Képpraxisok 2.

2019. december 4. – 2020. február 2.
MegnyitóOpening: 2019. december 3. 18:00
A magyar származású Francois Fiedler, a hetvenes-nyolcvanas években az egyik legfontosabb absztrakt festőművésznek számított Párizsban. A világháború után telepedett le francia fővárosban, ahol a korszak nagyjai, Miró, Chagall, Calder ismerték fel tehetségét és egyengették útját.

Az ötvenes évektől hatalmas energiákat felszabadító absztrakt expresszionista képeket festett. Lényegében továbbfejlesztette Pollock képalkotási módszerét. Szemben az amerikai mester műveivel, ahol az alap átsejlik a csurgatott festékhálón, François Fiedler vastag, kéregszerű faktúrát hozott létre.

Az alapozáshoz gipszet használt, és kiszárította, hogy repedezett struktúrát idézzen elő, erre vitte fel vastagon, egyenesen a tubusból kinyomva a festéket. Az így keletkezett felületet karcolta, véste, helyenként visszabontotta, erodálta, dekonstruálta, amivel láthatóvá tette az elfedett, alsóbb rétegeket is, egyfajta derengést, belső fényt kölcsönözve műveinek.

Festményei a szabadban készültek. Nem azért, mintha „tájképek” lennének, François Fiedler számára már rég nem létezett naturát leképző, mimetikus festészet. Hanem képei felületének alakításához használta fel a természet erőit, a napot, szelet, olykor az anyaföld nedvességét is.

Fiedler-alkotások nem először szerepelnek a Műcsarnokban, hiszen egészen fiatalon, 1942-ben és 1943-ban részt vett már itt csoportos tárlatokon. A mostani retrospektív kiállításon zömében a művész legtermékenyebb periódusából, az ötvenes-hatvanas-hetvenes évekből válogatva állít ki a Műcsarnok reprezentatív olajfestményeket, a tárlaton elsősorban Budapesten még nem látott művei szerepelnek.

Rockenbauer Zoltán