Szélvihar

Fotó/művészet Zimányi László gyűjteményéből

2022. március 31. – április 25.
MegnyitóOpening: 2022. március 30. 18:00
MegnyitjaRemarks by: Ébli Gábor

Balla Demeter, Baranyay András, Berényi Zsuzsa, Csáji Attila, Csiky Tibor, Erdély Miklós, Hajas Tibor, Haraszty István, Haris László, Kaiser Ottó, Kerekes Gábor, Koncz András, Pinczehelyi Sándor, Szilágyi Lenke, Tót Endre, Tóth György művei

A kiállítás a Budapest FotóFesztivál hivatalos programjának része. 2017. évi alapítása óta a Fesztivál rendre bemutat fotó/művészeti válogatást egy-egy gyűjteményből. Szerepelt a Szöllősi-Nagy–Nemes Gyűjtemény három helyszínen, katalógussal és az Arcana Gyűjtemény két helyszínen, katalógussal, továbbá a Balázs–Dénes Gyűjtemény, a Gonda–Hetényi Gyűjtemény és Kertész Csaba kollekciója. 2022-ben Zimányi László eddig inkább a festészeti anyagáról ismert gyűjteményéből láthatóak lírai (Balla Demeter, Szilágyi Lenke) és társadalmi elkötelezettségű (Csáji Attila, Koncz András) fotós kompozíciók.

A Zimányi-gyűjtemény esetében a fotóválogatás bemutatásának ötlete a kollekció korábbi, átfogó prezentációjából nőtte ki magát. A vegyészként végzett, majd a rendszerváltás után vadászöltözékek nagykereskedésével foglalkozó családi vállalkozás élén álló Zimányi László 1950-ben Ózdon született, fiatalkorának jelentős részét Egerben töltötte, és ezért az egri Kepes Központ adott otthont 2018-ban a kollekciója széles körű bemutatásának.

Az egri kiállítás hűen tükrözte a kollekció arányait: a festészet dominált, a szentendrei alkotóktól kezdve, a Zuglói Kör művészein át, a kortársakig, például a kiállítás címét adó Lóránt János Demeter munkásságáig („Nahát!”). Az időhatárokat nézve, az összességében Vajda Lajostól Bukta Imréi húzódó kollekció szűkebb magja az 1956-1990 közötti művészet. Olyan alkotások, amelyek Zimányi Lászlónak új fénytörésbe tudják helyezni az általa is megélt évtizedeket.

S már az egri tárlaton felbukkant egy önálló kis fotós blokk. A jeles képzőművészeket ábrázoló portréfotók eleinte inkább a festészeti vonulatot kísérő, magas szintű dokumentáció szerepét kapták, illetve tiszteletadást fejeztek ki a nagy piktorok előtt, ám a fotó lépésről lépésre komolyabb, önálló pozíciót vívott ki magának a gyűjteményben. Ezt az új fejezetet szemlélteti a 2022. évi kiállítás a Fugában.

Ébli Gábor