Gyógyír média-fáradtságra
Napjaink intenzív média-telítettségben telnek. Nekem például, miután sikerrel leküzdöttem napi mozilátogatási ingerem, lelkiismeretfurdalásom van, ha nem nézek aznap emailt, sőt, néhány nap után ez az érzés akár elvonási tüneteket is képes produkálni. Mivel számítógépen nemcsak kommunikálni, de szervezni, képet készíteni, írni, információkat beszerezni, számolni, elszámolni, pályázni, kódolni, videót vágni, zenét hallgatni, sőt, komponálni is lehet, egyre természetesebb helye van az életemben ennek a masinának, legalábbis ami a monitor előtt eltöltött órákat illeti.
Jellegzetessége
a számítógéppel végrehajtott műveleteknek,
hogy egy bizonyos pontig minden sokkal gyorsabb és egyszerűbb,
mint más módszerekkel. Abban a pillanatban azonban, amint
valami fontos, vagy nagyobb volumenű dologba kezdek a gépen,
ez az arány megfordul. Egy videót megvágni például
pontosan tízszer annyi időbe telik, mint amennyit szánna
rá az ember.
Egy biztos, a mindennapi betevő monitor.
Emilolvasásból (sosem jár egyedül: ez mindig több-kevesebb webezést is jelent) hazaérve komolyan koncentrálnom kell, hogy ne rögtön kapcsoljam be a tévét – ezen még az sem segít, ha jól eldugom a távirányítót. Nem térek ki most a mindenütt felbukkanó óriásplakátok problematikájára, pedig bringázás közben bizony nemegyszer akarják elcsavarni a fejem.
Ilyen körülmények között kifejezetten üdítő esemény olyan médiaművésszel találkozni, aki áldásos tevékenységét nem újabb képek előállítása révén fejti ki. Georg Winter ezen ritka szerzők közé tartozik. Műveiben (művek helyett nyugodtan írhatnék műveleteket is, hisz általában nem egy tárgyról vagy képről, hanem komplex folyamatokról van szó) kulturális termékek előállítási, felhasználási mechanizmusait, a minőség, eredetiség, az értékképzés folyamatait követi nyomon.
Céget alapított például Ukiyo Camera Systems néven a fotózás technikájának tanulmányozására: a technika ez esetben azonban nem a gép szerkezeti elemeinek kezelését, sokkal inkább a fényképezés közben idáig általában spontán alkalmazott módszereket, a megfelelő testtartások, viselkedésminták tudatosítását jelenti, a közben lezajló élettani folyamatok párhuzamos feltárása mellett.
Az ehhez kapcsolódó, már formájában is mindennapi használatra termett publikáció, A kameratechnika kézikönyve külön fejezetet szentel a médiák helyes adagolásának. A fejezet a Telegrooming címet viseli, amelyet talán a televízió, telefon, telefax, teleobjektív alkalmazások mintájára a „tele” képzővel dúsított jelentésű ápolásként, rendbentartásként fordíthatunk.
A cég a fentiekhez hasonlóan eredeti stratégiával rendelkezik a túlfogyasztásból eredő médiatelített állapot, szakszóval élve média-fáradtság ellen. Hatékonyságát tanúsíthatom én magam is, aki az itt következő videó tanúsága szerint átesett már egy könnyebb, mintegy félórás kezelésen. Annyit már előzetesen is elárulhatok, a hatás nem fog elmaradni.