Artpool – The Experimental Art Archive of East-Central Europe

Könyvbemutató kerekasztal-beszélgetés, kiállítás és videóinstalláció

2013. november 19 (kedd) 18.00
Artpool P60 (1061 Budapest, Paulay Ede u. 60)

Résztvevők: Havasréti József, Iványi-Bitter Brigitta, Kiss Dóra, Müllner András, Sós Dóra Gabriella, Zsupos Norbert, valamint a könyv szerkesztői: Galántai György és Klaniczay Júlia

Az Artpool eredeti dokumentumokkal, számos fotóval, illusztrációval kronologikusan bemutatott története az események és kiállítások rövid ismertetésével, részletes bibliográfiával és hivatkozásokkal az 1970 és 1973 közötti balatonboglári Kápolna-műterem kiállításaitól, az Artpool archívum 1979-es megalapításán át, az Artpool Művészetkutató Központ 1992-es budapesti megnyitásáig és a 2010-es évekre nemzetközileg ismert kutatóhellyé válásáig követi nyomon a Galántai György képzőművész által több mint negyven éve útjára indított, majd pedig Klaniczay Júliával közösen megvalósított művészeti projektet.

—-
ARTPOOL
The Experimental Art Archive of East-Central Europe
(History of an active archive for producing, networking, curating, and researching art since 1970)

Szerkesztették: Galántai György and Klaniczay Júlia
Előszó: Kristine Stiles
Artpool – Budapest, 2013, angol nyelvű
21 x 29.7 cm, 536 p., 1500 kép, névjegyzék,
500 számozott példány

A könyvbemutató alkalmából a kiadvány több mint 50%-os engedménnyel, 8000 Ft-ért megvehető.
(Minden eladott példány egy-egy külföldre küldendő tiszteletpéldány postaköltségét fedezi.)

Bemutatásra kerül a kiadvány pdf verziója is.

—-
Hogyan képes egy művészeti kezdeményezés, az Artpool, több mint négy évtizeden át Közép-Kelet Európából, Budapestről egy, a világot átfogó – kezdetben analóg (posta) majd digitális (internet) – művészeti háló jelentős csomópontjává, referencia-pontjává válni?

Hogyan képes a történelem és a tudományos technikai fejlődés „viharaiban” újból és újból érvényesen megszólalni, és megszólítani?

Ezekre a kérdésekre is keresi a választ ez a kiadvány.

Az Artpool „Aktív Archívum” koncepcióra épülő, a folyamatosan változó világ inspirálta tematikákat tárgyaló nemzetközi kiállításaira sok száz művész küldte el alkotásait a világ minden tájáról, ahogy Galántai György és az Artpool is résztvevője volt az „Örök hálózat” más csomópontjaiban szervezett eseményeknek.

A negyven év során az Artpoolban lerakódó információ, a kialakuló gyűjtemények, az ezekre épülő kutatómunka képezi a mai intézmény szövetét, mely a művészeti történések mögött informál arról a viharos majdnem fél évszázadról is, melyben az Artpool kialakult és napjainkig működik, és melyet többek között az alábbi fogalmakkal jellemezhetünk:

kommunizmus, vasfüggöny, titkos jelentések, telefonlehallgatások, betiltások, „legvidámabb barakk”, szamizdat kiadványok, ellenkultúra, rendszerváltás, demokratikus átmenet, sajtó- és szólásszabadság, független nonprofit kezdeményezések, Európai Unió; 20. század, ezredforduló, 21. század; technológiai és kommunikációs robbanás.

„A konceptuális művészet, a performansz, az installáció és a videoművészet történetének, valamint az olyan efemer médiumok, mint a művészbélyegek, művész-képeslapok, gumibélyegző nyomatok, illetve művészírások és szamizdat kiadványok kiemelkedő korszakát dokumentáló kötet, az „ARTPOOL The Experimental Art Archive of East-Central Europe” [ARTPOOL – Közép-Kelet-Európa experimentális művészeti archívuma”] megjelenése jelentős művészettörténeti esemény. Lenyűgöző az Artpool archívumában megtestesülő munka, mind mennyiségében és hatókörében, mind pedig az Artpoolt létrehozó művészek képzelő- és intellektuális ereje és bátorsága tekintetében. A kezünkben tartott kötet rávilágít az Artpool létrejöttéhez vezető eseményekre és megmutatja, hogy gyökereinek közép-kelet-európai kontextusa ellenére társadalmi és kulturális szerepvállalása a kezdetektől fogva széles nemzetközi közösséget érintett.” – Kristine Stiles (részlet a könyv előszavából)