A fórum neve: Vitafórum a Modern Magyar Művészeti Múzeumról
A felkért hozzászólók a jogosult felhasználók belépése menüponton keresztül jelentkezhetnek be, további olvasók
a muzeumforum@c3.hu e-mail címre írhatják meg véleményüket.
A beérkezett e-maileket a szerkesztőség moderálja.


«« Főoldal «« Előzmények «« ÖSSZEFOGLALÓ «« Moderálási szabályok
 
Az üzenet küldője: Múzeumfórum
E-mail:  
Dátum: 2002 március 14 16:48:51 [Csütörtök]
Téma: Milyen intézményes struktúrában és hol helyezkedik el az új múzeum?

 
 
Az üzenet küldője: Passuth Krisztina
E-mail:  
Dátum: 2002 március 19 16:00:11 [Kedd]
Téma: Független státusz
Ahhoz, hogy az új múzeum valóban hatékonyan tudja tevékenységét kifejteni, és hogy nemzetközileg is el legyen fogadva, tökéletesen új, autonóm, minden más, meglévő múzeumi struktúrától független státusszal kell rendelkeznie. Ilyen módon megszületése pillanatától kezdve már meghatározó szerepet fog játszani a hazai és az európai művészeti életben.
 
 
Az üzenet küldője: Forgács Éva
E-mail:  
Dátum: 2002 március 21 11:08:21 [Csütörtök]
Téma: A múzeum helye
Állami alapítású, állami pénzből létrehozott és üzemeltetendő múzeumról van szó. Ezzel együtt függetlennek kell lennie a mindenkori politikai és kulturális kormányzattól – épp elég belső szakmai-politikai egyeztetésre és vitára van kilátás az állammal folytatandó viták nélkül is. Ha az állam felismerte, hogy szükség van a kortárs magyar művészet reprezentációjára, gyűjtésére, és ezzel támogatására, elismerésére, és népszerűsítésére, akkor lényeges kulturális beruházást eszközölt. A múzeum profilját – tehát mindazt amiről most szó van: a korszakot, a gyűjtendő művek körét a múzeum alapítása előtt a szakma és a minisztérium közösen tisztázza. Az intézményt egy kuratórium és a mindenkori, néhány éves időtartamra megválasztott igazgató üzemelteti. Az igazgató személye pályázat útján választandó ki, és a szakma konszenzusával elfogadott pályázata garancia kell hogy legyen a megfelelő gyűjteményi és kiállítási koncepcióra, éppen ezért munkájába beleszólni sem nem szükséges, sem nem javasolható. Felelőssége kétségtelen, és munkája világosan leolvasható a megvalósult gyűjteményről és kiállításokról.

Nem tudom, hogy a hol helyezkedik el? kérdés földrajzi értelmű, vagy metaforikus? Ha a dél-pesti helyszín nem abszolút eldöntött – bár ne lenne - természetesen minél beljebb van a városban az intézmény, annál jobb. Ne legyen külön erőfeszítés felkeresni, és ne legyen a kortárs magyar művészet távol a város központjától.

Az eddigi vitában és az interneten csatolt példa-anyagokban erős hangsúlyt kapott a múzeum újszerűsége, az épületé és a kiállítási módé egyaránt. A múzeum mint a városok legújabb presztizsberuházása és a Gesamtkunstwerk legdivatosabb műfaja ma mindenütt sztárépítészeket vonz és az építészeti eredetiség kultuszát teremti meg. Kétségtelen hogy inspirált épitész által létrehozott inspiratív térben nagyobbak a lehetőségek; ha az épület maga látványossággá válik, eleve biztosított a látogatottság és a népszerű profil. Mindez tehetség- és pénzfüggő: ezt mi vitázók nem teremthetjük meg. Ugyanakkor Bilbao város nyitottsága és vállalkozó szelleme nagyon jó példa arra, hogy sok minden a közösség szemléletén, döntésén múlik – és a legjobb építészt is inspirálhatja. Ugyanazt a pénzt lehet nagyon közepes vagy nagyon szellemes beruházásra fordítani.
Az építészeti tervvel összefügg, hogy sokfunkciós múzeum kívánatos-e, ahol családok egy egész napot kellemesen eltölthetnek. Ha azt a fiatal felnőtt korosztályt, amelynek a gyerekei még tíz éven aluliak, komolyan vonzani akarja a kortárs magyar művészet múzeuma, akkor nemcsak gyerekpelenkázókkal és játékszobákkal (és azok személyzetével) kell ellátni, hanem több, különféle kategóriájú étteremmel és kávézóval, boltokkal, rajzolószobákkal, stb.-vel. A múzeum sokoldalú kulturális profiljához tartozik hogy legyen előadóterme, ami filmvetítésekre, konferenciák lebonyolítására, és hangversenyek rendezésére is alkalmas. Mivel minden múzeum törekszik egyfajta kulturális központtá válásra, jó ha egy újonnan épülő múzeumépület ennek az igénynek eleve megfelel.
Végső soron az, hogy mekkora összeget fordít az ország egy új múzeumra, és milyen mértékben kívánja eleven kulturális fórummá tenni, jelzi azt, hogy milyen fontosságot tulajdonít saját művészetének. Ezt a döntést mindenki leolvashatja az elkészült épületről.
Arról, hogy miként mutassa be a múzeum a maga anyagát – kronológiában, tematikusan, vagy egészen másként - vagy korai vitázni, vagy csak akkor kell, ha a múzeum majdani vezetője erre felkér bennünket.

