Eufória?

Finisszázs

+ Artmagazin tárlatvezetés & filmvetítés

2020. február 23-án, vasárnap, 15 óra
Capa Központ (Budapest VI. Nagymező utca 8.)

Almási J. Csaba: Király Tamás, Parlament-kalap, 1989
Almási J. Csaba: Király Tamás, Parlament-kalap, 1989

15.00 – 16.30
Artmagazin záró tárlatvezetés

Eufória – ez a szó sűríti leginkább magába azt az intenzív érzést, amelyet a magyarországi rendszerváltás eseményei váltottak ki a fordulatot üdvözlők körében. Hogy pontosan milyen érzéseket takar ez a rendszerváltás víziójához, biztató előjeleihez, majd bizonyosságához és lehetőségeihez kapcsolódó szó, az egyénenként változó. Intenzív boldogságérzet? A szabadság mámora? Az igazságtétel ígérete? Az Európához tartozás vágyának beteljesülése? Mesterséges kábulat? A címben a kérdőjel egyfelől arra a kérdésre utal, hogy ezek az euforikus tapasztalatok vajon mit jelentenek ma, harminc év távlatából szemlélve azok számára, akik akkor átélték őket. Másfelől arra hívja fel a figyelmet, hogy a rendszerváltással összefüggésben az eufória kifejezés egy ernyőfogalom, amely alatt személyes rendszerváltás-történetek sokasága rejtőzik.

Topor Tünde és Winkler Nóra páros tárlatvezetésein a művészet mellett az élet is mindig téma, szó lesz a személyes hangvételű elbeszélések, interjúk fontosságáról a művészettörténetírás területén, tehát arról, miért könnyebb egy E/1-ben elmondott sztori kapcsán megérteni nagy történelmi összefüggéseket és miért fontosak a történelmi távlatból jelentéktelennek tűnő, intim beszámolók, életdarabkák a rendszerváltás időszakából.

17.00 – 18.30
Andrei Ujică: Out of the Present ([Jelenen kívül], 96 perc, angol felirattal)

Andrei Ujica (1951) világhírű román filmrendező, forgatókönyvíró legjelentősebb munkája a Videograms of a Revolution (1992), az Out of the Present (1995), valamint a The Autobiography of Nicolae Ceaușescu (2010) kísérleti dokumentumfilmekből álló trilógiája, amely különböző megközelítésekben mutatja be a kommunizmus végnapjait, a rendszerváltást Kelet-Európában.

Az EUFÓRIA? kiállítás kísérőprogramjaként vetített Out of the Present az első olyan dokumentumfilm, amely az űrben rögzített, 35 mm-es filmre felvett képsorokat felhasználva készült. A mű főszereplője Szergej Krikaljov szovjet-orosz gépészmérnök, űrhajós, aki a filmfelvétel idején a Mir űrállomáson tartózkodott.

Az Out of the Present a Szojuz TM-12 háromszemélyes szovjet szállító űrhajó dokkolásával kezdődik. 92 percen keresztül a Mir űrállomáson hosszú távú szolgálatot teljesítő legénység rutinja: az étkezés, a testmozgás és a napi tevékenységek, a súlytalanság állapotában végzett kísérletek láthatók. Mindezt a Földet űrbéli perspektívából ábrázoló, panorámás képsorok és más, ott készült felvételek szakítják meg.

Krikaljov a Mir űrállomáson töltött tíz hónapos időszakban, egyedülálló, kívülállói perspektívából lehetett szemtanúja 1991-ben a Szovjetunió összeroppanásának.