Gróf
Ferenc
Párizs, 2002.10.29.
A hatás és
vadászata
– a Cremaster-ciklus Párizsban
A Cremaster 3 bemutatójára a Pigalle közelében lévő Trianon Színházban [pic_01] került sor, a Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban rendezett retrospektív Cremaster-tárlat [1] megnyitójának másnapján. A XIX. század legvégén épült Trianon Színház kopottas eleganciája, az aranyozott gyertyatartók, a vörös bársonykárpitok, a repedező stukkók kiváló köretként funkcionáltak. A körülbelül háromórás filmeposz eklektikája olyan simulékony természetű, hogy akár egy üvegacél büro-toronyban is megállná a helyét, de ez a tipikus párizsi színház-mulató azért romantikusabb atmoszférát sugárzott. A sugárúton kígyózó tömeg csak lassacskán töltötte meg a termet, a karzaton szinte lógtak az emberek, nyikorogtak a pótszékek. A visszafogott "háromdé" főcím után elkezdődött a minőségi téboly. Szíves engedelmükkel eltekintek a film részletes leírásától, mivel csak az első félóra részletezése kimerítené a rendelkezésemre álló tér, idő és kilobájt kapacitást. Röviden csak annyit, hogy egy végtelenbe nyúló ikonográfiai orgia bevezető aktusának lehettünk újfent [2] tanúi, mely valóra váltja a posztmodern esztéták apokaliptikus álmait. A "mindennel" összefüggő "minden" retinára csapódó lepedékétől csak erőteljes acetonos lemosással és/vagy agykérgi léziót okozó végbélkúp alkalmazásával lehet megszabadulni. Barney egy olyan lenyűgöző, erőteljes képi világot épített fel, melyet azonnal el kell felejteni. Gazdag és veszélyes. Mint maga a művész.
Az összes általam
olvasott recenzió már az első bekezdésben
azzal indít, hogy Matthew Barney (1967, San Francisco) ex-sportoló
és ex-fotómodell a nyolcvanas évek végén
tűnt fel a New York-i művészeti szcéna kék
égboltján. A következő átlaginformáció
sztárunkról ilyesformán jelenik meg a szórakoztató
médiában:
"Björk,
akinek a napokban jelenik meg Vespertine című új albuma,
bejelentette, hogy elhagyja Londont, ahol évek óta élt,
és az Atlanti-óceán túlpartjára, New
Yorkba költözik kedvesével. Björk, aki nemrégiben
ismerkedett meg Matthew Barney amerikai képzőművésszel,
az amerikai megapolisz Lower West Side nevű negyedében bérel
lakást. Az énekesnő 14 éves fia, Sindri nem
költözik velük."
Barney
az immár végső formájába öntött,
hat és fél órányi Cremaster-ciklust [3]
1994-ben kezdte el forgatni. A Csillagok háborújára
emlékeztető számozás (C1 – 1995, C2 – 1999,
C3 – 2002, C4 – 1994, C5 – 1997) [4]
eleve biztosítja az átlagos agykapacitással rendelkezők
számára (mint jómagam) a kábító
inkoherenciát, kivételt képeznek persze a fejszámolók
és az adatfeldolgozó szakemberek, akiknek (szemben velem)
valószínűleg semmiféle problémát
nem okoz az egyes epizódok kronológiai, illetve történetben
betöltött pozíciójának azonosítása.
A MuDAMoDeLaViPa, avagy MAMVP (azaz a Musée d’Art Moderne de la
Ville de Paris – hadd bosszuljam meg így a közmondásos
francia mozaikszó-mániát) termeit a filmeknek megfelelően
öt részre osztották. A terem-csoportok csomópontjain
monitorokon futottak a filmek, melyeket az adott filmhez kapcsolódó
műtárgyak szemléltető eszközökként
vették körül.
[pic_02]
[pic_03]
[pic_04]
[pic_05]
[pic_06]
[pic_07]
Nyolc év munkája, többórányi
mozgókép, installációk, szobrok, fotók,
emléktárgyak, t-shirt-ök,[pic_08] vaskos katalógusok.
Gigantikus munka.
Hogy megkíséreljük a lehetetlent és "rendet"
vágjunk a márványpadlón vonagló anakondák
nyálkás káoszában, indítsunk egy interjú-részlettel:
"Kérdés:
Miért a Cremaster címet viselik ezek a filmek?
M.B.: A cremaster egy olyan izomcsoport, amely a férfi
reproduktív rendszer magasságát szabályozza.
Több okból választottam ezt a címet, így
elsősorban azért, mert az öt fejezeten keresztül
futó történet önmagában egy fluktuáló
rendszer, nem egyértelműen reproduktív, hanem egy
identitását folyamatosan változtató rendszer.
