2024. szeptember 27. – november 8.
1111 Galéria (Budapest XI. Kende utca 1.)
A megnyitó időpontja: 2024. szeptember 26. (csütörtök) 18 óra
A kiállítást Bán András művészettörténész, kritikus nyitja meg.
Kiállító művészek: Attalai Gábor, Bajkó Anikó, Droppa Judit, Gecser Lujza, Gink Judit, Gulyás Kati, Hübner Aranka, Kelecsényi Csilla, Lovas Ilona, Szabó Marianne, Szenes Zsuzsa, Szilvitzky Margit
A videókban megszólaló művészek és művészettörténészek: Bajkó Anikó, Bán András, Droppa Judit, Fitz Péter, Galántai György, Gulyás Kati, Lovas Ilona, Kelecsényi Csilla, Steiner Villő
Interjúk: Balázs Kata, Márkus Eszter, Százados László
Szerkesztés: Balázs Kata
Kamera, vágás: Simon Zsuzsanna
A kiállítás – egy jelenleg is folyó kutatást „megjegyzetelve” – hetvenes-nyolcvanas években fénykorát élő kísérleti textilmozgalom történetéből mutat be néhány, egymást is részben átfedő fejezetet. Az első, és a tárlat magját alkotó fejezet a Sárospataki Képtár az idén nyáron rendezett, Pozíció című kiállítást megelőzően utoljára negyven évvel ezelőtt látható, ma már „Avantgárd gyűjtemény”-ként számon tartott anyagának „textiles” része, amely Lengyel László, Török Tamás és Bán András gyűjtőmunkájának köszönhetően, az elsők között került intézményi gyűjteménybe a nyolcvanas évek elején.
A másik a magyar kísérleti textil központjának számító Velemi Textilművészeti Alkotóműhely története, amelynek feltérképezését, oral history videoarchívum formájában, három évvel ezelőtt kezdte el a 11_11, és immár az acb ResearchLabbal kooperációban folytatja. Eddig kilenc videóinterjú készült a velemi műhely egykori tagjaival, illetve az oda kötődő elméleti szakemberekkel. Néhányuknak a sárospataki gyűjteményben is megtalálható alkotásai, illetve a Velemet látogató, és a kísérleti textil iránt érdeklődő Bán András tevékenysége rajzolja ki az első metszéspontokat a két fejezet között.
Az intézményi munka akkori pozícióit az 1983-ban Budapesten, a Fővárosi Tanács Lajos utcai Kiállítóházában, s azt követően 1984-ben, két egymást követő alkalommal, a miskolci Hermann Ottó Múzeumban, majd sárospataki Rákóczi-várban megrendezett válogatások rögzítették. Ezek a – Helyzet. A hetvenes évek művészete a Sárospataki Képtárban címmel megrendezett – tárlatok fontos hivatkozási pontjai voltak a Re:TEXT-nek.
A sárospataki gyűjteményből származó anyagot Gulyás Kati Ketrec (1979.k.) című műve egészíti ki, amely szerepelt, akkor letétben, a négy évtizede, Miskolcon és Sárospatakon bemutatott kiállításokon. Az akkori letéti anyagban szereplő Gink Judit-művet egy kifejezetten az 1982-es velemi alkotótelepen való tartózkodása idején készült munkával váltottunk ki. Bajkó Anikó, Droppa Judit és Kelecsényi Csilla, akik az ebben az első fázisban készült interjúk alanyai között szerepelnek, egy-egy korai – Velemhez is kötődő – művükkel vannak jelen a kiállításon. Attalai Gábor az utóbbi időben ritkán jelenik meg textiles kontextusban, pedig a legfontosabb alkotók és szervezők között tartja számon a művészettörténet. Kiállításunk filccel végzett kísérleteinek sokoldalúságát helyezi fókuszba.
A Re:TEXT mindezen irányokat összefogva – mintegy tengelyt húzva az ország legkeletibb és legnyugatibb területei között – kívánja prezentálni a magyar kísérleti textil összefonódó történetrészleteit, összekötni a kísérleti textil két generációját. A textilen belüli – a minitextiltől a gondolattextilig vagy a performansz dokumentációiig terjedő – műfaji sokszínűség ugyanakkor, szinte észrevétlenül, de talán mégis feltárja-láthatóbbá teszi a magyar kísérleti textil, illetve a velemi szellemiség személyes dimenzióit, a hozzá kötődő emlékeket és a körülötte képződött közösséget is.
Kurátor: Balázs Kata
Társkurátor: Százados László
Arculat: Ugly but Useless