A fórum neve:Vitafórum a Modern Magyar Művészeti Múzeumról
A felkért hozzászólók a jogosult felhasználók belépése menüponton keresztül jelentkezhetnek be, további olvasók
a muzeumforum@c3.hu e-mail címre írhatják meg véleményüket.
A beérkezett e-maileket a szerkesztőség moderálja.

«« Főoldal «« Előzmények «« ÖSSZEFOGLALÓ «« Moderálási szabályok
«« VISSZA      

  A teljes üzenet-ág megjelenítése
Az üzenet küldője: Fabényi Julia
E-mail:  
Dátum: 2002 ápril 30 15:59:12 [Kedd]
Téma: Keserves vita
Igen keservesnek találom ezt vitát.
A "keserves" szó ez esetben rám is vonatkozik, mert képtelen vagyok azt a sok felsorolt, jogos hibát és számonkérést szintetizálni és egy újabb ösvényre terelni, ami netán tovább vezetne. Hiányzik az a bizonyos pozitív erő. Múzeum kéne, kiállítóhely kell, gyűjtemény - nemzetközi kéne, de ha nincs, miből-hogyan lehetne, a főművek már réges-rég nagy gyűjtemények gyöngyszemei, akkor minek itt bizonytalan összefüggések felállítása. A koncepció esete szimptomatikus volt számomra. Kicsit úgy tűnt, hátraszaltó dupla piruettel a jégen a cél, de most vettük fel az első korcsolyát.(Nagyon durva, elnézést.) Nyugodtan készülhetett volna egy "Gyűjtők Múzeuma", mint ahogy szerintem kezdetben erről volt szó; a brémai példa, vagy a mostani helyzet a berlini Új Nemzeti Galériában igen jó és mértékadó. Ehhez soha senkinek nem állt szándékában kicsavarni a művészettörténet klasszikus stílustörténeti, leíró mivoltában egzakt és minőségcentrikus eszköztárát. Itt, Bellák esetében - bármily nehéz volt a helyzete -, ez látszott ki. Mindenképpen valami újat kellett az asztalra tenni: de még a szándék is bizonytalan volt, nemhogy a felsorolt művek hovatartozása. Minek addig elméletet kreálni, amíg a régi is megfelel, számtalan tisztázatlan pontjával.
Tisztázni kell a pontokat, de vizuális művészet esetében vizuális formában. Gyűjteni-nézni, gyűjteni-nézni. A "felfedezetlen életművek" kategória ellen korábban igencsak tiltakoztam. Bár be kell látnom, pld. a Szombathelyi Képtárban történt ez ügyben jó, sőt nagyszerű is (Futásfalvi Márton Piroska, Bartha Mária, stb. életművének felfedezése tényleg fontos volt, tényleg modifikálja a 20-30-as évekről alkotott képet), de sok másod- vagy harmadrangú mű kibányászása ellen tiltakozom, mert nem javít a kor rajta. Ami egyszer rossz, az az is marad. (Érdekes módon az irodalmárok nem kutakodnak elfeledettségre kárhoztatott divatköltők után - milyen helyesen.)
Nemzetközi kontextust a klasszikus modern művészethez nem lesz módunk egyhamar létrehozni. Persze a műkereskedelem képes csodákra, de a képlet azért komplikált, mágusok tudják csak kezelni. A vita pozitívuma, hogy az indulatból kilőtt éles gondolatok sokszor értékesek voltak. Maradjunk a műkereskedelem eszközeként deklarált MMMM gondolata mellett. A műkereskedelmet támogatni kell, a pénzkultúra, a kulturált pénz részese, és benne leledzik a kortárs művészet egészséges életben maradásának lehetősége is. A műkereskedelem belső szabályozó rendszere (mivel nem értek hozzá ezért használom ezeket a kissé patetikus, poros fogalmakat) egyszerre minden irányban működik, régi és új, stílusmeghatározó, vagy stílus mellett létező, főmű vagy szobadekoráció változtatja és megtalálja a helyét, eddigi tapasztalataim szerint igen elegáns mozgásban. (Pld. lehet, hogy valami nagyon nagy pénzen kelt el, majd képtelen volt értékét tartani - Modigliani műveiről volt egy időben ilyen formában szó: átkerült a lágy felhasználásba, privát tulajdon, gyűjteményi vagy befektetési kontextus nélkül - és mintha most kerülne megint a műv. történet ill. múzeumi megszerzendők sorába, mert valahol kiderült egy kis hiba). Ha a magyar művészet klasszikus modern, stb. köztudatba jutását csakis a műkereskedelem garantálja, és ahhoz egy gyűjtők múzeuma szükséges, akkor miért ne lehetne egy ilyen irányú múzeumot létesíteni. Csak akkor sokkal kevésbé a klasszikus műv.történészre van szükség, sokkal inkább a marketing dominanciájú kurátorra (l. Schröder Albertina). Ettől még megmarad a műv.történész-muzeológus kompetenciája, aki fékez, ha a minőség kerül veszélybe. (Vagy ez idealizmus?) Vannak, akik nem korruptak (nem pénzileg, hanem szellemileg nem korrumpálhatók). Bennük bízhatunk.

 
 Téma Az üzenet küldője Dátum
[29] Szükség van-e modern magyar művészeti múzeumra? Tatai Erzsébet2002 március 22 09:54:23 [Péntek]
[34] Re: úgyis felépítik Sugár János2002 március 26 14:54:05 [Kedd]
[39] Jó kezek Mélyi József2002 március 28 10:46:41 [Csütörtök]
[46] A Magyar Nemzeti Galéria Kiállítóháza és Rakt... Fitz Péter2002 ápril 5 13:03:06 [Péntek]
[47] multiplex Sugár János2002 ápril 8 16:09:58 [Hétfő]
[48] Alapkoncepció Peternák Miklós2002 ápril 9 17:21:40 [Kedd]
[50] mit tehet a szakma? Angel Judit2002 ápril 11 00:57:40 [Csütörtök]
[51] Tűnődés Angel Judit hozzászólá... Forgács Éva2002 ápril 16 11:54:28 [Kedd]
[52] Re: Szükség van-e modern magyar művészeti múz... N. Mészáros Júlia2002 ápril 17 14:37:18 [Szerda]
[58] Kulturpolitikai dontes vs. szakmai vita Ébli Gábor2002 ápril 17 17:05:29 [Szerda]
[59] Gomboljuk újra! Fitz Péter2002 ápril 19 14:24:36 [Péntek]
[60] A vita meghosszabbítása Mélyi József2002 ápril 19 14:39:41 [Péntek]
[62] ICÁra fel! Fitz Péter2002 ápril 26 15:03:21 [Péntek]
[63] Miről szól a vita? Perneczky Géza2002 ápril 30 12:11:44 [Kedd]
[64] A magyar művészeti gyűjtemények – ... Perneczky Géza2002 ápril 30 12:13:12 [Kedd]
Keserves vita Fabényi Julia2002 ápril 30 15:59:12 [Kedd]
[68] Égető kérdések  Sasvári Edit2002 május 6 12:26:35 [Hétfő]
[69] Nemzetközi program  Hegyi Dóra2002 május 6 12:32:18 [Hétfő]
Vissza a Fórumhoz