Háy Ágnes napok

TŰZRAKTÉR (Budapest, VI. ker, Hegedűs utca 3.)

2010 március 1 – 4.

KIÁLLÍTÁSOK:
Kávézó: Kanna fotók
Szerpentin: Sex (1972) – grafikai sorozat
Aprótér: Múzeum rajzok (London Múzeumai 1996, rajzok a Bizánc kiállításról 2009)
Megnyió: március 1. hétfő 17.30, kávézó
Megnyitja: Szirtes Andras, filmrendező

VETÍTÉS, beszélgetés és workshop Háy Ágnessel az Aprótérben. Moderátor: Rózsás Lívia

március 1. hétfő 18-22 óra.
Vendegünk 20 óratól Szirtes János. 
18.00-19.00 befejezetlen animaciós és más film kísérletek a ’70-es évektől, valamint Szirtes János beszélgetése az alkotóval.  
19.00-20.00 Russell Square Galambjai 60 perc (A vetítés közben érdeklődés esetén animációs workshop, tanulmányok a Részecske Kaszinóhoz) 
20.00-22.00 Legújabb videók:   
Stone Dancer 6 perc  
Celebration of Failure 30 perc   
Text in Music 25 perc

Szirtes János beszélget Háy Ágnessel   
Rajzok időben:   
Mint a virág (hullaház és más rajzok 1996-9) video 20 perc

március 2. kedd 16-22 óráig. Vendégünk Vértesi Róbert részecske fizikus.  
16-16.30 Háy Ágnes Wokshop videók 2007-10 (incl. a Műcsanokban február 2-7 között készült felvételek)   16.30-17.30 Animációs workshop: Tanulmányok a Részecske kaszinóhoz  
17.30-18.00 Vértesi Róbert részecske fizikus előadása  
18.00-20.00 Animációs workshop: Részecske kaszinó Vértesi Róbert vezetésével.  
20.00-21.00 Háy Ágnes Workshop videók 1999-2006 
21.00-22.00 Legújabb videók:   
Stone Dancer 6 perc   
Celebration of Failure 30 perc   
Text in Music 25 perc

Március 3. szerda 18-22 óráig. Vendégünk Bali János karmester és Surányi László matematika tanár,
Téma: a zene és kép viszonya Háy Ágnes filmjeiben
18.00-19.00 Gyurma 34 perc (zenéjét szerezte: Vidovszky László), Gyurma 3p (zenéjét szerezte: Dukay Barnabás), Színház 6p (zenéjét szerezte: Sáry László-Amadinda) Hamburg 6p (zenéjét szerezte: Vidovszky László)  
19.00-20.00 Clebration of Failure 2009 30p (zenéjét szerezte: Moyes) Bali János és Surányi György beszélgetése az alkotóval.  
20.00-22.00 Text in Music 2010 25p néma Bali János és Surányi György beszélgetése az alkotóval illusztrálva Háy filmjeivel, többek között: Egy különc úr 1972, Haláltánc 1992, Calligraphy Exercises 2006 stb) 

március 4. csütörtök 19-22 óráig. Vendégünk Bíró Dániel egyiptológus. 
19.00-20.00 Háy Ágnes legújabb videói:   
Stone Dancer 6 perc   
Celebration of Failure 30 perc   
Text in Music 25 perc  
20.00-22.00 Bíró Dániel beszélget Háy Ágnessel, közben a szóba kerülő filmeket mutatjuk be.

Részecske Kaszinó – animációs workshop korhatár nélkül

A szubatomi részecskék viselkedésének modellezése targy-animációval az reszecske-fizikusok által is használt Monte Carlo módszer alapján, Vértesi Róbert fizikus közreműködésével. A Monte Carlo (MC) módszert Neumann János dolgozta ki 1945-ben. Ez a matematikai eszköz alkalmas arra, hogy véletlen események sorozatával oldjunk meg determinisztikus problémákat.

Az animációs workshop keretében a résztvevők stop trükk segítségével utánozzák az elemi részecskék mindennapokban nehezen elképzelhető viselkedését. Amikor a részecskék ütköznek, akkor visszapattannak, átmennek egymáson, az egyik elnyeli a másikat, vagy minden látható ok nélkül „felrobbannak”, és új részecskék jönnek létre, amelyek akár nagyobbak is lehetnek az eredetinél. Ezek az események szigorúan a természeti törvények szerint, de mégis véletlenszerűen következnek be, így a Monte Carlo módszerrel szimulálhatóak – innen a címben szereplő „kaszinó” megnevezés.