(
) A történet öt fejezete egy változó
organizmusról szól és az a szisztéma, amely
változásra bírja, hozzá hasonlóan változik,
fejezetről-fejezetre. A cremaster izom egyben annak a néhol
igen absztrakt útnak a metaforája, mely mentén a
történet mozog. Arra szolgál, hogy leírja ezt
a történetmesélési módszert és
nem arra, hogy egy biológiai rendszert definiáljon."
[5]
Herezáró
izom, azaz musculus cremaster. [pic_09] [pic_10] Egy jelentéktelennek tűnő
kis izom, mely a belső ferde hasizom alsó nyalábjaiból
áll, melyek férfinél az ondózsinórral
a heréhez, nőnél a görgetegméhszalaghoz
mennek. ő felel a cremaster-reflexért, amikor a comb belső
felszínének megsimítása a herezacskó
összehúzódását váltja ki. Az összehúzódó
izomzat nemcsak felfelé mozdítja a herét, hanem csavarja
is, mégpedig a jobb herét az óra járásával
megegyező, míg a bal herét azzal ellenkező
irányba. Igazán elmerülhetnénk a hím
ivarszervek anatómiájában, valamint csámcsoghatnánk
egyet a herecsavarodás, a retraktilis here vagy egy hasonlóan
barátságos urológiai téma kapcsán,
de érjük be a heregolyók mechanikájának
alapjaival.
A Cremaster-ciklus ornamens-rendszerének egyik alapja mindenesetre
az emberi ivarszervek és a tápcsatorna kivezetőnyílásainak
egymást kiegészítő szimmetriája. Organikus
formák kavalkádja, androgün lebegés, anális-vaginális-fallikus
szuperszervek permutációi. A szerves anyagok, akár
salakanyagok kontrasztja az elegáns, high-tech matériákkal
– magyarul a titán-ötvözetre fröccsenő
váladék aprólékos kidolgozása –
erősen épít az Alien filmsorozat jól bevált
hatásmechanizmusára. Az Általános Anatómia
Tanszék megszokott klisékből építkező
allegóriája: króm-nikkel eszközök és
felpuffadt belek, acéltepsiken árválkodó végtagok,
maratott szegélyű üvegedényekben ázó,
felcímkézett torzszülöttek, izmok és artériák
között keresgélő műanyag kesztyű.
Az ellentétek szofisztikáltnak tűnő játéka
végeredményben leírható lenne egy tipikus
jin-yang jellel, de Barney ezt a végtelenül egyszerű
grafikai elemet gótikus katedrálisok, űrrepülőgépek
és gyémánt nyakékek kollázsából
állítja össze. Jin-yang, mint a felhúzódó
herék, jobbra-balra – együtt, mégis ellentétesen.
Valószínűleg ez a monumentalitás, de legalábbis
Hollywood titka. Kamuflázsból kell felhőkarcolót
építeni, ha a téglából csak kutyaólra
futja. Nem tudom. Hollywood nemcsak a projekt vaskos költségvetése
miatt kerül a képbe. A showbiz mítoszteremtő
mechanizmusai minden további nélkül transzplantálhatók
a galéria-művészetbe. Luxusautók, bűnözők,
sportolók, stewardessek, zombik, dívák és
a többiek, mindahányan luxuskivitelben. Egy amerikai művész
kelléktára? A megteremtett atmoszféra magával
ragadó.
[pic_10.1]
[pic_10.2]
[pic_10.3]
[pic_10.4]
[pic_10.5]
Egy kb. tízperces jelenet a Cremaster 3-ból:
a New York-i poszt-szecessziós Chrysler Building sokadik emeletének
egyik márványburkolatú termében hat gyönyörű,
hatvanas évjáratú Chrysler köröz egy feketére
dukkózott autó körül, melyben egy félhalott,
anorexiás lány hever, aki nemrég az épület
barlangszerű alagsorának földjéből szenvedte
elő magát. [pic_11] Szóval ott hever ez a sáros, véres
lány az öreg, fekete autóban, vele szemben egy fekete
sas gubbaszt az anyósülés támláján,
mindeközben a Chryslerek köröznek a teremben, majd az egész
jelenet hirtelen átcsap egy geometrikusan komponált roncsderbybe,
a Chryslerek egymás után csapódnak a fekete autóba,
majd visszatolatnak, újra nekiütköznek, csikorognak a
gumik a márványpadlón, ritmikusan csattannak egymáshoz
az autók, egészen addig, amíg az egész termet
be nem fedi az autógumik által kirajzolt fekete arabeszk,
illetve amíg a fekete autóból csak egy felismerhetetlen
roncs marad. (Vágóképként néha megjelenik
"Indiana Jones" [pic_12], maga a művész, barna bőrkötényéből
márványgúlákat szed elő, amivel a liftajtókat
nyitja-zárja, bemutat egy ipari alpinista attrakciót a felhőkarcoló
liftaknájában, miközben megtölti vizes homokkal
a kabint.)
