„TÁRGYTALAN”

SI-LA-GI és Kovács Zsuzsanna DRÖLMA kiállítása

2023.05.19. – 06.09.
Tér-Kép Galéria (Budapest I. Krisztina krt. 83-85)

Megnyitó: 2023.05.18. 18.00

SI-LA-GI legújabb munkái azokban a XX. század elején megjelenő művészeti irányzatokban gyökereznek, melyek során a művészetben fokozatosan nyertek elsőbbséget a gondolatok, a tárgyalkotás helyett.

SI-LA-GI a budapesti Kisképző második éve után 1966-ban disszidált, majd Svédországban végezte felsőfokú művészeti tanulmányait. Azt követően bejárta a világot, részt vett a nemzetközi művészeti életben, miközben több mint 50 éve tibeti mesterek mellett gyakorol, és az ebből eredő nézőpontokat, személyes felismeréseket kortárs nyelven jeleníti meg.

Konceptuális alapú festészete – melyet átitat a buddhista szemlélet is – elvonatkoztatott, leegyszerűsített, vagyis minimalizmusra törekszik, de mégis meghatározó látványvilággal párosul. Festőhengerrel és festékszóró spray-jel készített festményein neutrális sablonokkal írt hétköznapian egyszerű szövegeivel minduntalan a lételméleti kérdések felé fordul.

Jelentéktelen porszem a kagylóban, ami folyamatosan gondolatokat generál. Festményei szabad felhasználásra szánt játékos gondolatkísérletek hordozófelületei az azokra fogékonyak számára. Kapcsolatot teremt azzal, aki ezt igényli, s ehhez nem szükséges mélyebb tudás, a buddhizmus, a filozófia, vagy nyelvek különösebb ismerete, csupán szemlélődő időtöltés a káprázatban, amit valóságnak hívunk.

A Krisztina körúti kiállítótérben rendezett kiállítás SI-LA-GI utóbbi néhány évben készült festményeiből, és felesége, Kovács Zsuzsanna Drölma kerámiaszobraiból válogat. Ahogy buddhizmushoz fűződő viszonyuk is azonos indíttatásból ered, de más-más válfaját gyakorolták, úgy művészeti kifejezési módjuknak is azonos a gyökere, ám formanyelvük meglehetősen eltérő.

Rendkívül érzékeny gesztus, hogy a létezés feltételeivel foglalkozó művek közé a három évvel ezelőtt elhunyt feleség, Zsuzsa munkái is helyet kapnak. A kiállításon szereplő alkotások folyamatos párbeszédben állnak egymással, egyúttal közvetlen kapcsolatot jelentenek a virtuális kiállítás alkotásaival is.

Emellett a 2600 éves filozófia, mely a dolgok lényegének és formájának felismerésén, megkülönböztetésén, azok sokszor megtévesztő keveredése okozta illúzió felszámolásán alapszik, különös értelmezést nyer egy virtuális térben. Ha a dolgoknak csak a valós világban vannak valóságos határaik, milyen feltételei lehetnek a létezésnek?

A virtuális (ám valóságban is létező) kiállítótérben elhelyezett festmények mindegyike a valóság és virtualitás tárgyát vizsgálja annak ellenére, hogy létrejöttük nem ebből a szándékból fakadt. A téma továbbgondolásra érdemes a mai Mesterséges Intelligencia körül gerjesztett eszmecserében.

Kurátor: Fodor Balázs