Feketét feketére festeni

Horváth Márk és Lovász Ádám előadása

Új Budapest Galéria (1093 Budapest, Fővám tér 11‒12)
2017. 11. 09. 18.00

Előadásunkban Borsos Lőrinc installációiról kívánunk szót ejteni, azon filozófiai értelmezési keret segítségével amelyet az „abszentológia” fogalmán keresztül ragadhatunk meg. Georges Bataille filozófiájának kettős tétje a formátlanság és a fejetlenség. A felvilágosult racionalizmussal szemben a valóságot ésszerűtlenként, kaotikus egyvelegként azonosíthatjuk, olyan tartományként ahol a hiány belevérzik a jelenlétbe. Sőt, hiány és jelenlét nem egymásnak ellentmondó kategóriák, mivel léteznek úgynevezett „hiányos jelenlétek” is.

Nézetünk szerint pontosan ezen utóbbi értelembe vett kategóriákat viszi színre Borsos Lőrinc, például A nemlétezés fekete háttere című installációban. Ahhoz hogy megérthessük a hiányos jelenlétet, abszentológiai vizsgálódási módozatot kell alkalmaznunk, olyan regisztert amely alkalmas a megtörtség, a felfüggesztettség és a negativitás értelmezésére. Parafrazálva G.W.F. Hegel gondolatát arról, hogy „a filozófia szürkét szürkére fest”, az abszentológusnak meg kell tanulnia feketét feketére festeni.

Ennek a gondolatnak a reprezentációját láthatjuk az Etalon című műben, amely valóságos etalonja a hiányt hiányra halmozó technikának. A rétegződő feketeség olyan többletet hordoz amely mégsem oldódik fel a tiszta semmisségben, hiszen a negativitásból termékeny művészeti jelentést emel ki. Ezen művészeti gyakorlatot tehát a hiány reprezentációjának, illetőleg az értelem fejetlenségének az abszentológiai praxisaként értelmezzük.

Még a feketénél is feketébb anyagok és gyakorlatok szükségeltetnek ahhoz, hogy a hiányos jelentléteket akár közelítőleg is feltárhassuk, annak tudatában hogy a tökéletesen hiánytalan feketeség maga is utópia, lázas vágyálom, rejtett lehetőség és paradox kísértés.

Horvárh Márk – Lovász Ádám
Absentology