Artpool40 – Aktív archívumok, művészeti hálózatok

Konferencia

Budapest, 2020. február 20-21.
Szépművészeti Múzeum, Schickedanz Terem

Koncepció:

Az Artpool alapításának 40. évfordulója és az Artpoolt is magában foglaló Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet (KEMKI) ezévre tervezett létrejötte alkalmából nemzetközi konferenciát szerveztünk. Az esemény célja, hogy feltérképezze az Artpool történetének és jelen művészetkutató munkájának kontextusait a művészarchívumokkal, a progresszív muzeológiával, és a hidegháború művészeti színtereinek és hálózatainak történetével foglalkozó nemzetközi, transznacionális kutatások körében. A konferencia így olyan kutatási területek összefüggéseire kérdez rá, amelyek az Artpool múltja és jövője szempontjából is meghatározóak, mint a kapcsolatművészet, a szamizdat, az underground művészet, a művészarchívumok és a progresszív muzeológia.

Az eszmecsere az Artpool „aktív archívum” koncepcióját használja kiindulópontként, és ennek nemzetközi párhuzamait valamint kortárs értelmezéseit és alkalmazásait igyekszik feltárni. Ahogy Galántai György 1979-ben megfogalmazta, az aktív archívum „nem csak gyűjti, ami tőle függetlenül keletkezik, hanem tevékenységével mintegy »előhívja« az archiválandó anyagot (…) projekt-kiírásokkal, kooperációval, cserével, a hálózat bővítésével és az információk hálózatban való áramoltatásával.” Az aktív archívum történelemszemlélete jövőorientált és dinamikus, ezért „nyitott műként, vagy aktivista művészeti tevékenységként is értelmezhető”. Az aktív archívum fő tevékenysége a művészetkutatás, amely nem egy-egy speciális médiummal vagy témával való foglalkozást jelent, hanem a művészet mindenkori helyét, célját, alapjait kutatja az aktuális társadalmi kontextussal összefüggésben és azon túl.

Ebben a szellemben, egy-egy archívumot bemutató leíró előadások helyett arra kértük a kutatókat, hogy olyan új / innovatív muzeológiai, kurátori, tudományos és művészeti módszertanokat mutassanak be, amelyekkel az archívumi munka a művészetkutatás és a jövőről alkotott víziók szolgálatába állítható.

A konferencia támogatója: COST Action “New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent” (NEP4DISSENT) generously supported by the Horizon 2020 Framework Programme of the European Union. Szervezők: Klaniczay Júlia, Kürti Emese, László Zsuzsa (Artpool Művészetkutató Központ), együttműködésben Bodor Judittal (Glasgow School of Art) és Hock Beátával (Universität Leipzig)

Program:

10:10–13:30 / 1. szekció
Az archívum mint intézmény – az intézményesülés dilemmái és módszerei
Elnök: Sven Spieker

Emese Kürti: Artpool in Motion: The Archive’s Path from the Underground to the Museum

Zdenka Badovinac: Self-Historicization Artists’ Archives in Eastern Europe

Jasna Jakšić – Tihana Puc: Artists’ Networks in the Context of Institutional and Personal Archives – Museum of Contemporary Art, Zagreb

11:30–12:00 Kávészünet

Sarah Haylett: Beyond an Archival Impulse: the artist-as-archivist at Tate

Lina Džuverović: Collaborative Actions, Continued Omissions – A Feminist Revisiting of Yugoslav Collectives in the 1970s

Lívia Páldi: Active Archive – Slow Institution (2017–2020)

Kerekasztal

13:30–14:30 Ebédszünet

14:30–17:30 / 2. szekció
Az öndokumentálás és archiválás művészeti stratégiái
Elnök: Klara Kemp-Welch

Sven Spieker: Self-Documentation as Artistic Practice in Eastern Europe

Tomas Załuski: The Alternative Official? KwieKulik’s Studio of Activities, Documentation and Propagation as a State Financed Performative Archive under Real Socialism

Kaja Kraner: Anti-Archive and Memory Politics in the Work of Walid Raad

15:40–16:00 Kávészünet

Daniel Grúň: Discrepancy between History and Self-Historicization: Stano Filko in the 1970s

Katalin Cseh-Varga: The Art of (Self-)Reflection: An Intellectual Journey across György Galántai’s Mind

Karolina Majewska-Güde: Life and After-Life of the Archives: Ewa Partum’s and Valie Exports’s Archives

Kerekasztal

18:15–19:30 Artpool látogatás
Artpool Művészetkutató Központ
1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 10. bell: 65, I. emelet

Február 21., péntek

09:00–09:30 Regisztráció
09:30–11:15 / 3. szekció
Hogyan építjük fel a múltból a jövőt – az önhistorizálás művészete
Elnök: Beáta Hock

Kristine Stiles: Collecting the Future: Kristine Stiles’ Archive at the David M. Rubenstein Rare Book and Manuscript Library, Duke University, Methods, Theories, Self-and-Other Historicization, and a Special Focus on East-European Artists

Henar Rivière: Fluxus and the Archive as Agent Provocateur

Mela Dávila Freire: “Constructive Contact between Us”: Other Books and So by Ulises Carrión

David Crowley: Archiving the Infra-Ordinary in Late Socialism

Kerekasztal

11:15–11:45 Kávészünet

11:45–13:30 / 4. szekció
Az archívum mint művészeti médium / az archiválás médiumai
Elnök: David Crowley

Meghan Forbes: The Art Magazine as Archive: Underground Print Culture in 1980s East Germany

Elisabeth Zimmermann: Ö1 Kunstradio and Its Never Finished Online Archive

Roddy Hunter – Judit Bodor: artpool.hu: a user’s guide

Agustina Andreoletti: Shadow Libraries: Distributed Models for the Creation and Circulation of Digital Archives

Kerekasztal

13:30–14:30 Ebédszünet

14:30–16:15 / 5. szekció
Kapcsolatművészet és hálózat-teóriák
Elnök: Roddy Hunter

John Held: Harboring Hidden Histories: Mail Art’s Reception in United States Institutional Archives

Katalin Timár: Theorizing Mail Art: Frameworks and Approaches

Klara Kemp-Welch: Networking the Bloc: Critical Reflections on Art Historical Method

Kerekasztal

16:15–16:45 Kávészünet

16:45–17:45 Záró kerekasztal

18:00 Érdeklődés esetén: csoportos látogatás az Artpool jövőbeli helyszínére (KEMKI – Közép-Európai Művészettörténeti Kutató Intézet)

Részletes program:
https://www.artpool.hu/institute/artpool_40-conference_hu.html