Állami alapítású, állami pénzből létrehozott és üzemeltetendő múzeumról van szó. Ezzel együtt függetlennek kell lennie a mindenkori politikai és kulturális kormányzattól – épp elég belső szakmai-politikai egyeztetésre és vitára van kilátás az állammal folytatandó viták nélkül is. Ha az állam felismerte, hogy szükség van a kortárs magyar művészet reprezentációjára, gyűjtésére, és ezzel támogatására, elismerésére, és népszerűsítésére, akkor lényeges kulturális beruházást eszközölt. A múzeum profilját – tehát mindazt amiről most szó van: a korszakot, a gyűjtendő művek körét a múzeum alapítása előtt a szakma és a minisztérium közösen tisztázza. Az intézményt egy kuratórium és a mindenkori, néhány éves időtartamra megválasztott igazgató üzemelteti. Az igazgató személye pályázat útján választandó ki, és a szakma konszenzusával elfogadott pályázata garancia kell hogy legyen a megfelelő gyűjteményi és kiállítási koncepcióra, éppen ezért munkájába beleszólni sem nem szükséges, sem nem javasolható. Felelőssége kétségtelen, és munkája világosan leolvasható a megvalósult gyűjteményről és kiállításokról.
Nem tudom, hogy a hol helyezkedik el? kérdés földrajzi értelmű, vagy metaforikus? Ha a dél-pesti helyszín nem abszolút eldöntött – bár ne lenne - természetesen minél beljebb van a városban az intézmény, annál jobb. Ne legyen külön erőfeszítés felkeresni, és ne legyen a kortárs magyar művészet távol a város központjától.
Az eddigi vitában és az interneten csatolt példa-anyagokban erős hangsúlyt kapott a múzeum újszerűsége, az épületé és a kiállítási módé egyaránt. A múzeum mint a városok legújabb presztizsberuházása és a Gesamtkunstwerk legdivatosabb műfaja ma mindenütt sztárépítészeket vonz és az építészeti eredetiség kultuszát teremti meg. Kétségtelen hogy inspirált épitész által létrehozott inspiratív térben nagyobbak a lehetőségek; ha az épület maga látványossággá válik, eleve biztosított a látogatottság és a népszerű profil. Mindez tehetség- és pénzfüggő: ezt mi vitázók nem teremthetjük meg. Ugyanakkor Bilbao város nyitottsága és vállalkozó szelleme nagyon jó példa arra, hogy sok minden a közösség szemléletén, döntésén múlik – és a legjobb építészt is inspirálhatja. Ugyanazt a pénzt lehet nagyon közepes vagy nagyon szellemes beruházásra fordítani.
Az építészeti tervvel összefügg, hogy sokfunkciós múzeum kívánatos-e, ahol családok egy egész napot kellemesen eltölthetnek. Ha azt a fiatal felnőtt korosztályt, amelynek a gyerekei még tíz éven aluliak, komolyan vonzani akarja a kortárs magyar művészet múzeuma, akkor nemcsak gyerekpelenkázókkal és játékszobákkal (és azok személyzetével) kell ellátni, hanem több, különféle kategóriájú étteremmel és kávézóval, boltokkal, rajzolószobákkal, stb.-vel. A múzeum sokoldalú kulturális profiljához tartozik hogy legyen előadóterme, ami filmvetítésekre, konferenciák lebonyolítására, és hangversenyek rendezésére is alkalmas. Mivel minden múzeum törekszik egyfajta kulturális központtá válásra, jó ha egy újonnan épülő múzeumépület ennek az igénynek eleve megfelel.
Végső soron az, hogy mekkora összeget fordít az ország egy új múzeumra, és milyen mértékben kívánja eleven kulturális fórummá tenni, jelzi azt, hogy milyen fontosságot tulajdonít saját művészetének. Ezt a döntést mindenki leolvashatja az elkészült épületről.
Arról, hogy miként mutassa be a múzeum a maga anyagát – kronológiában, tematikusan, vagy egészen másként - vagy korai vitázni, vagy csak akkor kell, ha a múzeum majdani vezetője erre felkér bennünket.
|
|