Hogyan tanulunk a művészeten keresztül és mi a kreativitás?

Beke László előadása A közösségi pedagógia erőterei – Kreativitás-gyakorlatok című kiállításon

2015. október 20 (kedd) 14.00
Majakovszky 102 (1077 Budpest, Király u. 102.)

Beke László tevékenysége több ponton is kapcsolódik A közösségi pedagógia erőterei – Kreativitás-gyakorlatok című kiállításunkhoz. A kiállításon foglalkozunk az utópisztikus építészettel, mely inspirálta Beke 1971-es Elképzelés című „művészet-futurológiai felmérését’. Az Elképzelés felhívásra beküldött művek közül is szerepel kettő a referenciáink között: Fajó János Nyitott Műve és Szentjóby Tamás Paralel-Kurzus Tanpályája.

Beke közvetlen kapcsolatban volt a projekt kiindulópontját jelentő Kreativitási gyakorlatokkal, a Levél a Mozgástervezési és Kivitelezési Akciók résztvevőihez című 1976-os szövegében a kreativitásról és az oktatási reformról folytatott interdiszciplináris diskurzus legfontosabb eredményeit foglalja össze (Bauhaus, Arthur Koestler, Robert Filliou, Allan Kaprow, Joseph Beuys, Ivan Illich), valamint hivatkozik Szentjóby Paralel-kurzus programjára is, amely olyan váratlan eseményeket generál, amelyekben „a gyakorlat vezetője — ha van ilyen — éppúgy tanul a résztvevőktől, mint a résztvevők őtőle”. Beke László maga is összeállított egy tanmenetet a művészeti eszközök pedagógiai alkalmazásáról a Művészet / tanulás / utópia (1980) című tanulmányának függelékeként.

Végül, de nem utolsó sorban 1976-ban ő hívta meg a Fiatal Művészek Klubjába Robert Filliout, aki több művel is szerepel a kiállításunkon. Itt vehette először használatba a magyar közönség a – most az ex-artists’ collective kivitelezésében látható – Poipoidromot, a folytonos alkotás terét. Beke interjút is készített Filliouval, és alkotótársával Joachim Pfeuferrel, ez a szöveg a Poipoidrom-projekt egyik legfontosabb dokumentuma.

Mindezekről a kapcsolatokról és Beke László kreativitás-értelmezéséről beszélgetünk kedden 14 órától a tranzit.hu nyitott irodájában, a Majakovszky 102-ben.