Area 51

2000. június 18. – július 28.
MegnyitóOpening: 2000. június 17. 18:00

"Az elképzelt, a fiktív sohasem magukban a dolgokban vagy az emberekben rejlik, hanem a közöttük zajló történések lehetetlen valószerűségében: a találkozásokban, a legtávolabbi közelségében, az adott helyen való teljes elrejtőzésben. "1

Expozíció

Pavel Kopriva művészete és művészetének nézőre gyakorolt hatása leginkább ahhoz az élményhez hasonlít, amikor titkon megfigyelünk valakit, aki éppen egy életbevágóan fontos beszélgetést folytat a mobiltelefonján. Ül a megfigyelt egy kávéházban, szorongatja hordozható kis "kedvencét" és figyelmesen hallgatja a "vonal végén" magyarázó másikat. Mi, megfigyelők az eseményt nem tudjuk befolyásolni, azt azonban érezzük, hogy a beszélgetés végére valami megváltozik. Bár nem tudjuk pontosan, hogy mi történt, mégis nyilvánvaló: megváltozik a hangulat és a beszélők közötti kapcsolat, sőt, a látvány is más lesz. Az egész helyzet jelentéstartalma alakul át a beszélgetés végére. Kopriva művészetének is ez a legfőbb eszköze: finoman módosítja az adott szituáció hangulatát, jelentését. A művész természetesen nem rejtélyes telefonhívásokat bonyolít, hanem összetevőire vezeti vissza (dekonstruálja) azt a helyzetetet vagy azt a dolgot, amelynek jelentést tulajdonítunk.

Koncepció

Pavel Kopriva művei szoros kapcsolatban állnak az őket körülvevő valósággal. Az összekötő kapocs a képi kód, az objektivitás és a témaválasztás. A művész jól ismert, jellemző eseményeket választ ki, s – kiszakítva azokat sajátos diszkurzusukból – a műalkotás erőterébe vonja őket. (Kopriva fő érdeklődési területe a tudományos elmélet, a hi-tech és információs rendszerek, valamint a természet rejtett világa.) Az eredeti, logikus kapcsolatokat következetesen összezavarja, a különféle kontextusokat közelíti egymáshoz, a jelöléseket pedig megsokszorozza. Kopriva sohasem magukról a dolgokról beszél, inkább arról, hogy hogyan vesszük őket észre, mit reprezentálnak, hogyan gondolkodunk vagy beszélünk róluk. Műveinek alapjául virtuális, jól ismert, kipróbált szerkezetek; közösségi események vagy interaktív terek szolgálnak. Az ezeket összekötő szabályokat, sajátos törvényeket, illetve állandósult informatív kapcsolatokat azonban váratlanul és következetesen megtöri: ezzel irányítja a figyelmet felszínességünkre és figyelmetlenségünkre. A művész így bizonytalanságot, kiábrándultságot és veszélyérzetet okoz a nézőknek, s ezt kihasználva mutat rá a jelentések határterületének gazdagságára. Kopriva megpróbálja a nézőt rávenni arra, hogy az felismerje az eredeti és a megváltoztatott kontextus közötti különbséget. Azzal, hogy a vizuális jel jelentésmegkülönböztető képességét használja, Kopriva a képet nyelvként fogja fel. E szerint egy festmény "sohasem önmagában van jelen, jelenléte nem csak önmagára utal vissza", hanem "jogosan és természeténél fogva egy lánc vagy rendszer része: mint ilyen, a rendszer belsejében egy másik fogalomra vagy fogalmakra utal, a különbözőségek szisztematikus összejátszása révén"2. Igy a művész minden egyes alkotása konceptuális folyamat eredménye, nyelvi kísérlet, egy konkrét diszkurzus kis részlete, vizuális kábító-központ. Az esztétikai kód viszont rendező-elem marad ebben a bizonytalan környezetben.

