Pop-Up kiállítás és beszélgetés Requerrel (Havanna)

Helyszín: tranzit.hu, Budapest VIII. Práter utca 63. (Lehetőségek tere)
Időpont: 2022. 11. 14. (hétfő) 18.00

A beszélgetésre spanyol nyelven, angol fordítással kerül sor.

Requer (Renier Quer) az Artista X Artista (Havanna) és a tranzit.hu (Budapest) 2020-ban indult művészcsereprogramjának jelenlegi rezidens művésze. Requer a kubai Havannában született 1983-ban. A San Alejandro Képzőművészeti Főiskolán 2004-ben, a Felsőfokú Művészeti Intézetben (Art of Conduct) pedig 2008-ban szerzett diplomát.

Művészi gyakorlata a filmművészet különböző formátumait és a kommunista ikonográfiát használó művészet. Munkái láthatatlan alagutakat vájnak a történelem néhány emblematikus pillanatában. A totalitárius szimbolizmusban mint egy olyan világ maradványában kutakodik, amely eltűnt a geopolitikában, de amelynek szilánkjai még mindig hatással vannak ránk a művészet formájában. Requer művei vizuális esszék, amelyek prológusokként funkcionálnak ahhoz, ahogy ma gondolkodunk a történelemről. Ezért használja a storyboardot, a tervet vagy a vázlatot mint segédeszközöket, hogy a Történelemben elrejtett történeteket, a képek alá temetett képzeletvilágot, vagy az életet hozza felszínre, ahol eddig csak reprezentáció létezett. A pop-up kiállítás a művész három munkáját mutatja be.

Az Október művészete (2015) egy drámai trilógia, amelyet a Szergej M. Eisenstein által 1927-ben rendezett Október című film ihletett, egy epikus mű, amely az 1917-es októberi bolsevik forradalom eseményeit reprodukálja és tiszteleg azok előtt. A trilógia három részből áll; az első, a Három levágott fej, egy szoboregyüttes, amely a film egy jelenetét szintetizáló fotogramokból épül fel; a második, egy szelektív forgatókönyv, és végül a Mielőtt vagy utána, egy installáció, amely a filmben szereplő és annak anyagi előzményeként és maradványaként működő tárgyakon alapul.

A Práter 63-ban a storyboardok egy válogatása lesz látható. Az aprólékosan kiválasztott jelenetek alvó, tétlen vagy sokkos állapotban lévő szereplőket idéznek fel. Ezek a jelenetek a filmhez képest semmilyen kronológiai változtatáson nem estek át, kivéve az utolsó rajzot, amely megfelel a film első jelenetének, ahol III. Sándor cár nagy szobra jelenik meg. Az így létrejött narratíva ellentétben áll a film epikus jellegével.

A művész könyve, a Párbaj napjai 2016-ból származik, amikor Fidel Castro meghalt. Olyan rajzokból tartalmaz válogatást, amelyek a volt elnök kilencnapos hivatalos gyászának ideje alatt születtek. A mű az újságok Társadalmi Oldalak hagyományát követő rajzokból készült válogatás. A hivatalos kubai sajtóval és az archív esztétikával folytatott párbeszéd arra tesz kísérletet, hogy intézményes munkásfreskóvá váljon: egy olyan tárgy, amelyet gyakran használnak információs táblaként a szocialista vállalkozásban dolgozók számára.

Az Eufória a szerkesztőségi asztalon című munka 2019-ből származik, és egy megszűnt magazin lehetséges szerkesztőségi elrendezéseként funkcionál. Rajzok sorozatából áll, amelyekben politikai magazinok – ideológia szerint előre fikcionalizált- eseményei, szövegei és képei jelennek meg egymás mellett, a fantasztikus iránti vágyban, nyilvánvaló irányelvek nélkül.

A megszűnt társadalmi-gazdasági modell és szerkesztői univerzuma platformmá válik az új történetek számára, amelyek ugyanazokat a főszereplőket és helyszíneket használják, a káosz szövegek publikálásának modelljévé.

Munkáit számos helyen kiállították, mint például: Bueno Bonito y Barato, Pasagüero, México DF (2007). A csere állapotai: Artists of Cuba, International Institute of Visual Arts (INIVA), London (2008); State of Exception (State of Exception, a Conduct Művészeti Tanszék által szervezett kiállítás), a Habana Galériában, a 10. Havannai Biennálén (2009). I know how to read, Text and image in Latin American art, a Wifredo Lam Kortárs Művészeti Központban, Havanna (2011). A falakat áttörni, a Nemzeti Szépművészeti Múzeumban (MNBA), Havanna (2013). Soha nem valódi / Mindig igaz. Iván de la Nuez által tartott workshop / találkozó a valenciai Modern Művészeti Intézetben (2017) ÁNIMA. Carlos Garaicoa OPEN STUDIO 13.0., Madrid (2018). KERESZTEZETT ÁRAMLATOK / KULTURÁLIS CSERE. Okos Művészeti Múzeum. Minta a National Museum of Mexican Art szervezésében, Chicago (2019); From a Rockefeller fan to a Kruschov disciple. Művészek által elmesélt történetek. A 13. Havannai Biennále kísérő kiállítása (2019); Regensburg Németország, (2018). Számos forgatókönyvet készített a Cinema és a Bim Bom című képregény számára (Arturo Infante forgatókönyvével), amelyet a Diábolo Ediciones, Madrid, Spanyolország adott ki 2011-ben.