Diplomafilm
2012. 6. 22. péntek 19 óra
Toldi mozi
Diplomázó hallgatók: Cifka Fruzsina, Istvánkó Bea, Kozma Eszter, Szuromi Eliza.
Témavezető: Szoboszlai János MKE-KET, Magyar Képzőművészet-elmélet alapszak (BA)
S2elep című diplomaprojekt témája és kiindulópontja a Szelep című 1989-es kiállítás-sorozat, amely egyhetes kiállításokból és megnyitó eseményekből állt, tizenkét művész közreműködésével. A részt vevő művészek Ádám Zoltán, Bullás József, Kelemen László, Komoróczky Tamás, Mészöly Suzy, Nemes Csaba, Pálos Miklós, Szarka Péter, Szépfalvi Ágnes (Uray Ágnes), Szilágyi László, Szűcs Attila és Veress Zsolt voltak.
A film elkészítését megelőző kutatás során felmerülő és általunk fontosnak tartott kulcsszavakat járjuk körül a dokumentumfilmben és a projektben, úgy mint zene, remix, kollektív együttműködés, installáció, új szenzibilitás, és forradalom a Képzőművészeti Főiskolán.
Az este programja:
19 órától: érkezés, helyfoglalás
20 órától: S2elep című film vetítése
21 órától: Csakugyan zenekar
22 órától: dj Minek
Éjfél után Gumipop a Toldi Klub szervezésében.
Az esemény ingyenes.

*
A Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet szakos hallgatóiként diploma-projektünk kiindulópontja a Szelep című 1989- es kiállítássorozat. A sorozat egyhetes kiállításokból és megnyitó eseményekből állt tizenkét művész közreműködésével. A részt vevő művészek Ádám Zoltán, Bullás József, Kelemen László, Komoróczky Tamás, Mészöly Suzy, Nemes Csaba, Pálos Miklós, Szarka Péter, Szépfalvi Ágnes (Uray Ágnes), Szilágyi László, Szűcs Attila és Veress Zsolt voltak, és sokuk első fontosabb bemutatkozási lehetőségét kínálta a sorozat.
Kutatás és rekonstrukció
Mivel a Szelepről – egyetlen leíró jellegű cikken (Szoboszlai János, Nappali Ház) kívül – nem jelent meg sem elemzés, sem recenzió, elsődleges forrásaink maguk a művészek voltak. Egy kollektív, és három egyéni interjúból igyekeztünk elsősorban rekonstruálni az eseményeket, összegyűjteni a fellelhető fotódokumentációkat, majd levonni a konzklúziókat. Mivel a későbbi Újlak csoport legfontosabb tagjai a Szelepen dolgoztak először közösen együtt, hipotézisünk az volt, hogy a Szelep az Újlak csoport művészettörténeti előzményének tekinthető. Fontos kérdés volt még a kiállítássorozat jelentősége az egyes életműveken belül is, illetve igyekeztünk képet kapni a Szelepen kiállított művek az akkori kortárs közegben megfogalmazható jelentőségéről.
Hipotéziseink egy része az interjúk során megdőlt, mások beigazolódni látszanak. Tény, hogy a későbbi Újlakosok munkáit legelőször a Szelep fogta össze, de a kiállítássorozat elsősorban személyes és nem pedig koncepcionális értelemben volt közös nevezője a tizenkét művésznek. A kiállítás spontán, személyes kapcsolatokon keresztül szerveződött – ami ugyan jelenthet a művészet fogalmáról és a lehetséges utakról való hasonló gondolkodást – maga a projekt azonban egy közösség egyénenkénti bemutatkozásaként értelmezendő. Ebben az értelemben nem rímel az alig fél évvel később alakult, de erős statement-tel, és közösségi gondolkozással jellemezhető Újlak csoportra. A Bercsényi Klub kiállításainak szervezője, Hegedűs Viktória vetette fel a lehetőséget a Képzőművészeti Főiskola diákjai számára, és Szoboszlai Jánoson keresztül jutott el az információ a később kiállítókhoz. Nemes Csaba és Komoróczky Tamás indította el a projektet, összehívva a végül tizenkét főből álló csapatot. A kiállításnak tehát nem volt kurátora, közös konzultációkon döntöttek a művészek a struktúráról – tizenkét egyhetes, a megnyitó eseményére koncentráló kiállítások – de a kiállítandó munkákról mindenki maga döntött.
A dokumentumfilm – S2elep
A tudományos adatgyűjtés és kutatás eredményeit feldolgozva arra a következtetésre jutottunk, hogy legmegfelelőbben a film médiumát felhasználva tudjuk bemutatni a szoros értelemben vett témát és a tágabb értelemben vett kontextust. Fontos kiemelni, hogy a médium kiválasztása a téma tükrében történt. Olyan filmet szeretnénk létrehozni, mely archív felvételekből és friss interjúkból áll. Projektünk mindenképpen nyitott, azaz a kutatás és a film is bármikor folytatható és bővíthető. Választásunk azért is esett a filmes eszközökkel való bemutatásra, mert megfelelően tárgyalható így mind a téma, mind pedig kurátori hozzáállásunk.
A film elkészítését megelőző kutatás során felmerülő és általunk fontosnak tartott kulcsszavakat szeretnénk körüljárni a projektben, úgy mint zene, remix és együttműködés, installáció, új szenzibilitás, és forradalom a Képzőművészeti Főiskolán. A kulcsszavak kiválasztása tehát tekinthető kurátori döntésnek, vagy szelekciónak. Mindezek mellett prekoncepciók nélkül dolgozunk, tehát részben önmagát formáló folyamatként látjuk a projektet.
Az interjúkban résztvevő személyek
Az 1989-ben kiállító művészek közül: Ádám Zoltán, Bullás József, Komoróczky Tamás, Nemes Csaba, Pálos Miklós, Szarka Péter, Szépfalvi (Uray) Ágnes , Szűcs Attila és Veress Zsolt. A kontextussal kapcsolatban interjút készítettünk Hegedűs Viktóriával (építész, a kiállítás egyik szervezője), Kopper Judittal (szerkesztő), Németh Vladimirrel (Vova, Tilos az Á), Szegedy-Maszák Zoltánnal (rektorhelyettes, MKE), Szoboszlai Jánossal (tanszékvezető, MKE) és Vágvölgyi B. Andrással (újságíró).
Célok
Diplomaprojektünk eredménye egy bővíthető film és egy bővíthető webes adatbázis lesz, mely akár összekapcsolható más, a korszakra vonatkozó kutatásokkal. A projekt részét képezi a filmbemutató esemény, melyre 2012. júniusában fog sor kerülni a budapesti Toldi Moziban. A diplomaprojekt lezárultával szeretnénk folytatni a projektet. Távlati terveink között szerepel a film angol feliratozása, a teljes adatbázis fordítása és esetleges integrálása átfogó archívumokba.