Megfigyelés és befogadás

A nem hivatalos művészek státusza 1945-1989 között
Tomáš Pospiszyl nyilvános előadása a Patterns Lectures keretében

Időpont: 2013. február 11, hétfő, 18 óra
Helyszín: Majakovszkj 102 (1068 Budapest, Király u 102.)

Az 1945 és 1989 közötti kelet-európai művészet története gyakran operál a hivatalos és a nem hivatalos kultúra fogalmainak dichotómiájával. Ez a felosztás természetesen létezett, de a hivatalosság és a nem hivatalosság kritériumainak egyértelmű meghatározása meglehetősen homályos. Mindkét szféra hivatkozik a másikra, határaikat a speciális kontextus jelölte ki. Az általános vélekedés szerint ez a dichotómia a nem hivatalos kultúra teljeskörű győzelmének és rehabilitációjának köszönhetően 1989 után megszűnt. Közelebbről megvizsgálva azonban feltűnik, hogy intézményi szinten sok, művészek által működtetett hely az 1989 előttihez hasonló alapokon működik. Az 1970-80-as évek nem hivatalos művészi tevékenységének – illetve ezek egy részének – magja pedig elképzelhetetlen a fentebb említett dichotómia nélkül. Ezeket inkább tekinthetjük közösségformáló tevékenységnek, ahol a tulajdonképpeni művészeti alkotás szinte a szociális célok melléktermékének tekinthető. A tárgyalandó példák között szerepelnek Jiří Kovanda, az orosz Collective Actions csoport és Július Koller szlovák művész.

Tomáš Pospiszyl (*1967) cseh kritikus, kurátor, művészettörténész. A prágai Károly egyetemen és a New York-i Bard College-ben végezte tanulmányait. 1997-2002 között a prágai Nemzeti Galéria kurátora, 2000-ben a New York-i Museum of Modern Art tudományos segédmunkatársa. 2003-tól a prágai Academy of Performing Arts film és televízió szakán, 2012-től a prágai Képzőművészeti Egyetemen oktat művészettörténetet. A Tomáš Pospiszyl által vezetett projektek spektruma a korai modernizmustól, a 20. század közepének avantgárd mozgalmaitól a kortárs művészetig terjed. Érdeklődési területéhez tartozik a populáris kultúra – (az Octobriana és a Russian Underground (2004) című kötetek szerzője, a Planet Eden (2010) című kötet szerzője és az azonos című kiállítás kurátora -, csakúgy, mint a hidegháborús korszak művészete a vasfüggöny mindkét oldalán (Comparative Essays c. esszékötet, 2005). A cseh Tranzit egyesület (tranzit.cz) elnökségi tagja, ahol kiállításokat, előadásokat és programokat szervez, jelenlegi kiállítása a Július Koller Archive: Study Room. Angolul megjelent publikációi között szerepel a Primary Documents; A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s., című antológia, amelynek Laura Hoptman mellett társszerkesztője volt (MIT Press, MoMA, 2002).

Az Erste Foundation támogatásával megvalósuló Patterns Lectures új egyetemi kurzusok létrejöttét teszi lehetővé a művészettörténet, kultúraelmélet, kultúratudomány területén Közép és Délkelet-Európában.
„A ‘szocreál’ művészettörténeti formanyelv átöröklődésének és transzformációinak vizsgálata a kortárs magyar képzőművészetben – komparatív-kritikai áttekintés” című Patterns-kurzus, melynek helyszíne a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-Elmélet Tanszéke, betekintést kíván nyújtani a szocialista realizmus történetébe, a korszak meghatározó kulturális, vizuális paradigmáit tekinti át, majd a kortárs jelenségekre fókuszál. Szemináriumvezető: Nagy Edina