Játékháború

Per mint műtárgy

 

Az etoy művészcsoport bezárni kényszerült identitásának alapját képező hálóhelyét, a www.etoy.com-ot, miután az eToys online játékkereskedő cég beperelte őket áruvédjeggyel való visszaélés miatt. A Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróság 1999 november 29-én előzetes döntéssel eltiltotta az etoyt domainje használatától.

A történet mindkét szereplője a világhálón tevékeny s annak sajátosságaira épít: egyikük a művészetben való részvétel új formáin, a másik a fogyasztás hatékonyságán dolgozik.

A konfliktus akkor kezdődött, mikor kiderült, hogy a névhasonlóság akadályozza a hatékony fogyasztást a pontatlanul gépelő potenciális játékvásárlók okán. Mivel az etoy két évvel korábban regisztráltatta címét, a játékdisztribútor multi (10.000 forgalmazott játék, 500 alkalmazott) pénzért meg akarta vásárolni a saját nevétől mindössze 1 betűvel különböző domainnevet. A művészek azonban úgy gondolták, nevük és identitásuk szorosan összefügg, ezért ellenálltak az egyre nagyobb összegekben konkrétizálódó ajánlatoknak, holott a per előtti napokban már 160.000 $ volt a tét (valamivel nagyobb összeg a képzőművészeti berkekben honos honoráriumoknál: ezt a tényt csak némileg csorbítja az a körülmény, hogy a summa főleg E-toys részvényekben, s nem készpénzben üthetett volna markokat, ha azok kinyílnak).

A Nagy Karácsonyi Játékvásárlási Láz várható bevételeit szem előtt tartva módszert váltott a multi, jogi útra terelvén az ügyet, mondván, itt már nem babra megy a játék, s mivel a pénz a jog nyelvét is beszéli, ha kell, majd így téríti jobb belátásra ezeket az idealista művészeket. Első körben úgy tűnt, tényleg ez a helyzet: a bíróság számára már az elején nyilvánvalóvá vált, hogy a kopasz művészek és üzletemberek közül ki a jó és ki a rossz fej.

A külsőségekre a belcsín szintjén adó művészek korábban már botrányhősök voltak Digitális eltérítés elnevezésű projektjük kapcsán: első látásra valóban nem egyértelmű, kik is vannak a narancssárga egyenruha mögött: éppen ezt mitizálja a „Leaving reality behind” szlogen.

A per az online közösség heves tiltakozását váltotta ki, mely digitál-aktivista módszerekkel, szerverbénítási akciókban és elképesztő méretű médiahadjáratban materializálódott. Több, mint száz cikk számol be az esetről világszerte (a teljesség igénye nélkül néhány név, akik a digitális eltérítők mellé álltak: Wired, New York Times, The Independent, CNN, MoMA).

Az etoy a pert műtárgynak tekintve s ügyesen kihasználva a valóban elképesztő méretű publicitást meghirdette a Játékháborút (www.toywar.com), létrehozva egy komplex hálózati játékot, mely (kizárólag legális eszközökkel) a hálózati közösség erejét demonstrálva résztvevők ezrei révén kívánta jobb belátásra bírni az ellenfelet. Legális eszköznek minősült például az eToys menedzsmentjének és dolgozóinak küldött több ezer levél, melyben azt követelik a levélíró aktivisták, hogy vonják vissza a bírósági keresetet, az etoy kapja vissza domainjét, a felelősöket pedig vonják felelősségre.

A játékháború a maga virtuális csatatereivel, azok felszereltségével és szolgáltatásaival lett a műtárgyként szemlélhető és játékként használható lenyomata az esetnek, melyre csak jelszóval juthatnak be az illetékesek, az 1400 regisztrált felhasználó, akiknek egyike, miután körülnézett a csatatéren, fülem hallatára így jellemezte a helyzetet: „…ez igen, ezek tudnak valamit, szarból csináltak aranyat…”.

Mivel a művészcsoport tevékenysége gyakorlatilag az etoy márka, mint termék forgalmazására irányul, ennek (művészet)piaci bázisát részvények kibocsátásával (részvényeseik között található például az osztrák kancellár is) alapozták meg még 1998-ban: ugyan a részvényeket a tőzsdére nem vezették be, ám valódi pénzbe kerülnek s a részvényesek tanácsa dönt a csoport tevékenységét illető fontosabb kérdésekben (ami rögtön mutatja tevékenységük és stílusuk egy másik jellemzőjét is: a testületi identitást, melynek megjelenési formáit és szókincsét az üzleti világból merítik).

A nevezetes előzetes bírósági döntés ezen etoy-részvények USA-beli forgalmazását is megtiltja egyben. Ennek fényében egyenesen mulatságos volt látni, hogy a valódi tőzsdén bevezetett igazi eToys részvények árfolyama a játékháború heteiben $60-ról $15.1-re zuhant, ami közel hatmilliárd dollárt jelent egy ekkora cég esetében. Ez lett az eset valódi tanulsága, a média hatalma gyakorlatilag pénzben mérhetővé vált: segítségével saját terepén sikerült megfogni az ellenfelet. Igaz, ebben többek között szerepet játszott néhány játékkém elemző tevékenysége is, akik tüzetesen megvizsgálták az eToys által forgalmazott 10.000 játékot, s néhány visszás motívumot (adult jellemzésű videójátékok, náci egyenruhás műanyagkatonák stb.) jelentettek a megfelelő szerveknek. Nem szép, de legális módszer: kutyaharapást szőrével.

Valószínűleg az árfolyamzuhanás lehetett a legnyomósabb ok arra, hogy a játékdisztribútor végül 81 nap háború után, 2000 január 25-én beadja a derekát és bejelentse: visszavonja a keresetet.

A győzelmi mámorba csak az egyik volt etoy-ügynök panaszos sóhajtása vegyül: „…the image of etoy as corporate fascist strange crew is totally damaged, now they are the good guys which is ridiculous…

lásd még:
etoy sztori
etoy budapesten

Néhány a játékháborút támogató számos cím közül:
http://www.rtmark.com/sitin.html http://www.rtmark.com/fundetoy.html
http://www.eviltoy.com/ http://www.etoys-sucks.com/
http://hell.com/0/JUSTICE/ http://trnetwork.tripod.com/
http://www.violentnation.com/destroy/etoy.html http://dmoz.org/Society/Activism/Media_Activism/Culture_Jamming/etoy/
http://www.aec.at/www-ars/journal/db/4sept/etoy/index.html

+