A fórum neve:Vitafórum a Modern Magyar Művészeti Múzeumról
A felkért hozzászólók a jogosult felhasználók belépése menüponton keresztül jelentkezhetnek be, további olvasók
a muzeumforum@c3.hu e-mail címre írhatják meg véleményüket.
A beérkezett e-maileket a szerkesztőség moderálja.

«« Főoldal «« Előzmények «« ÖSSZEFOGLALÓ «« Moderálási szabályok
«« VISSZA      

  A teljes üzenet-ág megjelenítése
Az üzenet küldője: Múzeumfórum
E-mail:  
Dátum: 2002 március 27 12:43:03 [Szerda]
Téma: László Zoltán: Az épület nemzetközi kontextusban
Az utóbbi évek múzeumépítészeti diszkussziója nyugaton azt bizonyította, hogy az épület ma jobban a figyelem központjába került, mint az intézmény. Ennek jelentősége azért is nagy, mivel a kortárs művészetet, a társadalommal folytatott legitimációs vitájában az építészet támogatja és befolyásolja. Ugyanakkor a múzeumépítést érdekessé teheti a négyek - építész, művész, kurátor, építtető - izgalmas vitája. Ebben olyan kérdések hangzanak el, hogy miként lehet a múzeum elit magányosságát egy aktív szociális térbe áthelyezni? Az építtető (az állam) általában úgy értelmezi a kultúrát, mint egy ornamentumot, és ha a város az image-ét nemzetközi szintre akarja emelni, akkor művészeti múzeummal látja el a városfejlesztési programját. A hagyományos művészek és kurátorok elvárják, hogy az épületnek kiszolgáló funkciója legyen, a modern építészek viszont az épület művészi jellegét hangsúlyozzák. Ezekről az építészekről (F. Gehry) sokan azt mondják, hogy a művészet fölé emelkednek és a kiállított műveknek csak másodrangú szerepét ismerik el. Ha mindkét tábor elméletét szélsőségesen értelmezzük, akkor a problémát ideologizáljuk és mint minden ideológia, ez is a hatalmat szolgálja és szerepe, hogy kizárjon és elnyomjon minden társadalmi diszkurzust.

A múzeumdiszkurzust ma nyugaton még a tömegtársadalom kulturális viselkedése is meghatározza. Ez azt jelenti, hogy ma a múzeumarchitekturát az iparosított turizmus befolyásolja. Amíg a hagyományos kiállítástípusra az időn kívüli egymásmellettiség volt jellemző, ahol a művek kronologikusan, stilisztikailag csoportosítva, fejlődésbeli sorrendben voltak kiállítva, és ahol a befogadást a kontempláció jelentette, addig a ma elterjedt témakiállításoknál a látvány inszcenírozása a cél. Az épület és a belső terek élményjellege fontos szerepet kapott. Itt az építészet és művészet verseng a tömegek kegyeiért.
Milyen ma a produkció és recepció viszonya, hogyan hat ki ez a kiállító térre? Ezt a viszonyt az élmény érzéki jellege határozza meg, ami a tömegek bámulási élvezetét és a kurátorok elit tudatát egyaránt kielégíti. Ezért sikeresnek mutatkozik ez a koncepció, amiben nagy szerepet vállal maga az architektúra.

A magyar vizuális elképzelés már megvan a nyertes pályázó, Zoboki/Demeter és Társaik építészeti iroda terveiben. Jó vagy rossz, ez még nem igazán érdekel senkit. Ez a múzeum, ha megépül a magyar társadalom és művészet sajátos viszonyát fogja kifejezni, az M4-es ezt fogja összekötni. Jelen pillanatban ez a viszony a kor szellemét nem látszik felismerni és ezáltal nemzetközi kontextusának hiánya biztosítva lesz.
 
 Téma Az üzenet küldője Dátum
[2] Milyen módon érvényesüljenek a nemzetközi megjelenés szempontjai: a magyar mûvészet önmagában vagy nemzetközi kontextusban jelenjen meg a múzeumban? Múzeumfórum2002 március 14 16:49:07 [Csütörtök]
[22] Nemzetközi kontextus Passuth Krisztina2002 március 19 15:59:18 [Kedd]
[32] Re: Milyen módon érvényesüljenek a nemzetközi... Tatai Erzsébet2002 március 22 11:54:55 [Péntek]
[36] László Zoltán: Mi is az a nemzetközi kontextu... Múzeumfórum2002 március 27 12:41:49 [Szerda]
László Zoltán: Az épület nemzetközi kontextus... Múzeumfórum2002 március 27 12:43:03 [Szerda]
[38] Re: Vajda-kép vagy Warhol-nyomat?  Bellák Gábor2002 március 27 14:32:13 [Szerda]
[40] A múlt hibái és a jövő erényei  Beöthy Balázs2002 március 28 14:39:27 [Csütörtök]
[44] Hol a helye a magyar művészetnek?  Zwickl András2002 március 29 12:37:04 [Péntek]
[56] Közép-európai kitekintés  N. Mészáros Júlia2002 ápril 17 14:46:34 [Szerda]
Vissza a Fórumhoz