† Peter Weibel

Peter Weibel, »Selbstportrait als junger Hund«, 1967 „obs/ZKM Karlsruhe/Joseph Tandl”

2023. március 1-jén, 78 éves korában, rövid, súlyos betegség után elhunyt Peter Weibel nemzetközi hírű médiaművész, kurátor, elméletíró, a karlsruhei Művészeti és Médiaközpont (ZKM) igazgatója – közölte csütörtökön a ZKM szóvivője. Vasárnap lett volna 79 éves. 

Peter Weibel 1944. március 5-én született Odesszában, a Szovjetunióban. Felső-Ausztriában nőtt fel, Párizsban tanult franciát és filmművészetet. 1964-ben Bécsben orvosi tanulmányokat kezdett, de hamarosan matematikára váltott, a logikára helyezve a hangsúlyt. Pályafutását vizuális költőként kezdte 1964-ben, majd később a posztstrukturalista módszertan jegyében a lapról a képernyőre költözött. Munkássága a konceptuális művészet, a performansz, a kísérleti film, a videoművészet és a számítógépes művészet területén teljesedett ki.

1965-ben szemiotikai és nyelvészeti reflexiókból (Austin, Jakobson, Peirce, Wittgenstein) kiindulva olyan művészi nyelvet fejlesztett ki, amely a kísérleti irodalomtól a performanszig vezette. Performatív akcióiban nemcsak a „média” nyelvét és formáit vizsgálta, külön-külön is górcső alá vette a filmet, a videót, a televíziót, a hangszalagot és az interaktív elektronikus környezeteket, kritikusan elemezve ezek valóságkonstrukcióra gyakorolt hatásait.

Amellett, hogy részt vett a bécsi akcionizmus tagjaival közös happeningekben, 1967-től (Valie Exporttal, Ernst Schmidt Jr.-ral és Hans Scheugl-lal együtt) a filmes reprezentáció ideológiai és technológiai feltételeire reflektáló „expanded cinema” területén dolgozott, párhuzamosan a műfaj amerikai képviselőivel. Weibel ezeket a reflexiókat 1969-től kezdve videokazetták és installációk révén dolgozta ki. Az Osztrák Televízió (ORF) által 1972-ben sugárzott „tv und vt works” című televíziós akciójával átlépte a galériatér határait. 1966-ban Gustav Metzgerrel, Otto Muehllel, Wolf Vostelllel, Hermann Nitschsel és másokkal együtt részt vett a londoni Destruction in Art Symposiumon (DIAS).

1978-ban a zene felé fordult. Loys Egggel együtt megalapította a Hotel Morphila Orchester nevű zenekart. Az 1980-as évek közepén a számítógépes videofeldolgozás lehetőségeit vizsgálta. Az 1990-es évek elején interaktív számítógépes installációkat valósított meg.

Előadásaiban és publikációiban a kortárs művészet, a médiatörténet, a médiaelmélet, a film, a videoművészet és a filozófia témakörében nyilvánult meg. Elméletalkotóként és kurátorként olyan művészet és művészettörténet mellett érvelt, amely kiterjed a technikatörténetre és a tudománytörténetre is. Egyetemi tanárként és intézmények igazgatójaként konferenciákon, kiállításokon és publikációkon keresztül jelentős hatást gyakorolt a médiaművészet európai színterére.

1976-tól a bécsi Universität für Angewandte Kunst, a halifaxi Nova Scotia College of Art and Design (Új-Skócia, Kanada) és a kasseli Gesamthochschule tanára volt. 1984-ben kinevezték a New York-i Állami Egyetem (Buffalo, New York) Médiatudományi Központjának videó és digitális művészetek docensévé, ahol öt évig tanított. Ugyanebben az évben, 1984-ben a bécsi Universität für Angewandte Kunst vizuális média professzora lett. 1989-ben megbízást kapott a frankfurti Städelschule Új Média Intézetének létrehozására, amelyet 1994-ig vezetett.

1986-tól az Ars Electronica művészeti tanácsadójaként dolgozott, majd 1992-től 1995-ig az Ars Electronica művészeti igazgatójaként tevékenykedett. 1993 és 1999 között az osztrák pavilon kurátora volt a Velencei Biennálén. Ugyanebben az időszakban, 1993-tól 1999-ig az ausztriai Grazban működő Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum vezető kurátoraként dolgozott. 1999 januárja óta a németországi Karlsruhéban található ZKM Művészeti és Média Központ igazgatója volt.

