Az üzenet küldője: |
Zwickl András |
E-mail: |
|
Dátum: |
2002 március 29 12:24:49 [Péntek] |
Téma: |
Mûvészeti ágak és mûfajok |
A modern művészet 20. századi története, a művészettörténet-tudomány szemléletváltása és ezzel összefüggésben a múzeum intézményének átalakulása azt mutatja, hogy napjainkra megkérdőjeleződött a pusztán hagyományos képzőművészeti műfajokra szorítkozó modern művészeti múzeum modellje. Az 1945 utáni művészetben magától értetődő az új műfajok és médiumok múzeumi jelenléte (a combine painting-től az installációig, a fotótól a videóig), és ez a megközelítés a korábbi időszakok bemutatásában is érvényre jut: a század első felének művészetében egyre nagyobb szerepet kapnak azok a területek, amelyek korábban ki voltak zárva a modern művészeti múzeumokból. Az alkalmazott grafika, a fotóművészet, sőt a mozgókép számos alkotása egy adott korszak vizuális kultúrájának meghatározó részei, amelyeket nem lehet elválasztani a képalkotás más formáitól. Noha a külföldi múzeumokban egyre inkább ez a szemlélet érvényesül, a magyar múzeumokat továbbra is a festészet hegemóniája jellemzi, mögötte még a többi hagyományos képzőművészeti műfaj is háttérbe szorul (szobrászat, autonóm grafika). Egy új modern művészeti múzeum gyűjtőkörét mindenképpen ki kellene terjeszteni a vizualitás tágabb területére, a téralkotás és a tárgyformálás határokat átlépő formáival kapcsolatban pedig azon is érdemes elgondolkodni, hogy az építészet és a design milyen módon jelenhetne meg ebben a közegben.
|
|
|
|