 
 
Az üzenet küldője: Mélyi József
E-mail:  
Dátum: 2002 március 25 16:47:23 [Hétfő]
Téma: Három intézmény
Az utóbbi évek nemzetközi tendenciái azt mutatják, hogy a XX. század művészetét (is) bemutató múzeum működésének alapvető kérdése a kortárs művészettel szemben elfoglalt helyzete. A kortárs művészet és nagy időszaki kiállításainak múzeumi diadalmenete valamikor a hetvenes-nyolcvanas években kezdődött és máig tart. Ez a tendencia vagy a mára muzeálissá vált XX. századi művészet megelevenítésében és a kortárs művészettel való kiállítótermi ütköztetésében jelentkezik, vagy a kortárs művek azonnali muzealizálásában - mindkettőre példa a Tate Modern vagy a düsseldorfi múzeum. Ez a rendszer folyamatosan napirenden tartja a kérdést, hogy az intézmény megteremti-e - és ha igen, hogyan - a történelmi távolságot a múlt századdal szemben. Más oldalról közelítve: van-e még annyi életerő az avantgárdban, ami ezt a folyamatos jelenvalóságot igazolhatja, illetve a korszellem állandó kényszeres kurátori követése nem szünteti-e meg a szükséges távolságot? (És egyáltalán: mikor következik be a Beke László által megjósolt túltermelési válság?) Az időszaki kiállítások dömpingje nyomán komoly problémává vált, hogy valójában mi látható még a gyűjteményekből. Néhány berlini példa: a Hamburger Bahnhofban a nehezen mozgatható műveken túl a legtöbb teret az időszaki kiállítások foglalják el, a Berlinische Galerie gyűjteménye csak úgy vált láthatóvá, hogy elvették az épületét, és az anyagot körbeutaztatták a világban, a Neue Nationalgalerie-ben pedig még a gyűjtemény csúcsdarabjai is csak kivételes alkalmakkor bukkannak elő. A MoMaMűMú alapítása kapcsán elsődlegesen érintett intézmények, a Nemzeti Galéria és a Ludwig Múzeum helyzete a gyűjtemények szempontjából ellentmondásos. Míg a Galériában a II. világháború előtti főművek csaknem állandóan láthatóak, addig a 45 utáni anyagok mostanáig raktáron voltak. A Ludwigban a gyűjtemény bemutatásában nem fedezhető fel következetes rendszer, bár az is biztos, hogy a művek egy része állandóan szem előtt van. A gyűjtemény és az időszaki kiállítások viszonya a kortárs művészettel szemben elfoglalt pozíciónak azonban csak az egyik oldala. Ha átfogóan tekintjük a problémát, a kialakult helyzet kulcsa a két nagy várbéli múzeum szerepének (újra)meghatározása lehet. Jelenleg a gyűjtés korlátos anyagi lehetőségek között zajlik, a kiállítási program pedig homályos elvárásoknak megfelelve alakul. Az új, jobb esetben független múzeum helyzete csak azután tisztázható, miután hozzá képest definiálnák a két, már létező intézmény XX. századdal és a kortárs művészettel kapcsolatos viszonyát. Ha nem kerül sor önmeghatározásuk revíziójára, akkor például felsejlik a lehetőség (persze jelen viszonyok közepette így is, úgy is), hogy egy új intézmény esetleg szépen kistafírozva, horribilis anyagi eszközök birtokában komoly szerepet játszhat a műkereskedelmi piacon - a másik kettő kárára (és talán más kevesek előnyére). Véleményem szerint az új intézmény koncepciója csakis a három múzeum gyűjtőkörének, kiállítási stratégiájának egyeztetésével lehetséges.
 
 
Az üzenet küldője: N. Mészáros Júlia
E-mail:  
Dátum: 2002 ápril 17 14:48:36 [Szerda]
Téma: Nemzetközi szakmúzeum
Az új múzeum önálló gazdálkodási szervként nemzetközi szakmúzeum lehetne, közép-európai gyűjtőkörrel. Hogy milyen szerepet játszik majd a hazai és nemzetközi művészeti életben, az saját intézményi belső struktúrája, azaz szervezeti felépítése, valamint anyagi háttere, munkaerő gazdálkodása, továbbá konkrét tevékenysége, s nem státusza függvénye.
 
Vissza a Fórumhoz
A fórum neve: Vitafórum a Modern Magyar Művészeti Múzeumról