartva reflektál saját művészetére, társadalmi kérdésekre vagy általában a művészet mai feladatára, miközben folyamatosan meg is lep minket. Az így létrehozott tágyak hétköznapi műtárgyként, vagy művészileg átértelmezett használati tárgyként is értelmeződhetnek – tovább fűzve a művészet közérthetőbbé tételére és a mindennapok művészetté transzformálására irányuló kérdést. Címadásával erősíti a kép és a szöveg ellentmondásos – olykor egymásnak ellentmondó, olykor egymást felerősítő – szerepét. Mindeközben sosem veszíti el az önironikus alapállását.

Schneller János

A barátság politikája

július 6th, 2016

2016. július 8., 18 h:
Anetta Mona Chişa nyilvános előadása

2016. július 9., 12-18 h:
workshop Anetta Mona Chişával

Helszín: FKSE (1077 Budapest, Rottenbiller u. 35.)

Ha művészként párban vagy csoportban alkotsz, megtanulhatod, hogy a “solve et coagula”, ami az alkimisták mottójaként annyit tesz, “oldj fel és köss meg”, a saját feloldódásunk elfogadását jelenti, és azt, hogy mindig más hőfökön égve, a változás tisztítótüzén kell próbára tennünk józan eszünket. Anetta Mona Chişa nyilvános előadásában júlis 8-án a Lucia Tkáčovával létrehozott közöss projekteket mutatja be, melyekben az alkotók az együttműködés természetén elmélkednek, egymást tükrözik vissza, túllépnek önmagukon, és újragondolják a kreativitást. Az előadás azt a kreatív folyamatot fedi fel, amely során az egyén felülemelkedik határain, a különbözőségeken és saját létezésén.

A július 9-i workshop kiindulópontjai olyan gyakorlatok, amelyek azt szemléltetik, hogyan változtatja meg az együttműködés gondolkodásunkat és az általunk használt nyelvet. A résztvevők nyelvi technikákat, egymás kölcsönös érzékelésére ható gyakorlatokat és a kötődés kötözés általi koreográfiáját próbálhatják ki. Miközben a nyelv nem tudatos rétegeit használjuk, egymás mimikáját utánozzuk, és az 1+1=1 elméletét adjuk elő.

Bővebb információ a workshopról >>

Anetta Mona Chişa és Lucia Tkáčová 2000 óta dolgoznak együtt, Prágában és Berlinben élnek és dolgoznak. Együttműködésük középpontjában a művészet politikai és esztétikai érvényének összehangolása áll. A láthatatlan, a kimondhatatlan és az ismeretlen erejében bízva, a művészetet olyan folyamatnak tekintik, amellyel változásokat érhetnek el, mind saját magukban, mind pedig a nézőben; és amelynek következményei megújíthatják a világot. Női művészpárost alkotva szembeszállnak a társadalom által a nőkre kényszerített szabályokkal és a férfi dominanciával.
Bővebben az alkotókról: chitka.info

Ha szeretnél résztvenni a workshopon, július 8-ig jelentkezz az applications@tranzitinfo.hu címen.

Kick OFF: Egyáltalán mi ez?

július 4th, 2016

Niels Van Tomme, a 7. Bukarest Biennálé kurátora előadásában egy progresszív, politikai és kulturális fogalmakra épülő kurátori szerepet mutat be, amelynek elsődleges célja a kritikus vizuális tudatosság megteremtése.

Van Tomme felfogásában ez a szerep határozottan interdiszciplináris; különböző léptékű projektjeiben ő maga is gyakran tágítja vagy rúgja fel a korábban létrehozott és helyesnek gondolt kurátori határokat. Így, számára minden kiállítás vagy publikációs projekt új lehetőséget jelent arra, hogy egy meghatározott témáról a végkimenetel kezdeti ismerete nélkül szerezhessen tapasztalatokat. Előadásában különös hangsúlyt fektet majd a 7. Bukarest Biennáléra, ahol a “Mit építünk ott lent?” kérdés kifejtésével foglalkozott.

Helyszín: Stúdió Galéria (1077 Budapest, Rottenbiller utca 35.)
Időpont: 2016.07.07. (csütörtök) 19:00

Niels Van Tomme (1977, Belgium), a kortárs kultúra, politika és esztétika közös metszeteivel foglalkozó kurátor és író. Kiállításai és különböző, általa szervezett események olyan helyszíneken valósultak meg, mint a The Kitchen New York, a Värmlands Múzeum Karlstadban, a washingtoni Nemzeti Galéria, a New Orleans-i Kortárs Képzőművészeti Központ, a New York-i P!, a chicagói Gallery 400 vagy a berlini Művészeti Akadémia. Niels Van Tomme az Art Papers magazin társszerkesztője, de találkozhatunk írásaival számos más kiadványban is, mint az Art in America a Camera Austria az Afterimage, vagy a The Wire. Könyvei többek között: Where Do We Migrate To? (2011), Visibility Machines: Harun Farocki and Trevor Paglen (2014), és Aesthetic Justice: Intersecting Artistic and Moral Perspectives (2015). Van Tomme jelenleg a Baltimore-i Center for Art, Design and Visual Culture vendégkurátora.