Realizáció – esztétika

Kopriva művészetének gyökereit a minimalizmus, a konceptuális művészet és a média-installációk hagyományában találjuk meg. A legfőbb alapelv, amelyet ezektől az irányzatoktól átvett, az a műalkotás független és önálló valóságként való felfogása. (A művészet nem utánozza és nem tükrözi a valóságot, inkább megközelíti azt.) Kopriva installációi következetesen a valóság és a fikció határvonalán egyensúlyoznak, s így arra kényszerítik a nézőt, hogy elgondolkodjon e határsáv mibenlétén. Művei az utánzás hatalmára kérdeznek rá, és azt hangsúlyozzák, hogy "a fikció…, valójában nem a nem-létezőre vagy az éteri, lehetséges világokra vonatkoztatható (érvényesen nem ezekhez kapcsolódik) hanem – bár csak metaforikusan – a valódi, létező világhoz."3 A Kopriva munkáira jellemző vizuális feszültség azon az egyszerűségen alapul, amely az alapvető formák ernocionális és esztétikai erejét adja. A művész kiemeli ezeket az egyszerű formákat a természeti, tudományos, technológiai kódok meglévő rendszeréből és "rizóma-szerű, csak metamorfózisában létező, (…) folyamatos és kiszámíthatatlan interakciók terepéül szolgáló"4 struktúrába rendezi őket. Ezt a pulzáló organizmust Pavel Kopriva rendkívüli gonddal és körültekintéssel tervezi meg, egy gyakorlott designerhez hasonlóan. Inspirációit az autógyártás területéről, a legegyszerűbb biológiai organizmusok felépítéséből, a reklámokból, a komputer-programok és információs-rendszerek grafikájából és a pszeudo-tudományos diszkurzusból (pl. UFO-k) meríti. Az egyes elemek részletes kidolgozásával olyan formákat teremt, amelyek a sorozatgyártásra, az űrtechnológiára, az értékes alapanyagok előállításának folyamatára vagy az interaktív elektronikus rendszerekre utalnak.

Percepció

A Kopriva-féle sajátosan hűvös esztétika alkalmazásának az a célja, hogy különböző kontextusokat egymáshoz közelítve olyan fikciókat teremtsen, amelyekkel a jelölések és elnevezések eltorzult formáit kritizálja. Ezért a hasonlóság elvét részesíti előnyben az utánzással szemben. A hasonlóság ugyanis folyamatos, többirányú és nem hierarchikus. Segítségével "a szimulakrum azonosnak azonoshoz való bizonytalan, megfordítható viszonyaként kering."5 Kopriva e csodás (szakralizált) hasonlatosság révén fejezi ki (Flusserhez hasonlóan) a megszokástól, a megszokottól való félelmét, hiszen a megszokás "úgy árasztja el az értékek rendszerét, mint egy sárfolyam, amely mindent elnyel"6. A Kopriva művészetére jellemző elbizonytalanítás, vizuális és nyelvi kötekedés, valamint a bizonyosság és a konvencionalitás elleni szüntelen támadás az említetteken kívül még két fontos dolgot jelez: művészete a művészi alkotás igazolása, illetve a társadalom aktív tagjaként tevékenykedő művész helykeresési kísérlete is. A bizonytalanságra, a mozgásra és a kölcsönösségre helyezett hangsúly által a művész talán egy kevésbé kivételezett pozícióba kerül, ugyanakkor egyre inkább nélkülözhetetlenné válik.

Michal Kolecek

1 Foucault, Michel: La Pensé du dehors, in: Dits et écrits 1954 – 1988 par Michel Foucault, Gallimard, 1994, tome I., p.
2 Derrida, Jacques: Différance, in: Marges de la philosophie, Les Éditions de Minuit, 1972, p. 3 Goodman, Nelson: Ways of Worldmaking. Hackett Publishing Company Inc., 1988
4 Petricek, Miroslav Jr.: Philosophy or Wisdom, in: catalogue to the exhibition Interior versus Exterior Worlds, SCCA-Slovakia, Bratislava, 1996
5 Foucault, Michel: Ez nem pipa, in: Kép – képiség, Athenaeum, 1993/1, 157.0.
6 Flusser, Vilém: Gewohnheit als asthetisches Kriterium schlechthin, in: European Photography, no 45/1991