A workshop elején közösen megbeszéljük azokat az egyszerű mozgásokat, amelyeket a résztvevőknek elő kell adniuk, illetve azt, hogy ezek miként módosulnak valószínűségszámításra épülő (sztochasztikus) döntések során, a videófelvételkor. Az ezt követő 2 órában készítjük el a felvételeket. A résztvevők ez alkalommal nem csak az animációról szereznek tapasztalatot, hanem az atomrészecskék természetrajzába is bepillantást kapnak Vértesi Róbert fizikus segítségével

Háy Ágnes mozgóképei – A szerző munkásságának rövid bemutatása

Ha csak címszavakban kellene Háy Ágnes szerteágazó művészeti tevékenységeit végigsorolni, a sor hosszúra nyúlna. Formális művészeti képzésben nem részesült, a családi háttér és a mára már legelismertebbeknek számító neoavantgarde képzőművészek, kísérleti filmesek, zeneszerzők és művészettörténészek társasága azonban felért, bizonyos szempontból többet, de mindenképpen mást jelentett, mint a Képzőművészeti Főiskolán megszerzett diploma. Mestereinek tekinti Perneczky Gézát, Gémes Jánost (Dixi), Erdély Milóst, Bódy Gábort. Tagja volt az Indigo csoportnak, az ELTE Amatőr Film Klubban, majd a Balázs Béla Stúdióban készítette több filmjét, utóbbiban a K3 később a „K” csoport tagja.

1986-ban, a brit fővárosba költözésének évében csatlakozott a London Filmmaker’s Cooperative-hoz, majd ennek utódjának, a LUX-nak is tagja. Munkásságának egyik fő csapásvonala az animációs filmkészítés. Ezzel párhuzamosan azonban, hogy a felsorolást mégis, de csak részben megejtsem, grafikusként is tevékenykedik, több művészkönyvet adott ki, díszletet, jelmezt, bábokat is tervezett, több énekkarban is énekel, animáció oktatással is foglalkozik, valamint publikált is animációval kapcsolatban, gyűjtötte a budapesti folklórt, a londoni telefonfülkék prostituált hirdetéseit, indiai táncot tanult.

Háy 1969-től készít animációs filmeket. Kiindulását saját grafikai munkái jelentik, Különc Úr, első befejezett filmjének, az Egy Különc Úr naplójának főszereplője, a film elkészültét megelőzően, Háy minimalista képregényének is egyetlen figurája volt. A történet igen egyszerű: Különc Úr lép egyet. Minthogy nem csak a grafikai stílusban, de a történetben is meghatározóvá kívánta tenni a szerző a minimalizmust. Az anekdota szerint Háy mikor megmutatta minimalista képregényét, az asztaltársaságból Kemény György grafikus animációs fázisrajzoknak titulálta azokat. Ez a megjegyzés indította arra a szerzőt, hogy megismerkedjen a kockáról kockára történő mozgatás technikájával, és alkalmazza munkáiban.

Az 1960-as évek végén nem volt lehetőség felsőoktatási intézményben animációs filmkészítést tanulni, így Háy Ágnes az akkor elérhető témában megjelent szakkönyvekből tájékozódott. „Véremben volt, nagy találkozás volt az animációval, egymásnak voltunk rendelve, és ez világossá vált. Amit én csinálok, annak semmi köze ahhoz, amit én animációban láttam.” 1971-72-ben nagy sikere volt a Gyurma című filmmel melyben úttörőként képlékeny anyagot alkalmazott animációhóz. Ez a technika később elterjedtté vált.

A ’70-es, ’80-as években gyakran vetíti 8mm-es filmjeit azonban a sok órás anyagból csak néhány befejett produkció készült el, ezekhez Vidovszky László írt zenét. 1986-ban a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon első díjjal jutalmazták Gyurma-Színház-Hamburg című, három filmjéből készült animációját, kísérleti kategóriában. 1999-től újra találkozik a filmkészítés a grafikával (A kéz képe…, Mint a virág…).

Kiállitásain gyakran szerepelnek a filmek is. Legutóbbi egyéni kiállításai az Artpool Művészettörténeti Kutatóintézet kiállítótermében és a Pixel Galériában kerültek megrendezésre 2008-ban.

Háy Ágnes a legkonzekvensebb magyar kísérleti animációs filmes, 1969 óta több mint negyven szerzői rövidfilmet készített el, és ezt a gyakorlatot a a mai napig folytatja. Filmjei nagy részben non-narratív, a filmnyelv feltárására készült kísérletek. Alkalmazott technikái nem nevezhetők újnak az animációban, attól eltekintve, hogy gyurmafilm először Háy kamerája alól került ki Magyarországon. Mégis azzal, hogy a tárgymozgatás, és egyéb analóg eljárások alapkérdéseire világít rá egyéni hangot teremt. Erdély Miklós szavaival: „…Háy Ágnes filmjei nem különösebben … csak az ember úgy érzi nem lehet másképp filmet csinálni.” (Mozgó Film, 2. sz. BBS, 1986. 319-326)

http://www.ndr.hu/HA/01.html