Kétség mélyén egység

Művészet az Erzsébet-hídon

Kétség mélyén egység

Művészet az Erzsébet-hídon

A nyilvános városi térben megjelenő művészetnek nincs könnyű dolga. Semmi sem védi, mint a múzeumban, küldetése mégis ugyanaz. A lélek húrjain játszik, mint minden igazi mű. Jól megválogatott eszközökkel, köztéri léptékben. Álomszerű jelenésként, látomásként, mindig csak néhány napra. Éppen tűnékenysége az, ami emlékezetessé teszi. Küldetését a mentális spektrumban teljesíti be. Sokan nézik nem sokáig. Jelenléte esemény. Mindenkit megszólító képességében, a közvetlen demokráciára emlékeztető, kulturális és társadalmi különbségek közén átívelő természetében rejlik igazi ereje. Általában spontán nézői vannak, bár nem mellékesen igazi médiaesemény, mely a protokoll szintjénél jóval mélyebbre hatol. Hisz munkaeszköze a média, amely így akaratlanul is művészkézre kerül. El is kél ott ez a kéz, hisz érdemtelenül száműzetett a művészet a nem-protokolláris társadalmi nyilvánosság mediális zónájából a múzeumok mélyére. Nagyon klassz dolog persze a múzeum, de nem csak ott van helye a művészetnek. Érdemes néha kiszabadítani a szellemet a palackból*.

Az Erzsébet híd a városi terek művészeinek múzsájává vált az elmúlt években. Történetéhez immár szervesen hozzátartozik például Lakner Antal 1993-as Irányjelek c. projektje, amely a város jobb és balpartja között feszülő, elsősorban a mentális zónában aktív különbségeket tematizálja. A híd pilléreire á la Letraset illesztett, a hídon áthaladók számára jól látható "ideát" és "odaát" feliratok senkit sem hagytak ki a játékból. Pont ők, az áthaladók voltak a művelet célcsoportja. A művész az átutazás élményére ültette rá szókimondó szövegét.

Nem mellékes körülmény, hogy a műben a budai oldal számít "ideát"-nak (a szerző maga is a város dombosabb részén lakik). Magam is tapasztaltam már évekkel korábban a jelenség alapjául szolgáló "budatudatot", mely valóban felülmúlja az átlag lokálpatrióta léptéket. Egy Budán lakó barátom például egyenesen megrázkódtatásként fogta fel, ha át kellett jönnie Pestre. Én, mint budai születésű pesti lakos csak nevettem rajta, s csodálkoztam ezen az önkorlátozó gesztuson. Nekem nem jelentett drámát, ha átmegyek a hídon (magam is majdnem lementem hídba, mikor először mondta), ezért többnyire "ideát" találkoztunk, vagy kézenfekvő kompromisszumként a Margitszigeten.

8 és fél évvel Lakner produkciója után újabb művészi beavatkozás terepévé vált a híd néhány napra. Ezúttal a SuperGroup komponált ide szöveget. Nemcsak szöveget, hanem zenét, akarom mondani formát is: Az "egy hajóban evezünk", "szavazz" szlogeneket a híd pilonjai közé feszített, hajót formázó kék háló két végébe írták.

A műveletet egyébként névváltoztatással kezdték, híven a projekt természetéhez. Tavaly ugyanis Comintern Supergroup néven elhozták majd az összes díjat az @®© óriásplakát- és videóversenyén. Akkori nevük szójáték, hisz a nemzetközi kommunikációra, és nem a kommunista internacionáléra gondoltak közben, de azért érthető, hogy a név balos zöngéi zavarták volna a szándékosan unideologikus, átvitt és szó szerinti értelemben középre tervezett üzenet célbajuttatását. E sorok írója szerint volt már jobb neve is a formációnak**, hisz a szupergrup eléggé kopott szava a kommunikésön intrernésönelnek.

A "Hajó a hídon" projekt este hozta igazi formáját. Egyrészt mert működésbe léptek a fény-evezők. Másrészt nappal a szlogenek láthatóan elkülönültek a "hajótesttől", feltehetőleg az előbbi nyomtatása és a utóbbi széláteresztő képessége között feszülő különbségből adódóan (a terveken a feliratok mintegy a hajó neveként még szépen beleolvadnak a testbe). Mintha az egyébként könnyed, elegáns forma le akarta volna dobni magáról szlogen-ruháját. Pedig a tartalom hitelesnek tűnt, akár az egyik, akár a másik oldalról néztem (hála mobilitásomnak, Széchenyinek és az összes hídépítőnek). Nemcsak mert tudom, hogy a tettesek között van budai lakos és pesti polgár is, hanem mert én is úgy gondolom, hogy ez a két fél mégis ugyanaz a város és még ugyanaz az ország.


 

* Budapesten az első nagy nyilvánosságot kapott ilyen esemény az 1992-es "A szabadság lelkének szobra / 1984 W." című projekt volt, mely során a TNPU kísértetnek öltöztette be a gellérthegyi szabadságszobrot.

** a Supergroup elnevezés mégsem alaptalan, hisz hozzájuk fűződik számos valóban emlékezetes produkció: ők csinálták a magyar tévé szuperszonikus kulturáls ajánlóműsorát, az érdemtelenül megszüntetett 72 órát és ők alkotják a Vákuum TV revüstábját is.