Vissza az 50-es évekbe

Reigl Judit és Hantai Simon

KMFA (1055 Budapest, Falk Miksa u. 10.)
Megnyitó: 2019. szeptember 26. 18:00
A kiállítást megnyitja: Antalffy Péter
Nyitva 2019. október 11.-ig.

A Kálmán Makláry Fine Arts legújabb kiállítása Reigl Judit és Hantai Simon, a két magyar származású, franciaországi festőművész korai alkotói periódusát állítja párhuzamba. Ez az első, emigrációban eltöltött évtized, amikor a fiatal művészek találkoznak a nyugati művészeti irányzatokkal, és elindul tekintélyes pályafutásuk. Műveik ma már a világ legjelentősebb múzeumaiban és galériáiban láthatók.

Reigl és Hantai a II. világháború idején járt a budapesti Képzőművészeti Főiskolára, ahol szoros barátság alakult ki közöttük. Számos alkalommal együtt állítottak ki és vettek részt különböző alkotói táborokban is. Az iskola után, Szőnyi ajánlásával és az akkori Római Magyar Akadémiát vezető Kardos Tibor meghívására ösztöndíjat kaptak, és 1947-48-ban együtt mutatkoztak be több római kiállításon.

Hantai a vasfüggöny leereszkedése után nem tért haza Rómából, Párizsba költözött. Reigl még visszajött, de 1950-ben ő is Párizsba szökött, hogy szabadon alkothasson. Hantai André Bretont megismerve csatlakozott a szürrealisták csoportjához, 1953-ban pedig már a szürrealisták galériájában, az L’Etoile Scellée-ben állított ki, ahová Reigl Juditot is beajánlotta.

Reigl kiállított műveinek többsége azonban már itt is az absztrakció stíluselemeit viselte magán, nem akart csatlakozni a csoporthoz, az ő útja a szürrealizmuson túllépve, már az absztrakció felé vezetett. Hantai is követte hamarosan. Az 50-es évek elején már Párizsban is ismerik az Amerikából induló absztrakt expresszionizmust, amit Franciaországban tasizmusként emlegetnek. Ezt a vonalat képviseli Pierre Soulages, Serge Poliakoff, Jean Dubuffet, Georges Matthieu. Reigl és Hantai ekkor még egy úton járt, a francia művészcsoport tagjaiként szerepeltek több neves nemzetközi kiállításon.

Magyarországon eközben a tiltott művészek közé sorolta őket a „szakma”, nem vettek róluk tudomást, műveiket itthon néhány csoportos kiállításon kívül az ezredfordulóig nem is nagyon lehetett látni. Mára azonban már mindkét művész életműve elfoglalta méltó helyét a hazai és nemzetközi művészettörténetben és műkereskedelemben: a 2008-ban elhunyt Hantai életművét az egyik legbefolyásosabb nemzetközi galéria, a Gagosian képviseli. Reigl Judit rendszeresen szerepel a legtekintélyesebb galériák, múzeumok kiállításain, a világ vezető aukciós házak árverésein.