Szegedy-Maszák Zoltán kiállítása

2003. január 20. – március 9.
MegnyitóOpening: 2003. január 20. 18:00

Virtuális kiállítás »»

Elemi képterek

Szegedy-Maszák Zoltán 1991 óta készít számítógépes installációkat, rendszeres szereplője hazai és nemzetközi kiállításoknak. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő, majd intermédia szakát is elvégezte, jelenleg az Intermédia Tanszék tanára ugyanabban az intézményben, Budapesten. Munkái az elmúlt négy évben tudatos, következetes médiumhasználatról árulkodnak, olyan vizuális kutatómunkáról, mely az új típusú kép jelentéslehetőségeit vizsgája, sajátos módon egyesítve a nézői és alkotói attitűdöt. Művei létrejöttében a véletlen és a szisztematikus, rendszerszerű építkezés egyaránt szerepet kap, gyakran egymás ellenében de minden esetben az adott mű megvalósulása érdekében. Ezek során bátran és szokatlan módon kapcsol össze különböző eszközöket, technikákat: festészetet és kompjúter-generált mintákat, monotípiát és digitális printet, sztereogramot és szteganografikus kódot, fotót és VRML (virtuális valóság modellező nyelven írt) programot, szöveget és kriptografikus vizualizációt, a képi kód manipulációjából keletkező sorozatokat és a virtuális térben mozgó látogató viselkedésétől függő képtorzításokat.

Egy installáció, vagyis adott térre koreografált képzoművészeti munka alapvető eleme a több fajta nézési lehetőség: a néző járja be valóságosan a műben – egy Paul Klee parafrázissal élve – a számára megépített utakat. A Promenád című installáció eredeti, 1999-es valamint 2002-es sztereó-változatában megtapasztalhatóvá válik a dinamikus kép, mely folyamatos változásra képes, s melyet csak a számítógép segítségével volt lehetséges érzékelhető formában megmutatni. Miközben a néző folyamatában látja a képlehetőségek keletkezését és megszűnését, a szerző bármikor kiemelhet egy-egy fázist, mely a hagyományos táblakép kontextusába kerülve megmutatja a jellemző, vagy épp a szokatlan, meglepő arcát e képdinamizmusnak.

Lényegesen nehezebb feladat megfordítani ezt az eljárást: egy-egy állóképbe sűríteni több fajta nézési-nézői módozatot. Itt ugyanis az aktív szem megkísértésére jóval kevesebb az eszköz, gyakorlatilag a képsík többértelmű lefedésére korlátozható. Szegedy-Maszák Zoltán új képeinél a síkokon megkonstruált elemi képterek a különböző nézési akciók, a látogatók szemjátékának közreműködése által teremthetők.

Peternák Miklós