Jelentősebb kurátori projektjei:

    1976: Österreichs Avantgarde 1908-38 (with Oswald Oberhuber), Galerie naechst St. Stephan, Vienna
    1987: Logokultur, Universitaet fuer angewandte Kunst, Vienna
    1990: Vom Verschwinden der Ferne (with Edith Decker), Postmuseum, Frankfurt am Main
    1991: Das Bild nach dem letzten Bild (with Kaspar König), Galerie Metropol, Vienna
    1993: Kontext Kunst, Neue Galerie Graz
    1995 Pittura Immedia, Műcsarnok, Budapest
    1996: Inklusion: Exklusion, Steirischen Herbst 96, Graz
    1998: Jenseits von Kunst, MUHKA, Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerpen; Neue Galerie, Graz; Ludwig Múzeum, Budapest
    1999: Open Practice, 48. Velencei Biennálé
    1999/2000: Der anagrammatische Körper, Kunsthaus Muerz, Muerzzuschlag; Neue Galerie, Graz; ZKM, Karlsruhe
    2000: Net_condition (with Walter van der Crijusen, Johannes Goebel, Golo Foellmer, Hans-Peter Schwarz, Jeffrey Shaw, Benjamin Weill), ZKM, Karlsruhe
    2000/2001: Olafur Eliasson: Surroundings surroanded, Neue Galerie Graz and ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2002: Iconoclash (with Bruno Latour), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2002: Future Cinema (with Jeffrey Shaw), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2003: M_ARS: Kunst und Krieg (with Günther Holler-Schuster), Neue Galerie Graz
    2005: Making Things Public (with Bruno Latour), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2005: Lichtkunst aus Kunstlicht (with Gregor Jansen), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2008: youniverse, International Biennal of Contemporary Arts, Sevilla
    2011: Francesco Lo Savio – Tano Festa. The Lack of the Other (with Freddy Paul Grunert), ZKM Center for Art and Media
    2011: Hans Hollein (with Günther Holler-Schuster), Neue Galerie Graz
    2011: Bruseum. Ein Museum für Günter Brus (with Anke Orgel), Neue Galerie Graz
    2011: Moderne: Selbstmord der Kunst? (with Christa Steinle and Gudrun Danzer), Neue Galerie Graz
    2011: The Global Contemporary Kunstwelten nach 1989 (with Andrea Buddensieg), ZKM Center for Art and Media, Karlsruhe
    2014: Lynn Hershman Leeson. Civic Radar (with Andreas Beitin), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: Bodenlos – Vilém Flusser und die Künste (with Baruch Gottlieb, Siegfried Zielinski), ZKM, Karlsruhe
    2015: Die Stadt ist der Star – Kunst an der Baustelle (with Andreas Beitin), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: Exo-Evolution (with Sabiha Keyif, Philipp Ziegler, Giulia Bini), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: HA Schult: Action Blue (with Bernhard Serexhe), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: Infosphäre (with Daria Mille, Giulia Bini), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: Lichtsicht, Projektions-Biennale, Bad Rothenfelde
    2015: Ryoji Ikeda. micro | macro, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: Schlosslichtspiele, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2015: Transsolar + Tetsuo Kondo. Cloudscapes, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2016: Beat Generation (with Jean-Jacques Lebel, Philippe-Alain Michaud), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2016: Bodenlos – Vilém Flusser und die Künste (with Baruch Gottlieb, Siegfried Zielinski), West, Den Haag
    2016: Digitale Wasserspiele, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2016: Kunst in Europa 1945-1968. (with Eckhart J. Gillen, Daria Mille, Daniel Bulatov), ZKM, Karlsruhe
    2016: Liquid Identities – Lynn Hershman Leeson (with Andreas Beitin), Lehmbruck Museum, Duisburg
    2016: Schlosslichtspiele, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2016: William Kentridge: More Sweetly Play the Dance, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2017: Kunst in Europa 1945-1968. Die Zukunft im Blick. Staatliches Museum für Bildende Künste A. S. Puschkin, Moskau
    2017: Markus Lüpertz. Kunst, die im Wege steht (with Walter Smerling), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2017: Schlosslichtspiele, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2017/2018: The Art of Immersion (with Richard Castelli and Dennis Del Favero), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2018: DIA-LOGOS (with Amador Vega, Siegfried Zielinski, Bettina Korintenberg), ZKM, Karlsruhe
    2018: generator marx: kapital | digital, „”generator. medienkunstlabor trier
    2018: Kunst in Bewegung (with Siegfried Zielinski, Judith Bihr, Daria Mille), ZKM, Karlsruhe
    2019: Negativer Raum. Skulptur und Installation im 20./21. Jahrhundert (with Anett Holzheid, Daria Mille), ZKM, Karlsruhe
    2019: Open Codes. Leben in digitalen Welten (mit Blanca Giménez), Bundesministerium der Justiz und für Verbraucherschutz, Berlin
    2019: Seasons of Media Arts (with Lívia Nolasco-Rózsás, Blanca Giménez, Olga Timurgalieva), ZKM, Karlsruhe
    2019: Writing the History of the Future (with Margit Rosen), Zentrum für Kunst und Medien, Karlsruhe
    2020: Critical Zones. Horizonte einer neuen Erdpolitik (with Bruno Latour), ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe
    2021: Chiharu Shiota. Connected to Life (with Richard Castelli), ZKM I Center for Art and Media, Karlsruhe
 
Jelentősebb kitüntetései:

2002: Ehrenzeichen für Verdienste um die Republik Österreich
2009: Osztrák Tudományos és Művészeti Becsületkereszt I. osztály
2013: A Pécsi Tudományegyetem díszdoktora
2020: Lovis Corinth-díj