A közeli felvételek naturalizmusa és a ritmikusan koreografált
nagyjelenetek közötti "húzás" szintén
ismerős effekt azok számára, akik végignéztek
legalább egy labdarúgó-mérkőzést.
A stadion helikopterről, a zöld téglalapra beszaladnak
a játékosok, hirtelen vágás, az őrjöngő
szurkolók egy csoportja, néha egy-egy félmeztelen
hölgy (ha a brazilok játszanak), újra vágás,
felülről veszik a szigorú sorban álló,
himnuszt éneklő játékosok falanxát,
melynek origóját a fekete ruhás bírók
jelzik, vágás, az egyik csapat edzője idegességében
a körmét rágja, stb.
"Kérdés:
Ön rengeteg ősi mítoszt használ referenciaként.
M.B.: Igen. Néha egészen direkt módon nyúlok
ilyen történetekhez, mint a DRAWING RESTRAINT [6]
esetében, amely Apolló mítoszára utalt. De
ez egyúttal azt is jelenti, hogy egy mitológiai struktúrára
kényszerítek egy saját, belső logikát.
Ez olyasmi, mintha egy nyelőcsőben lennénk, miközben
valaki hányni kezd. Azt mondhatnánk: "Wow, milyen heroikus
ez a gyomor, ahogy így kiüríti ezt a mutáns
anyagot." (
) Rengetegszer találkozunk a munkáimban
olyan szereplőkkel, akiknek nem lehet személyiségük,
mint ahogy a gyomornak sincs személyisége, amikor hányni
kezd. Hányni kezd és kész. De persze mindezt nézhetjük
egyfajta heroikus, mitológiai nézőpontból
is." [7]
Nézhetjük.
Mitológiai, kultúrtörténeti adalékban
nem szűkölködünk a Cremaster-ciklus kapcsán.
Szabadkőműves liturgia, kelta szörnyek, görög-római
turmix, pop, sport és autós ikonok, valamint random-művészettörténet
a gótikától kezdve a barokkon át a hatvanas
évekig. Nekem csak Niki Lauda hiányzik, de ő nagyon.
A posztmodern filmművészet "klasszikusai", mint
például Derek Jarman, vagy Peter Greenaway – hogy csak
a legismertebbeket említsük – emblematikus alkotásai
mellett a Cremaster-opusz darabjai nem állják meg a helyüket,
nem segít rajtuk a "képzőművészeti
film" címke sem. Akárhogy is nézzük, ezek
nagyon komoly tőkéből létrehozott szuperprodukciók,
nem pedig "experimentális" rémálmok. Nem
tudok olyan szigorú lenni, mint Charlie Finch [8],
akinek vitriolos írását a lábjegyzetek közé
suvasztottam, de az ömlengő kritikák után "szívmelengető"
érzés volt olvasni cinikus sorait.
Jegyzetek:
.:.
vissza .:.
[1]http://www.mairie-paris.fr/musees/MAMVP/expositions/barney/barney_accueil.htm
[2] Például a Cremaster
1 és a Cremaster 4 bemutatója a C3-ban
(1996, szeptember), illetve a Cremaster 5, melynek nagy részét
Budapesten forgatták.
[3]
CREMASTER
1
1995, 35 mm, színes, Dolby Surround, 40’30”
Írta és rendezte: Matthew Barney
Producerek: Barbara Gladstone és Matthew Barney
Fényképezte:Peter Strietmann
Zeneszerző: Jonathan Bepler
Standfotó: Michael James O’Brien
Szereplők: Marti Domination
CREMASTER 2
1999, 35 mm, színes, Dolby Surround, 79’00”
Írta és rendezte: Matthew Barney
Producerek: Barbara Gladstone és Matthew Barney
Fényképezte:Peter Strietmann
Zeneszerző: Jonathan Bepler
Díszlet: Matthew D. Ryle
Standfotó: Michael James O’Brien és Chris Winget
Szereplők: Norman Mailer és Matthew Barney
CREMASTER 3
2002, 35 mm, színes, Dolby Surround, 3h01’59”
Írta és rendezte: Matthew Barney
Producerek: Barbara Gladstone és Matthew Barney
Fényképezte:Peter Strietmann
Zeneszerző: Jonathan Bepler
Világítás, standfotók: Chris Winget
Szereplők: Richard Serra , Aimee Mullins és Matthew Barney
CREMASTER 4
1994, 35 mm, színes, Dolby Surround, 42’16”
Írta és rendezte: Matthew Barney
Producerek: Artangel, Londres ; Fondation Cartier pour l’Art Contemporain,
Paris ; és Barbara Gladstone, New York
Fényképezte: Peter Strietmann
Standfotó: Michael James O’Brien
Szereplő: Matthew Barney
CREMASTER 5
1997, 35 mm, színes, Dolby Surround, 54’30”
Írta és rendezte: Matthew Barney
Producerek: Barbara Gladstone és Matthew Barney
Fényképezte:Peter Strietmann
Zeneszerző: Jonathan Bepler
Standfotó: Michael James O’Brien
Szereplők: Ursula Andress és Matthew Barney
[4]
A Cremaster 4-1-5-ről írt kritika: Prakter Marianna:
Matthew Barney. Szellemkép. 2000/3. XI. évfolyam. http://www.szellemkep.hu/beloldal-ujsag-lapok-2000_3-matthew.html
[5]http://www.pbs.org/art21/artists/barney/clip2.html
[6]
http://www.moma.org/exhibitions/dannheisser/barney.html
[7]http://www.pbs.org/art21/artists/barney/clip2.html
[8]Charlie Finch: Matthew Barney
– A Nagy Hazugság
"Ha valaha is közelről szemügyre vetted Matthew
Barney-t, akkor észre kellett venned, hogy – Ronald Reagan-hez
hasonlóan – testének arányaihoz képest
nagyon keskeny, kis feje van. Hogy megközelítsd ezt az arányt,
egyensúlyozz egy kiwit egy nagy csokor zeller tetejére.
