A tiszta ész kritikája – Hajas-reflexiók

Nemes Z. Márió előadóestje

Hajas Tibor művészeti tevékenysége során többször ismétlődő bekötött szemmel való vakus fényképezés aktusának koncepcióját először az Expozíció, Photo/Art (1976) kiállításon valósította meg. Rövid élete során mindig a fényképezést alkalmazta, saját testéről vakuval, majd később magnézium vakuval készült fotó-szekvenciák formájában. Performanszait rendszerint elsötétített helyiségekben adta elő, mert azt akarta, hogy a közönség retinába égett képekkel térjen haza. Ezek a képek nem csak vizuálisan voltak erőteljesek a fekete-fehér kontrasztjuk miatt, hanem tartalmukban is. Üzeneteinek alapvető elemei a halál, a szenvedés, a szexualitás voltak, amelyeket néhány tömény szimbólum kísért: fecskendő, ruhacsipesz, vér, orvosi kötszer, égett anyagok maradékai, villanykörte, kvarclámpa, ragtapasz, stb. Inkább a végletessége, mint a komplexitása (a zene vagy szöveg használata) az ok, hogy meghatározó alakja volt a performansz-művészetnek; mert a legszigorúbb értelemben vett művészet élet és halál kérdésévé vált számára.

Beke László

Bemutatásra kerül:
az Öndivatbemutató (Balázs Béla Stúdió, 1976) c. film
Rendező: Hajas Tibor. Operatőr: Dobos Gábor, Vető János. Vágó: Bódy Gábor.

2019. március 1. (péntek)
Bejövetel: 19h. Program: 20h

Mersz Klub (Budapest VIII., Csobánc u. 10.)

A belépés ingyenes.
Dohányzó helyiség (füstelszívóval), korrekt árú büfé.
A program alatt NINCS dohányzás!
Ne hozz be saját italt, kisgyereket, kutyát.