Gémes Péter kiállítása

2004. október 19. – december 5.
MegnyitóOpening: 2004. október 18. 17:00
MegnyitjaRemarks by: Gémesi Géza
Gémes Péter munkáinak a nyolcvanas évek közepétől az Én, a szerepbe burkolt Ego volt a tárgya. Attribútumai, „jelenetezése” az egyiptomi falképek, a görög frízek, timpanon-panoptikumok dermedt drámáit idézték, de csak távolról, érintőlegesen. Inkább az időtlenségre hivatkoztak; történetet „nem mondtak” fel, a kifejezés bátor és fagyos volt, nem feszítette orgiasztikus, expresszív, felfokozott tragédia. Hérakleitosz csöndes szavai, a végzetes dialektika mondatai kaptak képet általuk.

Révület nélküli álomjeleneteit később vízképei követték, melyek a „hőst”, az éteri testet az őselembe oldódásban ábrázolták. Gémes a figurát – legtöbbször önmagát – mintegy ornamentalizálta; a görög-keresztény, az európai mítosz-fragmentumok keletiekkel vegyültek. A megsokszorozott úszó az Én jelentőségének csökkenéséről beszélt, variálhatósága, permutálhatósága a különös, az egyedi, a tradicionálisan és európai módon individuális helyett az általánost, a világba-foszlottat, a szépen átlagoltat tárta elő: Gémes az időtlenséget a végeérhetetlenségre cserélte.

Késői munkáin enigmatikus szövegek rakódtak össze, máskor testrészletek tűntek elő kaleidoszkópszerűen alakuló-alakítható formákba tömörítve, melyek az ember, az emberi gesztus, a cselekvés mechanikus, egyszersmind kiszolgáltatott, könyörtelen átlagát sűrítik sokértelmű dekorativitással; az ornamentálissá tett lét nyilatkozik meg e képeken, melyek már nem az Én álmát rögzítik, hanem talán az álmodottét.

Hajdu István