New York-New York 1999-2017-2022-2023

2024. február 22. – március 17.
MegnyitóOpening: 2024. február 21. 18:00
MegnyitjaRemarks by: Németh Gábor

Először a Szilágyi Sándor által szervezett Kind of Blue című csoportos, a magyar dokumentarista fotográfiát – Balla András, Benkő Imre, Féner Tamás, Horváth M. Judit, Szilágyi Lenke – a magyar konzulátuson bemutatott kiállítás résztvevőjeként jártam New Yorkban 1999-ben. Akkor kezdtem el Manhattenben, Williamsburgben, Harlemben analóg, fekete-fehér fotósorozatokat készíteni

2017-ben turistaként néhány hetet ismét ott tölthettem, és meglepő volt a változás, amelyet tapasztaltam. Ekkor főleg Bronxban fényképeztem, mert ott találtam a korábbi, a Budapest Pro Cultura Urbis Józsefvárost és a Moholy-Nagy ösztöndíj által támogatott Berlin Neukölln városrészt bemutató munkáimhoz hasonló szubkultúrát.

2022-ben elnyertem az NKA ösztöndíj pályázatát, hogy folytassam a munkámat, és sikerült a pályázatban leírt elképzelésemet megvalósítani. Koncepcióm szerint végigjártam az előző évek helyszíneit, fényképeztem Williamsburgban, Harlemben, Bronxban, Coney Islanden, de érdekelt Manhatten és a Broadway nyüzsgő világa is. Dokumentáltam a város változását, és az én megváltozott viszonyomat is a fotográfiához.

A korábbi fotóim analóg fekete-fehér technikával készültek, majd digitális fényképezőgéppel folytattam, de fényképeztem mobiltelefonnal is. Tapasztalataim szerint megváltozott az emberek viszonya a fotográfussal szemben, jóval bizalmatlanabbak, a „streetphotographia „ műfajában nehezebb dolgozni, mint korábban, de úgy gondolom, mégis szükség van a szubjektív dokumentarista stílusra, hiszen így tudjuk megörökíteni az utca hiteles életét, amelyből a képek láttán sok minden kiderül a befogadó számára. Atget fotói nélkül szegényebb fogalmunk lenne a századforduló Párizsáról.

Úgy szeretek fényképezni, ha egy-egy területet jobban, mélyebben, összefüggéseiben ismerhetek meg, és ez a képeimen megjelenik. Az NKA által támogatott Rákosrendező pályaudvart bemutató képesszémen közel tíz évig dolgoztam, de az összes munkám hosszú távú projekt eredménye. Családi kapcsolataim révén többször nyílt lehetőségem New Yorkban tartózkodni, és folytattam a korábban elkezdett fotósorozataimat, az elkészült anyagból összeállt egy újabb kiállítás.

Stalter György