Mira Brtka világa

retrospektív

2022. október 7. – december 17.
MegnyitóOpening: 2022. október 6. 20:30

Mira Brtka 1930-ban született Novi Banovciban (Jugoszlávia). 1949-ben érettségizett Belgrádban, majd 1955-ben diplomázott a belgrádi Színház- és Filmművészeti Akadémia filmrendező szakán. Ezt követően egy évet Prágában töltött, ahol rendezőasszisztensként dolgozott, majd 1959-től Rómában élt. Ugyanebben az évben jelentkezett az Accademia di Belle Arti festészeti tanszékére, ahol Franco Gentilini és Mino Maccari professzor osztályában tanult. Festészeti tanulmányai során számos animációs film, dokumentumfilm, reklám és játékfilm készítésében vett részt.

Első festményeit 1965-ben mutatták be Rómában. 1966 és 1971 között, bár továbbra is Rómában élt, több szálon kötődött Belgrádhoz: fordított, cikkeket írt és interjúkat készített korának legjelentősebb kritikusaival, rendezőivel és művészeivel. Ez idő alatt több kiállítása is volt Jugoszláviában. 1971-ben elhagyta Rómát, és családot alapított Dragan Kresoja filmrendezővel, de műhelyét 2003-ig megtartotta Rómában, filmes jelmezeivel pedig beírta magát a divattörténetbe.

1967-ben csatlakozott a Nobuya Abe japán festő által Rómában alapított, nemzetközi művészeti kollektívához. A csoport nevét („Illumination”) és céljait Arthur Rimbaud Les Illuminations című könyve, valamint a haiku költészet és a zen filozófia ihlette.  Tagjai Marcia Hafif, Aldo Schmid, Milena Cubrakovic, Paolo Patelli és Mira Brtka voltak. Ezekben az években készültek Brtka fehér festményei és nagy monokróm felületeken elterülő geometrikus kompozíciói. 

Az 1960-as évek vége felé művészete az éteri, meditatív kompozícióktól a hard-edge festészet felé mozdult el. Miután hazatért Olaszországból, Mira Brtka kísérletezni kezdett, festői gyakorlatát egyfajta multidiszciplináris művészeti forma irányába kezdte kiterjeszteni.

 Különböző médiumokat kezdett használni, többek között a hímzést. Brtka technikája, a vászonra való hímzés a művész által készített vázlaton alapult, amelyet aztán átadott képzett hímzőknek. Ezután az ő választásuk volt, hogyan rendezik el a színeket egy adott területen belül.

 A 2000-es évek elején Mira Brtka szobrászati formákkal kezdett kísérletezni, amelyek korábbi munkáinak háromdimenziós kiterjesztései voltak. Az évek során a szobrászat Mira Brtka mesterien gyakorolt médiumává vált, olyan fontos műveket hozva létre, mint a szék alakú Cím nélkül (festett vas, 170 x 100 x 100 cm).

 A művész 2014-ben hunyt el. Ez lesz Mira Brtka első retrospektív kiállítása hazáján kívül, amelynek célja, hogy művének nemzetközi elismerést szerezzen.