PÉNZ A PÉNZ UTÁN – A művészek pénze

Robert Watts és követôi

2000. május 5. – május 19.
MegnyitóOpening: 2000. május 5. 18:00


Robert Watts, amerikai fluxus művész 1962-ben rajzolta meg „Dollár Bill”-jét, amely késôbb a művészpénz történetének meghatározó darabjává vált. Nem véletlen, hogy Watts pénz-munkájának elôzménye a szintén egy dolláros címletű, bankárt ábrázoló „Safe Post” feliratú művészbélyege volt. A bélyegen a bankár a pénzt mint kártyát tartja kezében. A pénzt művészeti médiummá tevô ironikus gesztusnak rengeteg követôje akadt, amit a pénzvilág indokolt és annak inkább csak a szerencsejátékra emlékeztető szuperstruktúrája, amely átvette az uralmat nem csak a gazdaság, de a mindennapi lét fölött is. A pénz társadalmi intézményével kapcsolatos félelem, gyanakvás nem új keletű, már Arisztotelész is értekezik arról, mikor válik a pénzhasználat és azon belül a ,pénzkeresés” veszélyessé a közösség számára. A középkori viták a korlátok nélküli pénz-pénz ügyletekről, vagy az újkor filozófusainak vitája a pénz és a szabadság, a pénz és az egyenlőség kapcsolatáról, mind ennek az új keletű ,nagy borzongásnak” előfutárai. A „pénzmű” és egyben a fluxus ideája a pénz-pénz ügyletek helyett a pénz-pénzmű ügyletek alternatív ajánlata, amely papírpénz-grafikaként nyer könnyed kifejezést, egyben létjogosulságot.