The Otolith Group

tranzit. hu
Műveszetelméleti és -gyakorlati szabadiskola
The Otolith Group


2012. február 14, 18 óra
Blood Mountain Foundation (1025 Vérhalom utca 27/c)
Vetítés és beszélgetés a művészekkel
The Otolith Group: Otolith I (2003), Otolith II (2007), Otolith III (2009)

2012. február 21, 18 óra
Ludwig Múzeum Budapest, előadóterem
Vetítés és előadás
The Otolith Group: Anathema, 2011


Szeminárium a művészek vezetésével: 2012. február 25. – Király 102 (1067, Király u 102, első emelet)

Szeretettel meghivunk minden érdeklődőt a londoni The Otolith Group (Anjalika Sagar es Kodwo Eshun) budapesti szemináriumára és előadására a tranzit.hu Műveszetelméleti és -gyakorlati szabadiskolájának keretében.

A The Otolith Group tevékenysége a társadalomelméletet és a politikai aktivizmust ötvözi a művészeti gyakorlattal. A művészeti élet bennfenteseiként és kutató művészeként Anjalika Sagar és Kodwo Eshun rengeteget utazik, hogy feltérképezze a Föld politikai viharzónáit, miközben jelentős szerepet játszanak a londoni művészeti színtér nem piac-orientált szegmensében.

A The Otolith Group filmesszéket, illetve szövegeket alkot, valamint kiállításokat és filmes programokat rendez. A kollektíva arról ismert, hogy a 20. századi modernista utópiák ígéreteire és kudarcaira reflektál és ezek következményeit vizsgálja gazdasági, politikai, kulturális manifesztációk vonatkozásában. A művészeket az is foglalkoztatja, hogyan ütköznek ezek az utópiák a jelenlegi globalizált neoliberalizmussal, amely a gazdasági és politikai viszonyokat átláthatatlanná, az emberiséget pedig minden eddiginél sebezhetőbbé teszi.

A művészek filmjei és előadásai kutatásokon alapulnak, archív felvételeket, irodalmi szövegeket és zenei betéteket használnak fel rétegzett audiovizuális esszéik létrehozásakor. Saját munkái mellett a The Otolith Group egyéb filmkészítők láthatóságát is támogatja; többek között a Black Audio Film Collective, Chris Marker és Harun Farocki filmjeiből rendeztek kiállítást.

Szeminárium:
2012. február 25, 10-18 óra (kávé- és ebédszünettel)
Király 102 (Bp, Király u 102, első emelet)

Leányelemek

Sabu Kohso aktivista és kritikus szerint a Fukushima Daiichi 3 atomreaktorának 2011. március 31-i balesete egy új szakaszt jelöl a „globális nukleáris rezsim” minden „más életforma” elleni háborújában. A szeminárium címe a radioaktív bomlás folyamán létrejövő további radioaktív sugarakat kibocsátó leányelemekre utal, amely konkrét és átvitt értelemben is értelmezhető a globális nukleáris jelenlét következményeként. A szemináriumon az absztrakció művészeti formáinak története kerül átgondolásra az egész földre kiterjedő „globális nukleáris rezsim” viszonylatában. A szeminárium különösen az absztrakció olyan gyakorlatait vizsgálja, amelyek a zenei és filmes – a hallható és a látható – formák létrehozására törekszik az (atom)sugárzás nekropolitikájával és kronopolitikájával összefüggésben.

Anjalika és Kodwo beszélgetést szeretnének generálni, ahelyett, hogy a hagyományos értelemben vett szemináriumot vezessenek. Éppen ezért a Szabadiskola ezúttal olyan résztvevőket is vár, akik nyitottak olyan általuk hozott témák prezentálására és megvitatására, amelyek valamelyest kapcsolódnak a The Otolith Group tevékenységéhez. A művészek szívesen beszélgetnek arról, hogyan mérhetőek össze a jelenlegi globális világban a különböző politikai és kulturális viszonyok, illetve hogyan osztozhatunk ezek értelmezésében.

A párbeszéd elősegítésének érdekében a tranzit. hu a szemináriumhoz előkészítő eseményeket is szervez. Elsőként két filmvetítés keretében olyan alkotókat mutatunk be, akik az esszéfilm műfajának referenciaértékű kulcsfigurái. Ezek az informális nyilvános események alapul szolgálnak majd a The Otolith Group projektjeivel kapcsolatos kérdések és vélemények megfogalmazásához, illetve lehetővé teszik, hogy a résztvevők megismerkedjenek egymással, További két nyilvános eseményen pedig a The Otolith Group munkáit vetítjük le és vitatjuk meg.

Előkészítő filmvetítés
A filmek előtt bevezetőt mond, majd a vetítéseket követő vitát vezeti: Sőrés Zsolt, filmesztéta

2012. február 3. 18-20 h
Király 102 (1067, Király u 102, első emelet)

Chris Marker két utazása: a La Jetée (1963) és a Sans Soleil (1983)

Az egyik legnagyobb hatású valaha készült radikális tudományos-fantasztikus film és egy hallucinatív-pszichedélikus szabadformájú útleírás: a La Jetée (A kifutópálya) és a Sans Soleil (Nap nélkül) nem is különbözhetne egymástól jobban – ám mégis ez a két film egy egyedülálló és kompromisszummentes filmes pálya ikerpillérei. A filmkészítő, költő, regényíró, fényképész, szerkesztő, ma pedig video- és multimédiaművész Chris Marker (1921-) – az idő, az emlékezet és bolygónkon az élet gyors fejlődésének a kutatásával – hosszú éveken át kihívást jelentett a nézők, a filozófusok és a saját maga számára is.

La Jetée (A kifutópálya)
Fekete-fehér francia film, francia nyelven, angol felirattal, 27 perc, 1963

Sans Soleil (Nap nélkül)
Színes és fekete-fehér francia film, francia nyelven, angol felirattal, 103 perc, 1983

2012. február 11.
Király 102 (1067, Király u 102, első emelet)
figyelem! 11 – 20 h (több szünettel)

Újrajátszott történelem – Peter Watkins és a Kommün

Peter Watkins: The Forgotten Faces (A forradalom arcai)
Fekete-fehér angol dokumentumfilm, angol nyelven, angol felirattal, 17 perc, 1961
Költői, az eseményeket Canterbury utcáin rekonstruáló visszaemlékezés az 1956-os magyar forradalomra. A filmmel Watkins elnyerte az Amatőr Oscar-díjat.

Peter Watkins: La Commune (Paris, 1871) /A kommün [Párizs, 1871]
Fekete-fehér francia film, francia nyelven, angol felirattal, 345 perc, 2000

A La Commune (A kommün) című filmben 1871-be utazunk vissza az időben. A Versailles Televízió újságírója az események megnyugtató és hivatalos változatát közvetíti, míg a Kommün Televíziót azért alapították, hogy a párizsi lázadók perspektíváit biztosítsa. Színházias díszletek között, több mint 200 színész részvételével értelmezik a kommün karaktereit, különös tekintettel Popincourt környékére a XI. kerületben. A kommünárok hangot is adnak a saját gondolataiknak és érzéseiknek a társadalmi és politikai
reformokkal kapcsolatban.  A La Commune szándékolt kísérlet a tömegmédia által alkalmazott „semleges” és „tárgyilagos”  dokumentumfilmes elképzelések kihívására.

2012 februárjában a The Otolith Group a budapesti Blood Mountain Foundation rezidens-művészei.