A fórum neve:Vitafórum a Modern Magyar Művészeti Múzeumról
A felkért hozzászólók a jogosult felhasználók belépése menüponton keresztül jelentkezhetnek be, további olvasók
a muzeumforum@c3.hu e-mail címre írhatják meg véleményüket.
A beérkezett e-maileket a szerkesztőség moderálja.

«« Főoldal «« Előzmények «« ÖSSZEFOGLALÓ «« Moderálási szabályok
«« VISSZA      

  A teljes üzenet-ág megjelenítése
Az üzenet küldője: Mélyi József
E-mail:  
Dátum: 2002 március 25 16:47:23 [Hétfő]
Téma: Három intézmény
Az utóbbi évek nemzetközi tendenciái azt mutatják, hogy a XX. század művészetét (is) bemutató múzeum működésének alapvető kérdése a kortárs művészettel szemben elfoglalt helyzete. A kortárs művészet és nagy időszaki kiállításainak múzeumi diadalmenete valamikor a hetvenes-nyolcvanas években kezdődött és máig tart. Ez a tendencia vagy a mára muzeálissá vált XX. századi művészet megelevenítésében és a kortárs művészettel való kiállítótermi ütköztetésében jelentkezik, vagy a kortárs művek azonnali muzealizálásában - mindkettőre példa a Tate Modern vagy a düsseldorfi múzeum. Ez a rendszer folyamatosan napirenden tartja a kérdést, hogy az intézmény megteremti-e - és ha igen, hogyan - a történelmi távolságot a múlt századdal szemben. Más oldalról közelítve: van-e még annyi életerő az avantgárdban, ami ezt a folyamatos jelenvalóságot igazolhatja, illetve a korszellem állandó kényszeres kurátori követése nem szünteti-e meg a szükséges távolságot? (És egyáltalán: mikor következik be a Beke László által megjósolt túltermelési válság?) Az időszaki kiállítások dömpingje nyomán komoly problémává vált, hogy valójában mi látható még a gyűjteményekből. Néhány berlini példa: a Hamburger Bahnhofban a nehezen mozgatható műveken túl a legtöbb teret az időszaki kiállítások foglalják el, a Berlinische Galerie gyűjteménye csak úgy vált láthatóvá, hogy elvették az épületét, és az anyagot körbeutaztatták a világban, a Neue Nationalgalerie-ben pedig még a gyűjtemény csúcsdarabjai is csak kivételes alkalmakkor bukkannak elő. A MoMaMűMú alapítása kapcsán elsődlegesen érintett intézmények, a Nemzeti Galéria és a Ludwig Múzeum helyzete a gyűjtemények szempontjából ellentmondásos. Míg a Galériában a II. világháború előtti főművek csaknem állandóan láthatóak, addig a 45 utáni anyagok mostanáig raktáron voltak. A Ludwigban a gyűjtemény bemutatásában nem fedezhető fel következetes rendszer, bár az is biztos, hogy a művek egy része állandóan szem előtt van. A gyűjtemény és az időszaki kiállítások viszonya a kortárs művészettel szemben elfoglalt pozíciónak azonban csak az egyik oldala. Ha átfogóan tekintjük a problémát, a kialakult helyzet kulcsa a két nagy várbéli múzeum szerepének (újra)meghatározása lehet. Jelenleg a gyűjtés korlátos anyagi lehetőségek között zajlik, a kiállítási program pedig homályos elvárásoknak megfelelve alakul. Az új, jobb esetben független múzeum helyzete csak azután tisztázható, miután hozzá képest definiálnák a két, már létező intézmény XX. századdal és a kortárs művészettel kapcsolatos viszonyát. Ha nem kerül sor önmeghatározásuk revíziójára, akkor például felsejlik a lehetőség (persze jelen viszonyok közepette így is, úgy is), hogy egy új intézmény esetleg szépen kistafírozva, horribilis anyagi eszközök birtokában komoly szerepet játszhat a műkereskedelmi piacon - a másik kettő kárára (és talán más kevesek előnyére). Véleményem szerint az új intézmény koncepciója csakis a három múzeum gyűjtőkörének, kiállítási stratégiájának egyeztetésével lehetséges.
 
 Téma Az üzenet küldője Dátum
[1] Milyen intézményes struktúrában és hol helyezkedik el az új múzeum? Múzeumfórum2002 március 14 16:48:51 [Csütörtök]
[23] Független státusz Passuth Krisztina2002 március 19 16:00:11 [Kedd]
[27] A múzeum helye Forgács Éva2002 március 21 11:08:21 [Csütörtök]
Három intézmény Mélyi József2002 március 25 16:47:23 [Hétfő]
[57] Nemzetközi szakmúzeum  N. Mészáros Júlia2002 ápril 17 14:48:36 [Szerda]
Vissza a Fórumhoz