Újfent Ronald Reagan-hez hasonlóan, Matthew Barney képtelen
tartós időbeli koherenciát teremteni. Viszont, akárcsak
Ronald Reagan esetében, egy hatalmas rajongótábor
isteníti minden lépését.
Amikor kábé tíz évvel ezelőtt először
állított ki a Sohó-ban, az Althea Viafora Galériában,
Barney ösztönösen ragadta meg a művészeti
világ konformizmusának gyökerét: a férfiúi
ágyékot.
Courbet "A világ születése" című
festménye óta a vagina kreatív borzalma tartotta
rettegésben a konformista művészeti világot,
mely így mindenféle absztrakt stratégiában
próbált kiutat találni.
Barney egyszerű géniuszára volt szükség,
mely felfedezte a hímnemű megfelelőt, a cremaster-t,
ahogy Reagan felfedezte a Csillagok háborúja és Joseph
Campbell után a "gonosz birodalmát".
A homoerotikus feszültségtől áthatott cremaster
koncepció egyesítette a péniszt, a heréket
és az ánuszt, létrehozva a vagina erőteljes,
bár tökéletlen alternatíváját.
A teremtmény köré sereglő, elsősorban
hímnemű kategóriából toborzott rajongók
álláspontja szerint 1993-tól kezdve nem került
ki "rossz" Barney keze alól, számukra tökéletesen
mindegy, hogy mennyire elcsépeltté, önismétlődővé
váltak Barney mitológiájának képei.
Mégis mennyire tud elcsépeltté válni? Nos,
már 250 éve diszkreditálták Osszián
"hamis" verseit, de ez nem zavartatja Barney-t, amikor felhasználja
őket.
Immár 25 éve, hogy Norman Mailer és Carry Schiller
megírta a "Hóhér dalát" a hírhedt
gyilkosról, Gary Gilmore-ról, majd leforgattak egy kiváló
tévéfilmet Tommy Lee Jones főszereplésével,
de Barney továbbra is úgy alakít, mintha ő
fedezte volna fel a világ számára Mr. Gilmore-t.
Az óriás, a loughton-verseny az Isle of Man-en, a vazelin,
az izzadó lovak a Saratoga pályán, valamint Richard
Serra – mindezek egy lázas agy szüleményei, mely
képtelen racionálisan, analitikusan gondolkodni, mely azt
sem tudja, hogy mennyi az annyi.
De persze az a tény, hogy Barney fotómodelleskedett is pár
percig előző életében, azonnal gyönyörűvé
változtatja a képletet, nem igaz?
Szerencsére a még meg nem született, eljövendő
generáció majd szépen a helyére teszi ezt
a rakás szemetet: Bouguereau és Puvis de Chavannes mellé,
a kukába. Műgyűjtők, ti csak a pénzetek
veszíthetitek."
Charlie Finch a "Most
Art Sucks: Five Years of Coagula" (Smart Art Press) társszerzője.
Forrás:
http://www.artnet.com/Magazine/features/finch/finch6-11-02.asp
Egy másik
ajánlat a Coagula oldalairól:
Matthew Barney’s Rubble by Mat Gleason http://www.coagula.com/barney.html
Egyéb linkek:
http://www.filmforum.com/cremaster3.html
Jonathan Bepler: Cremaster Soundtrack Recordings – http://www.jonathanbepler.com/
http://www.museenkoeln.de/aus/ml/0206_barney/engaus.asp
http://www.artforum.com/archive/id=2781&search=barney
http://www.iws.net/cydonia/media/zbarney2.html