† Ben

Ben 200 méter magasan a föld fölött, az ágyán, Nizzában, 1985. július 4-én. Fotó: Simon/AFP via Getty Images

 

88 éves korában, órákkal felesége halála után elhunyt Ben francia festőművész, aki leginkább ironikus festett szlogenjeiről volt ismert. Gyermekei közleményben adták hírül, hogy édesapjuk önkezével vetett véget életének, miután édesanyjuk – akivel hatvan évig házasságban élt – szerdán agyvérzésben meghalt.

Benjamin Vautier 1935. július 18-án született Nápolyban ír-okcitán anyától és francia-svájci apától; apai nagyapja Marc Louis Benjamin Vautier svájci festő volt. Gyermekkorát a háború alatt több ország, köztük Törökország és Egyiptom között ingázva töltötte, majd 1949-ben Nizzában telepedett le.

Az 1950-es évek végén megalapította a Laboratory 32 nevű, használt lemezeket árusító üzletét, amelyet 1973-ig vezetett. Rendszeres találkozóhelye és kiállítóhelye lett a helyi művészek közösségének, köztük Yves Klein, Martial Raysse, Bernar Venet és Sarkis. Klein bátorítására Vautier elkezdett írni a bolt falaira, ami a későbbi „écritures” festményeinek előfutára volt, amelyeket úgy készített, hogy fehér akrilfestéket vitt fel egyenesen a tubusból a sötét alapra. A rövid, egyszerű, de tiszteletlen szlogenek végül egész Franciaországban ismertté váltak.

Pályája korai szakaszától kezdve büszkén hirdette, hogy „minden művészet”. Hagyományos műalkotások helyett „gesztusokat” hozott létre. Bármit aláírt, és a szignált dolgot saját alkotásának tekintette, akár más művészek munkáit is. „A művészetem a kisajátítás művészete lesz. Arra törekszem, hogy mindent aláírjak, amit nem írtak alá. Hiszem, hogy a művészet a szándékban rejlik, és elég, ha aláírjuk” – mondta egyszer, mint mindig, mosolyogva.

Figyelmen kívül hagyta a „múzeumok védett kereteit”, és nem volt hajlandó a művészetet a képzés és a tehetség gyümölcsének tekinteni, de ragaszkodott ahhoz, hogy a viccek mögött mindig komoly üzenet rejlett. „Nem pénzgép vagyok, hanem kommunikációs gépezet” – mondta.

„Az én írásomban nem az esztétikum a fontos, különben jobban odafigyelnék rá” – magyarázta egyszer. „Általában azért írok, hogy olvassák és megértsék. A jelentésnek kell átjönnie.”

Az 1950-es évek végén elkezdte az „Élő szobrok” sorozatát is, amelyet úgy készített, hogy talált tárgyakra, barátokra, sőt, az utcán járókelőkre is ráírta a nevét, és a műalkotásokhoz eredetiségigazolásokat is készített. Ezek az akciók tesztelték annak határait, hogy mi tekinthető művészetnek, és milyen beavatkozás szükséges ahhoz, hogy egy művészeti alkotás szerzőségét érvényesítsük.

A kisajátítás Vautier sajátos védjegyévé vált, miután 1962-ben a Fluxus mozgalom tagja lett, amikor Londonban találkozott annak alapítójával, George Maciunas-szal. A művészet és a valós élet közötti határokat tovább bontva Vautier saját testét használta a „gestes”, azaz a happeningek megrendezésére. 1962-ben két hetet töltött a londoni Gallery One kirakatában. 1964-ben a Hurler című előadást adta elő, amelynek során addig sikoltozott és üvöltözött, amíg el nem vesztette a hangját. A Vomir című előadás dokumentációja egy befőttesüvegben tárolt hányás, ami 1962. június 8.-án keletkezett.

A hetvenes évekre Vautier mind kritikai, mind intézményi elismerésben részesült. 1972-ben részt vett a Documenta 5 kiállításon, 1977-ben pedig segített megszervezni az „A propos de Nice” című nagy hatású csoportos kiállítást, amely a párizsi Centre Pompidou egyik nyitókiállítása volt. Munkái számos jelentős közgyűjteményben megtalálhatóak, többek között a New York-i Museum of Modern Art, a minneapolisi Walker Art Center, az amszterdami Stedelijk Museum, a madridi Reina Sofia és a párizsi Musée National d’Art Moderne gyűjteményében.

The Limits of Art – Ben Vautier előadása, Francia Intézet, Budapest, 1993.09.24.