Nyugi, nyugi / A kerék forog tovább

2021. október 14. – november 11.
MegnyitóOpening: 2021. október 13. 19:00
MegnyitjaRemarks by: Dékei Krisztina


Méhes Lóránt Zuzu pályáját két, egymással gyakran összefonódó, bár látszólag ellentétes stílus és tematika határozza meg: a fotóalapú hiperrealizmus és a karikatúra, a miszticizmus és a “rögvalóság”.


A kiállítás címe azonos az egyik fontos alkotás címével, emellett két interpretációval bír; olvashatjuk úgy, mint a művész kijelentését (“semmi pánik, megvagyok”), illetve a kiállítás egészet tekintve egészen másként is.


A tárlaton szerepel egy többször kiállított, festmény-együttes (Nyugi,nyugi a kerék forog (2011); Éjjel, nappal művész (2009); Zuzu kerék szögesdróttal (2011); Helló, Honolulu (2009); egy négy darabos sorozat (Finomhangolás, 2014-ből), továbbá Zuzu 1978-as szemüvegei szinezett fotóinak 2015-ben digitalizált reinkarnációi, melyen zuzuszemüvegben modellként pózoló lányok láthatók; illetve egy 2020-ban átfestett, csinos covidvírusokkal megfejelt festmény, rajta Móricka és Jánoska zuzuszemüveg-maszkban.


A kiállítás egyik vezérmotívuma a zuzu-napszemüveg, amit a hetvenes években fehér dipából és színes, celofánvékony műanyagfóliából készített a művész, amely nemcsak megjelenésében tűnt ki a szocializmus szürkébe vont hétköznapjaiból, hanem más fényben is mutatta a világot is.


Ahogy 2021-ben is más színben tűnnek fel a “posztmodern szociálimpresszionista neobarbár”, a magasművészeti elvárásokat és anyaghasználatot figyelmen kívül hagyó, a grafittik és a gyerekrajzok világát hordozó, a korszak kulturális-politikai ikonjait (vörös csillagot, traktort, öltönyös, fejükön villámhárítót, vagy rádióantennát viselő, Janus-arcú csinovnyikokat) megidéző képek és valóságot átszabó vető-méhesi kör-négyzet is.


Miért készített Méhes 2015-ben egy új, de egy 1982-es fényképen alapuló retro-fotorealista művet? Miért aktualizált egy már letűnt világot 2020-ban? Talán mert újra ugyanott vagyunk? Hogy a kerék forog tovább?


Dékei Krisztina