Az OFF-Biennálé és az FKSE szervezésében.
www.offbiennale.hu
studio.c3.hu

Szőr / mentén. Állatmesék

június 28th, 2016

Pegazus Fogadó, Szentbékkála
2016. 06. 02. - 08. 05.

Megnyitó: 2016. julius 2. 18:00
megnyitja Gerhes Gábor

A farkuknak köszönhetően a rókák gyakran rezonálnak idegen tudatra, különösen, amikor ez az idegen tudat váratlan bukfencet hajt végre.
( Viktor Pelevin: A Metamor Szent Könyve)

A kiállító művészek szürreális, ironikus alkotásai ahhoz az emberiséggel egyidős kultúrkincshez nyúlnak vissza, melyben az állatvilág az emberi lét absztrahált változata, s mely íly módon könnyedén vált – és válik a mai napig – a vallás, az erkölcstan vagy a pszichológia továbbá az irodalom és a művészet muníciójává.

Nagy Gabriella festményein a tájképre meglepő helyzetekben kerülnek rá az állatok, melyek egyszerre abszurd és mágikus tartományokkal gazdagítják az alkotásokat. Művei nem mentesek a kortárs társadalmi és politikai áthallásoktól sem, ezzel üdítő szelepként is szolgálnak a jelen nehézségeitől megfáradt befogadó számára.

Kovách Gergő szobrai deklaráltan a humorból táplálkozva mutatnak rá az ember és az állat közös gyökereire. Munkái gyakran térben elhelyezkedő közmondások vagy közismert szókapcsolatok, irodalmi idézetek, melyek anyagba formálás után végeláthatatlan értelmezési szférákba lövik ki magukat.

Szöllősi Géza meghökkentő taxidermiái egyszerre horrorisztikusak és humorosak: a hátborzongató, a tragikus és az ironikus bermuda háromszögébe csalogatják az örömmel lépre menő szemlélődőt.

f***k nyári workshop

június 24th, 2016

A független képzőművészeti tanszék az ország számos egyetemén és főiskoláján van jelen ingyenes kortárs művészeti kurzusokkal. A kurzus idejére a tanszék beköltözik az adott intézmény falai közé, az előadásokon és workshopokon kívül egyéb programok adnak alkalmat meghívott képzőművészekkel és más szakemberekkel beszélgetésekre, interaktivitásokra és együttműködésekre.

A 2013-14 tanév őszi féléve óta 24 felsőoktatási intézmény különböző tanszékein valósult meg a projekt. A nyári workshopra a kurzusok résztvevőt hívjuk, akikkel három témában dolgozunk együtt.

A workshop záróeseményén – f***k falunap, július 1., péntek – a nagyközség lakói és minden további érdeklődő számára is láthatóvá válik a közös munka Hegyeshalom különböző helyszínein.

Projektvezető: Menesi Attila (Budapest)

Egy fiktív határközség megtervezése

A világ egymásnak elmesélt történeteinkből alakul ki, ezek által lehet azt megérteni, a végtelenségig bővíteni és megváltoztatni is. Egyrészt a „nagy történeteken” keresztül, másrészt a mindennapok számtalan „kis története” által, amelyek az életünket alakítják és vezérlik. Történetgyűjtés, történetértelmezés, történet(át)írás Hegyeshalmon.

Témavezető: Bori Om (Bayreuth / Budapest)

független határőrség / f***k határőrség

Kritikus határtörténet, liminális élményszerzés, gyalogtúrák a zöldhatáron, a megfigyelők megfigyelése és határmenti helyzetek dokumentálása különböző eszközökkel, művészeti és nem-művészeti stratégiákkal. Hol a határ?

Témavezető: Erdődi Katalin (Budapest / Bécs)

Hely(rajz)i szám (egyéb kategória)

Iskolából konditerem, pártházból könyvtár. Filmszínház utca mozi nélkül, Mező utca Imre nélkül. Légópince eladó, határátkelő épület kiadó. Régi falak, új funkciók. Fokozatos absztrakció, megfigyelés, átalakítás. Spontán településfejlesztés vegyes technikákkal egy héten keresztül.

Témavezető: Orbán György (Budapest)

 fotó: feje tetejére állított Fortepan fotó (1982), részlet http://www.fortepan.hu/?view=all&lang=hu&tags%5B%5D=Hegyeshalom

fotó: feje tetejére állított Fortepan fotó (1982), részlet

jelentkezés: fktnszk@gmail.com

a nyári workshop támogatói: ERSTE Alapítvány, Goethe Intézet

+ Baranyay András

június 22nd, 2016

2016. június 20-án hosszantartó, súlyos betegségben meghalt Baranyay András, a kortárs magyar művészet egyik legjelentősebb alakja. Az 1938. április 23-án született Baranyay 1965-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Kezdetben litográfiákat, majd vegyszerrel manipulált vagy színezett fényképeket, önarcképeket készített. 1992-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, 1999-ben Kossuth-díjat kapott.

