A múzeumi történet vargabetui arra utalnak, hogy az intézménynek máig sem született szakmai koncepciója.
A döntés, hogy a 4M az MNG fiókintézménye legyen, gyakorlati, formai szempontok által vezérelt
kompromisszum, nem a magyar múzeumi közeg és a nemzetközi trendek átgondolásán alapuló,
eloremutató választás.
A helyszín és az építési konstrukció kijelölésében a városfejlesztési szándék és a - részben magán érdeku -
ingatlanfejlesztési motiváció egyértelmu csupan. A kultúrpolitikai szándék eddig csak a nemzeti
reprezentáció elemét csatolta hangsúlyosan a leendo múzeumhoz. A felmerült magángyujteményi
források jogi, pénzügyi és esztetikai vonatkozásai is bizonytalanságot mutatnak, keltenek.
Még ezek a tág keretek is csupán néhány éves távra szólnak. A múzeum anyaga, feladata, státusza
(talán csak épülete nem) jócskán megváltozhat akár egy évtized múlva. Ezek alapján a vitát nem
szabad az 'adottságok' által lehatárolt kérdésekre szorítani, hanem érdemes és szükséges a legjobb
szakmai elképzelések szerint, kritikusan, s nem egy megvalósítható kompromisszumra,
hanem az ideálisan elérhetore figyelve folytatni.
*****
Akármilyen modellrol is van szó, a múzeum legyen egy független intézmény. A magyar muvészetet
ne elszigetelten, hanem nemzetközi kontextusban kezelje. Arculatát hosszú távra a jól definiált
gyujteménye határozza meg, miközben kiállításai széles skálán mozoghatnak.
E három kulcspontból az elso a legkönnyebben elérheto. Erre az indokokat mind a szélesebb nyilvánosság
elott, mind kultúrpolitikai lobbizással vállalni kell.
A második pont anyagi kérdés. Ne a mai múzeumi költségvetésekbol induljunk ki, hanem az ország növekvo
nemzeti jövedelmébol. Állami és magán forrásokból egyaránt nagyságrendileg többet lenne
fontos es lehetseges (nemzetközi) szerzeményezésre mozgósítani. Ennek elofeltétele a múzeum szakmai
és erkölcsi hitele, amely a hazai múzeumi gyakorlatnál szilárdabb kell legyen.
A gyujtemény elsobbsége a kiállításokkal szemben a múzeumi jellegbol adódik;
egyébként nagyon is pártolandó a valamikori Nemzeti Szalon 'pótlása',
egy, a Mucsarnokhoz alternatívát kínáló intézmény létrehozása.
******
A meglévo múzeumok anyagát nem lenne szerencsés felso döntéssel átcsoportosítani.
Bár inkább verseny lenne a Szépmuvészeti Modern Osztálya, a Ludwig, a 4M,
illetve részben az MNG, az FK, a vidéki és a magán intézmények között.
******
A kortárs muvészet azonnali muzealizálása szakmailag ritkán konzisztens, s gyakran inkább rejtett
állami támogatás preferált alkotóknak. A kortárs alkotófolyamat sokféle kiállítással és ösztönzéssel
támogatandó, de indokoltabb, hogy a 4M törzsanyaga a már letisztult, ám alig bemutatott
késo modern magyar muvészet legyen, a negyvenes évektol kezdodoen.
A törzsanyag itt magángyujtemények donációjára is támaszkodhat, amelyek a filantrópia
elismerésével, de szakmailag válogatva illeszthetok az állandó kiállításba.
A múzeum eközben legyen 'nyitott végu' a jelen felé, különösen kiállításaiban.
Munkája folyamatos kutatásra épüljön és serkentsen, s a szélesköru vizuális nevelést szolgálja.
|
|