Siker vagy mítosz?

A magyaros stílus

2000. június 16. – augusztus 20.
MegnyitóOpening: 2000. június 16. 17:00

Ellenfény, folklorisztikus téma, gyöngyösbokrétás derű, tükörfényezett nagyítások, pályadíjak garmada, a magyar fotográfia legfényesebben ragyogó időszaka. . . Elintézhetnénk ezzel a néhány szóval is. Ha így van, miért kell akkor egy egész kiállítást szentelni neki, könyvet írni róla?
Miért is? Mert kérdések tucatjait vetette és veti fel, s hagyja mindmáig félig vagy egészen megválaszolatlanul. Még annyit sem tudunk erről a dologról, hogy pontos, a lényeget megvilágító kérdéseket tehessünk fel egy minket, magyar fotográfusokat olyannyira érdeklő problémakörről. Ilyeneket például:
Valóban ez volt a magyar fényképezés aranykora? Vagy ellenkezőleg: itt érhető-e tetten saját mértéktelerl provincializmusunk?
Valódi ellentét feszült-e a kor két meghatározó stílusa, a magyaros és a szociofotó között, vagy vannak átjárások?
Mit, honnan, miből vett át, mi az, ami originális benne? Mennyiben kötődött a kor politikai elvárásaihoz, volt-e közös az irodalommal, a képzőművészetek más területeivel?
Kik, milyen fotókat és hová küldtek ez időben, mit nyertek, s mi volt a rangjuk, értékük e díjaknak?
A külföld ugyanazt gondolja erről, mint mi? Mi volt ezidőtájt a világban uralkodó fotó stílus? Tud-e a magyaros stílusról egyáltalán valaki a határainkon túl, érdekli-e ez az egyetemes fotográfia papjait és papnőit, vagy sem? Ha igen, miért? Ha nem, miért nem? És persze igen. Magyar vagy magyaros stílus, netalántán magyar(osch)? A honi fényképezésben ez olyanféle kérdés, mint volt a homo usion vagy homo iusion, Hogyan és miért mentődött át a magyaros stílus formakincse, technikája, szemléletmódja egy erősen jobboldali, konzervatív politikai rendszerből egy szovjet típusú szocializmusba? És utolsó (előtti) kérdésként: miért van az, hogy még mindig alkalmas témát jelent a magyaros stílus arra, hogy két fényképész, vagy azzal foglalkozó jól egymásnak essen? Miért lett és lehet máíg ideológiai sőt politikai küzdelmek kiváltója?
Van-e használható, továbbvihető üzenete a ma fotográfusai felé, vagy tegyük az egészet vitrinbe és mutogassuk, mint korosodó sportoló hajdanvolt győzelmeiért kapott serlegeit? Talán ennyi is elég annak illusztrálására, hogy ez a viszonylag rövidke periódus érdemesnek mutatkozzék arra, hogy foglalkozzunk vele, Már csak azért is, mert a honi fényképművészet olyan reprezentánsai fémjelzik, mint Balogh Rudolf, Vadas Ernő, Szöllősy Kálmán, Kerny István, Dulovits Jenő, Haller Frigyes, Angelo, Haranghy György, Járai Rudolf és még vagy két tucat jeles alkotó.

A Magyar Fotográfiai Múzeum kiállítása és a közeljövőben megjelenő könyv a stílus legkiválóbb alkotóinak főműveivel próbál meg egyfajta számvetést készíteni a múlt század húszas éveinek kezdetétől mintegy harminc-harmincöt évet átfogó időszakról, Kérdéseket fogalmazunk meg, amelyekre próbálunk válaszolni is, de a többit az olvasókra, a kiállítás látogatóira bízzuk.

Kincses Károly