A kiállítás, mint koprodukcióban létrejövő médium

és a szervezés három alapvető kategóriája: háttér, közép-tér és előtér

Paul O’Neill előadása
LUMU könyvtár (1095 Budapest, Komor Marcell u. 1., Ludwig Múzeum, II. emelet)
2011. június 16., 18 óra

Paul O’Neill tevekenysege, mely egyaránt magába foglalja a kritikusi, oktatói, kurátori es alkotói szerepeket az ún. „kurátori fordulat“ utáni időszak jellegzetes fluid identitását testesíti meg. Kiállításaiban és írásaiban a kurátor munkaköre önálló és sajátos szerepként jelenik meg, mely leszámol a kurátori hatalom misztifikációjának valamennyi aspektusával.

A csoportos kiállítás forma a kurátori kísérletezés elsődleges felületévé vált, s mint ilyen egy viszonylagosan új diszkurzív teret jelent a művészeti gyakorlat tekintetében. Paul O’Neill előadásában azt vizsgálja, hogy egy halmozódó és terjeszkedő kiállítás forma miként válhat a kurátori szerep megjelenését vizsgáló bemutató tematikájává. A kiállítás létrehozásának összes stádiumát az összetartó és együttműködő kiállítási struktúrák, és a művészek erőteljes bevonása jellemzi.

Az előadás felvázolja, hogy a kiállítás miképp teremt a különféle szintek között a néző interakciója számára térbeli viszonyokat. Emellett arra is rávilágít, hogy a rendezés három térbeli kategóriája a csoportos kiállítás esetében milyen módon képes mindezt láthatóvá tenni a kiállítás megvalósult vonatkozásában.

*

Dr. Paul O’Neill Bristolban élő független kurátor és író. Jelenleg a Great Western Research Alliance (GWR) Commissioning Contemporary Art with Situations University of the West of England, Bristol kutatói ösztöndíjasa. Paul több mint ötven kiállítási projektet kúrált és ko-kúrált, többek között: We are Grammar, Pratt Manhattan Gallery, New York (2011); Coalesce: happenstance, SMART, Amsterdam (2009); D.B, Four Gallery, Dublin (2008); Tape Runs Out, Text and Work Gallery, Bournemouth (2007); Intermittent, Gallery for One, Dublin (2007); Making Do, The Lab, Dublin (2007); Our Day Will Come, Zoo Art Fair, London (2006); General Idea: Selected Retrospective, Project, Dublin (2006); Mingle-Mangled, Cork Caucus részeként, Cork (2005); La La Land, Project, Dublin (2005); Coalesce: The Remix, Redux, London (2005); Tonight, Studio Voltaire, London, (2004); Coalesce: With All Due Intent at Model and Niland Art Gallery, Sligo (2004); Are We There Yet? Glass box, Paris (2000) és Pass ports, Zaheta Gallery of Contemporary Art, Warsaw (1998). A de Appel és a Goldsmiths kurátori programok óraadó munkatársa. Írásai számos könyvben, katalógusban, folyóiratban és magazinban jelentek meg, az Art Monthly rendszeres szerzője. Az Art and the Public Sphere Journal kritika rovatának szerkesztője, a The Exhibitionist és a The Journal of Curatorial Studies szerkesztőbizottságának a tagja. A Curating Subjects (2007) antológia szerkesztője, és Mick Wilson mellett a Curating and the Educational Turn (2010) társszerkesztője, mindkét kötetet a de Appel and Open Editions (Amsterdam/London) adta ki. Jelenleg Claire Doherty-vel a Locating the Producers: Durational Approaches to Public Art (Amsterdam, Vaiz, 2011) című könyvön dolgozik.

*

Az előadás a  tranzit.hu Művészetelméleti és -gyakorlati szabadiskolája keretében valósul meg.