Pácser Attila fotója

Pácser Attila fotója

András az utóbbi évtizedekben a fotót és rajzolást/festést kombinálta, a képei majd’ mindig meditatív jellegű önarcképek voltak, de úgy, hogy közben nem magát állította a középpontba. Például ő volt az egyik legelső magyar művész, aki a nagy német romantikus festő, Caspar David Friedrich nyomán háttal ülő önarcképeket készített: tehát ahol nem látszott az arca, csak a háta (tkp. az inge), meg a kopaszodó feje. Vagy például a kezéről, a kezeiről multiexpozíciós képeket, amint ezek elmozdulnak. Egy nagyon szépen, nagyon szerényen csöndes, meditatív, befelé forduló képvilágot hozott össze. Mint a művészettörténetben rajta kívül mondjuk Giorgio Morandi, vagy a cseh fotós, Josef Sudek, azzal a különbséggel, hogy András mindezt a 70/80-as években. Szerény, csendes ember volt, végtelenül jó, rezignált humorral.

Várnagy Tibor

Katakrézis

június 20th, 2016

Megnyitó: 2016. június 23. (csütörtök) 17 óra
Nádor Galéria (Pécs, Széchenyi tér 15.).

Megnyitja: Colin Foster

Kiállító művészek:
Andrási Edina, Baráth Nóra, Beöthy Balázs, Boga Clementina Gabriella, Böhm Gergely, Budán Miklós Zoltán, Erdei Viktor, Freund Éva, Fűkő Béla, Gáspár György, Gergely Réka, Hámori Anett, Imreh Sándor, Kanics Dorottya, Keserue Zsolt, Könyv Katalin Éva, Lantos Tímea, PAF, Péter Alpár, Vági Flóra, Vercz Szilvia Magdolna

A kiállítás kurátora :
Nagy Márta

Megtekinthető július 22-ig, hétfőtől péntekig, naponta.


Laca69

június 20th, 2016

2016. 06. 25. (szombat) 17.00
Godot Galéria (Budapest, Bartók Béla út 11-13.)

Az ünneplő barátok:

17:00 efZámbó István közmondás ellenőr

17:30 Gaál József: Dojócsók II.

18:00 Bukta Imre és Kónya Réka

18:30 feLugossy László antifilmje
AZ ÉRTELMETLEN ÉLETNEK IS KOMOLY KÖLTSÉGEI VANNAK
szereplők: Katherine Chapman, Podlovics Éva, Fazekas Balogh István, Szirtes János, feLL
fényképezte és főmunkatárs: Csató Máté

20:00 drMáriás

21:00 feLugossy László & Szirtes János: Köszöntő
részt vesz: Molnár Ágnes Éva, Nagy Krisztián

A programokon a részvétel ingyenes.

Képminták

június 20th, 2016

2016. június 23. (csütörtök) 18.00
Kecske utcai Műteremház (1034 Budapest, Kecske utca 23.)

Viktor Kopasz képzőművész, a Visegrad Fund támogatásával a Kecske utcai Műteremház vendége beszél eddigi munkásságáról és a három hónapos budapesti rezidencia programja alatt tervezett projektjéről.

„A munkámat ebben a fázisban alapvetően az határozza meg, hogy átszerkesszem a készülő könyvem struktúráját és újraértelmezzem a kiválasztott képeket. Ennek a folyamatnak a során bonyolult, introspektív képsorozatok állnak össze, leginkább a labilis közép-európai identitás gyökereit kutatva. Ezek kezdetben fotónapló formában jelentek meg, de később a több irányú kísérletezés eredményeként szerzői könyvvé alakultak át. A legutóbbi képek a vizuális minták jelentésének kitágítását kísérlik meg egymásra rétegzett metódusokkal: pl. a fotók kiválasztásának bizonytalanságával, a képek ciklikus ismételgetésével, a sztereotip formai megoldásokkal és a képi túltermelés redukálásával. Ezek a vizuális patternek – Minták, Sztereotípiák és a Hiányzó képek – párhuzamosan a „szerzői könyv” egyedi példányában is megjelennek, ahogy fotóinstallációként is vagy akár tárgyiasult formában. A töredékeket egy képsorozatban, a lineáris film narratívájában próbálom kibontani, egy absztrakt gondolatmenetként, vagy éppen csak mint egy negatív kontakt másolatának egy verziója.”

Bővebb információ Viktor Kopasz műveiről itt:
http://www.kopasz.cz/


Aktuális időtlen

június 14th, 2016

2016. 06. 15. (szerda) 17.00
Írók boltja (1061 Budapest, Andrássy út 45.)

Bemutatják: Seregi Tamás esztéta
és Fehér Dávid művészettörténész

A kiadvány a könyvbemutató ideje alatt
20% kedvezménnyel kapható

http://elnferenc.net/_/bak-imre_timely-timelessness/