Hajas Tibor (1946–1980): Kényszerleszállás

2005. június 17. – szeptember 4.
MegnyitóOpening: 2005. június 16. 18:00
„Én érdekeltem saját magamat, attól a perctôl kezdve, hogy világossá vált, ez az egyetlen út ahhoz, hogy az ember valaha bármit is megismerhessen.” (Hajas Tibor)

Hajas Tibornak, a magyar neoavantgárd művészet egyik legkiemelkedôbb és legszélsôségesebb alakjának életművét mutatja be a nyár folyamán a Ludwig Múzeum. A 60-as, 70-es évek idôszaka a happening, az akció, a fluxus nehezen behatárolható „mozgalmának” fénykora volt a „művészetnek nevezett totális tevékenység” nevében.

Hajas költôként indult. Akciói és performanszai végrehajtása, kísérleti filmjei készítése közben irodalmi indíttatását mindvégig megôrzô, egyfajta totális élményre törekvô művész volt, akinek nem adatott meg a másokkal együtt való, egymás alkotásaira és elképzeléseire reflektáló munka lehetôsége – magányosan hajtotta végre mindazt, amit a fluxus, vagy a bécsi akcionista iskola művészei. Munkássága szorosan kapcsolódik a konceptuális alapokon álló body art-hoz. Műveit a performansz rítus-központú szemlélete hatotta át – önmagát, illetve önmaga megsemmisítését fotóz(tat)ta.

Életművének, az írások, filmek, fénymásolatok, objektek mellett fotóművész munkatársai – Vetô János, Dobos Gábor, Lugossy István, Makky György, Szerencsés János, Veres Júlia – segítségével dokumentált akciói és performanszai is bemutatható részét képezik.

Az éppen 25 éve elhunyt művész alkotásait eddig három alkalommal láthatta a közönség: 1987-ben Székesfehérvárott, a Szent István Király Múzeumban, 1990-ben az Egyesült Államokban, a richmondi Anderson Gallery-ben és 1997-ben az Ernst Múzeumban megrendezett emlékkiállításon. A most nyíló tárlat az életmű lehetô legteljesebb és legalaposabb bemutatására törekszik, eddig soha ki nem állított, a hagyatékból, illetve külföldi gyűjteményekbôl származó alkotásokkal, a performanszok dokumentációival, a fellelhetô hanganyagokkal, filmekkel, maximálisan kihasználva a mai technikai eszközök nyújtotta lehetôségeket. A kiállításban egyedülálló a David Bowie-ról illetve Alice Cooperrôl készült dia-installáció rekonstrukciója.

Az író-költô Hajas felé forduló figyelmet jelzi, hogy a kiállítással egyidôben jelenik meg Hajas Tibor Szövegek című kötete Almási Éva szerkesztésében, az Enciklopédia Kiadó gondozásában, melyet a megnyitó napján, június 16-án 10 órától mutatunk be a múzeumban egy egynapos Hajas-szimpózium nyitóeseményeként.

A múzeum által kiadott katalógusban a műtárgyjegyzéken, bio- és bibliográfián kívül a kiállítást rendezô Baksa-Soós Veronika bevezetôje és Dékei Krisztina tanulmánya olvasható. A könyvet a Vetô János által szerkesztett, Hajas-Vetô fotómunkákból összeállított filmeket tartalmazó DVD-melléklet egészíti ki.