Ádám Zoltán és Várnagy Tibor

2000. augusztus 11. – szeptember 10.
MegnyitóOpening: 2000. augusztus 10. 17:00


Az ember elképzeli, hogy hátradől a széken

és csak úgy megtörténnek a dolgok. Erőlködés nélkül; csak semmi erőfeszítés.
Ha két labirintus rajzolatát egymásra fektetem, előfordulhat, hogy a mintázatok helyenként fedésbe kerülnek. Ekkor az utak hasonlósága a véletlen, vagy külső „szabályozók” műve, nem belső rokonságból fakad.
Van, akinek a közös munkálkodás végülis csak pótlék. Nem azért, mintha nem lenne benne száz százalékos, sőt. Szívvel, lélekkel ott van; a fél gőzt nem engedheti meg magának. Csak a helyzet olyan, hogy számára ez a leglehetségesebb – talán az egyetlen – alkotási mód. Ott, akkor. Ez bizony önfeláldozás, mert az Ön-nek ez kitérő, nem az igazi út. Erre természetesen, csak később nyílik rálátás. A „nem igaz út” nem feltétlenül jelenti azt, hogy az hamis volna, csak… Lehet az is, hogy ez az egyetlen ösvény az „igaz” úthoz, és ez valójában nem is kerülő, csak nem hasonlít az „igazira”. Ebben az esetben az életmű, bármilyen szerteágazó vagy töredezett is, elrendeződik egy határozottan kirajzolódott ív mentén. A sokfélség végülis egyirányba vezet; a tarkaság – ami később felesleges sallangnak értékelődik – elmarad, a polifónia összhanggá kristályosdik.
Más pedig ellenkezőleg: éppen a közös gondolkodásban él, abban álmodja magát. Áldozatról szó sincs, ez a fogalom itt nem érvényes, nincs értelme. Éppenséggel az lenne áldozat, ha „Ön-magát” kéne magában „kifejeznie”.. Mivel ő maga pont a másokkal való kapcsolatában definiálódik (ahogyan mások is, csak nem vesznek róla tudomást, és azt hiszik, hogy a művek által lesznek). Mindez nem gyengeségből ered, sőt. Az életmű ilyen esetben mint kerek egész megfoghatatlan, nem keretezhető be, mert láthatatlan fonalakból áll, és mert nem a műben valósul, hanem közvetlenül abban, amit a mű is céloz (néha). Rajzok, firkák, vázlatok, százával, ezrével; fényképek, itt; szövegek amott; és átbeszélgetett éjszakák. Semmi koherencia, csupa divergencia. A tárgyak csak nyomok, merő próbálkozás, bennük az élet ég.
Az egyik életmű felépített piramis, a másik csupán egy háló; az egyiknél szükséges állomás a kísérletezés, a másiknál létmód.
A számos azonosságot mutató labirintus-rajzolatok fedéspontjai vajon valódi koincidenciák, vagy lehetetlenségből fakadó csodák, vagy olyan kisülések, amik eltérítenek pályánkról?

Tatai Erzsébet

Részlet a Manapság című kiadványból, mely a kiállítás alkalmából jelenik meg.