AICA Kortárs Művészeti Díj 2009

Második alkalommal kerül átadásra Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) Magyar Tagozata által alapított kortárs művészeti díj. A díjat három kategóriában ítéli oda az AICA az adott év jelentős kortárs művészeti teljesítményeiért (kritikus, kurátor, kortárs művész). A díj az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával jött létre, összege mindhárom kategóriában 400.000 Ft. Az idei évben Somlói Zsolt és Spengler Katalin a kritikus és a kurátor kategória díját további 200-200.000 Ft-tal támogatta.

A díj jelöltjei voltak:

Műkritikus:
Hushegyi Gábor: Hadvezér tartásban. Szent István szobra a szlovákiai Komáromban, Műértő 2009/október
Nagy Ildikó: Marta Pan és Magyarország, Műértő 2009/szeptember
Sinkó Katalin: Nemzeti Képtár. A Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve, Volume XXVI, No. 11. Budapest, 2009

Kurátor:
Erőss Nikolett: Vákuumzaj, Trafó Galéria, Budapest
Mélyi József: Amerigo Tot. Párhuzamos konstrukciók, Ludwig Múzeum, Budapest
Páldi Lívia: Robert Capa, Ludwig Múzeum, Budapest

Művész:
Csörgő Attila: Arkhimédeszi pont, Ludwig Múzeum, Budapest
Kaszás Tamás: Alternatív dunaújvárosi idegenvezetések
KissPál Szabolcs: Legkisebb közös többszörös, Budapest, Ernst Múzeum

A nyilvános díjátadásra a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum előadótermében került sor 2009. december 11-én 18 órakor. Mindhárom kategóriában a szervezet tagsága és elnöksége is jelölhetett. A zsűri, amely az előző évhez hasonlóan, az AICA vezetőségének tagjaiból állt, hármas jelöltlistákat hozott nyilvánosságra a folyamat végén, s a díjazottakat szavazás útján e listákból választotta ki.

A díjazottak:

Műkritikus:

Sinkó Katalin: Nemzeti Képtár. A Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve, Volume XXVI, No. 11. Budapest, 2009
A Nemzeti képtár a Magyar Nemzeti Galéria Évkönyvében jelent meg, s az intézmény történetét dolgozza fel. Az indoklás kiemelte, hogy Sinkó Katalin a kortárs művészet, művészetszemlélet számára rendkívül fontos intézménykritikát írt, úgy érteti meg a Magyar Nemzeti Galéria múltját és jelenét, hogy azt a változó társadalmi, politikai rendszerek, ideológiák kontextusában helyezi el.

Kurátor:
Mélyi József: Amerigo Tot. Párhuzamos konstrukciók, Ludwig Múzeum, Budapest
Az indoklás szerint a kádárizmus időszakára új módon tekintő kiállításról van szó. Az egykor népszerű, izgalmas életutat, de vitatott művészi pályát befutó magyar művész pályáját helyezi kortárs szemléletű perspektívába. A kritikusok megkerülhetetlennek nevezték s üdvözölték, hogy utat nyit a múltfeltárás eleddig nálunk szokatlan módjainak.

Művész:
Csörgő Attila: Arkhimédeszi pont, Ludwig Múzeum, Budapest
A nemzetközileg is ismert művész a fizika, az optika problémáit, végső soron a tér és a látvány kérdéseit vizsgálja izgalmas, eredeti és gyakran szórakoztató műveivel. A maga építette eszközök, kamerák a kinetikus művészet egészen új értelmezését is adják. Konzekvens művészi pályájának eddigi eredményeit foglalta össze kiállításán – áll az indoklásban.