Szövényi Anikó
Random helyzetjelentések Londonból XX.
Tértágító
szörf
– Hayward
– Tate Modern – Whitechapel –
Nem a lassan negyven napja tartó esőzések miatt, de a lakás kezdett megtelni élőlényekkel, macskákkal és hatalmas trópusi csigákkal. Így aztán az otthoni tolerancia gyakorlásnál egyszerűbbnek bizonyult az összeszűkült élettérből inkább tágas galériákba menekülni. Hatalmas elsötétített terekre vágyott videoprojekciókkal. Hát lement szörfözni a Temze déli partjára.
Első
felvonás a Hayward Galleryben a Young British Art egyik
nagy nevének, Sam Taylor-Woodnak retrospektív kiállítása
[pic01].
Mindjárt az elején, legfrissebb munkájában,
a Third Party c. hétképernyős videoinstallációban
egy darabokra szedett high-class házibulit lehet megcsodálni.
Hideg atmoszféra, minden egyes szereplő elmerül a maga
illuminált világában. A szcenáriót
a legnagyobb méretű vászonról figyelő
idősebb szőke nő uralja, figyeli a kisebb vásznakon
zajló történéseket, mint a monoton zenére
magában táncoló fiatal nőt, a képek
között megosztott felületes párbeszédet,
egy férfit, aki megpróbál rágyújtani,
de nem kap tüzet, és így tovább. A néző
középen áll, forog és igyekszik valamiféle
lineáris történetet kerekíteni a szekvenciákhoz,
de válaszul csak elutasítást kap, ezen a partin kívülálló
marad.
Hasonlóan a hideg távolságtartás jellemzi
a Five Revolutionary Seconds c. híres fotósorozatát
is. A szintén elit környezetben a szereplők néha
a mozgalmas történések (mint átfutó figurák
és szeretkező párok) ellenére sem vetnek ügyet
egymásra, az egybenyitott terekben is izoláltak maradnak.
[pic02]
[pic03]
A következő loopok a Krisztus szenvedései sorozatból
valók: a Hysteria, egy női portré, hisztérikus
kitörése egyszerre nevetés és sírás
[pic04];
a Pieta, ahol a szerző ölében tartja a híres
színészt és junkyt, Robert Downey Jr.-t, a haldokló
Krisztus pózában [pic05],
a videót a végén kicsit hosszabbra engedve, Taylor-Wood
meghagyja, ahogy kilépnek a beállításból,
így ad klasszikus idézőjelet a jelenetnek. Ezt a
megoldást alkalmazza a Noli Me Tangerében is, amelyben
egy izmos figura a kép tetejének súlya alatt rogyadozik,
felemelt kézzel tartja a képkeretet, majd lábával
elengedve a padlót kiderül, hogy fordított kamera előtt
állt kézen és igazából a saját
súlya nehezedett rá.
A Pent-Up című korábbi munkában Taylor-Wood
egyetlen hosszú felületre vetít öt helyszínt.
Mindegyik külön egy kis monodráma: szereplőik
az utcán sétálva, egy bárban, randira várva
vagy épp reggeli fürdéskor vívódnak magukban.
Töredékes monológjaik néha egymásra reagálnak,
mintha átszólnának a vászon egyik végéből
a másikba, bár nyilvánvalóan nem tudnak egymásról
és így szeparáltságuk sem oldódik fel.
Természetesen kirakták a művész két
régi emblematikus önarcképét, a Fuck, Suck,
Spank, Wank c. letoltnadrágos keménycsajos verziót
[pic06]
és a kiszívott nyakú mosolygós Slut-ot
is.
A hősnek indulnia kellett, mert még nagyobb elsötétített
termek hívogatták a Tate Modern felől. Könnyedén
elhúzva a Picasso/Matisse turistaprogram négyórás
sora mellett, a hangok Eija-Liisa Ahtila kiállításához
vezették. A finn művésznő rövidfilmjeiben
és klipjeiben női élettörténeteket, leginkább
töréspontokat dolgoz fel, skandinávos, strindbergi
súlyossággal.
Elfojtások, pszichózisok, kitörések és
vakvágányok.
Bemelegítésnek az első moziban, az If 6 was 9-ban
háromfelé osztott vásznon tinédzser lányok
tárgyilagos monológjai láthatók, vallomásaik
saját testük felfedezéséről, felnőtté
válásukról, pornófilmekről. [pic07]
[pic08]
A következő teremben tévéken három rövid
fekete-fehér klip fut, s amint az egyik film befejeződik,
bekapcsol a következő és így tovább körbe,
folyamatos mozgásban tartva a nézőt. Eredetileg ezek
a másfélperces villanások a finn televízióban
mentek a főműsorok alatti reklámszünetekben.
Ezért is ilyen pörgős a tempójuk, a formai megoldásokban
pedig leginkább azokra a pelenka és mosópor reklámokra
emlékeztetnek, amelyekben a főszereplő gyors történetben
adja elő, hogy miként barátkozott meg az adott termékkel,
miközben a folyamatosan mozgó kamera mindenhova követi
az otthonában.
Az első minitragédiában, a Me/We-ben egy apa
meséli a család történetét, a válás
okait, de ahogy halad az elbeszélés, a család többi
tagja átveszi tőle a fonalat és a hangját
is, úgy, hogy végül már nem tudni kinek a nézőpontjából
látható mindez. [pic09]
A második klipben, az Okay-ben egy középkorú
nő idegesen fel-alá járkálva adja elő
partnere okozta szexuális frusztrációit. Mint az
előzőben, a hang itt is átváltozik ellenkező
neművé, a férfihangú nővel meglehetősen
skizoid szituációt teremtve. A harmadik könnyed etűdben,
a Gray-ben három nő beszéli el egy esetleges
nukleáris katasztrófa történéseinek sorát,
miközben egy ipari liften haladnak egy víztározó
felé. A szigorú vágás, a tévék
közötti gyors váltások és a szereplők
nemcseréi rendesen stresszelnek és dezorientálnak
mind térben, mind dramaturgiában.
A szörfös, átugorva néhány sötét
termet apa-lánya viszonyt, válási szituációt
boncolgató filmekkel, érkezik el a legizgalmasabb darabokhoz.
A tavaly készült Present kis videói rövid,
félperces tömörítései egy dokumentum-interjúsorozatnak,
amelyet idegösszeroppanást kapott nőkkel készített
Ahtila. A klipekben magát a pszichózist dolgozza fel, a
"Give Yourself a Present: Forgive Yourself" összefoglaló
mottó alatt: a Ground Controlban egy tinilány hazaérkezésekor,
mielőtt belépne az ajtón, meggondolja magát,
és inkább belefekszik egy sáros pocsolyába
[pic10]
[pic11].
A Bridge-ben a nő csak négykézláb mászva
mer átmenni a hídon. The Houseban a szereplő
keservesen próbál lezárni minden rést a házban,
hogy a tudatában lévő hangokat kiszűrje. The
Wind-nek pedig a klipen kívül a hosszabb verzióját
is meg lehet nézni a következő teremben [pic12]
[pic13].
A film a kattanás pillanatával kezdődik: a fiatal
nő erős szélvihart érez maga körül,
ami arra készteti, hogy egész lakását felforgassa.
E destruktív nyitány után pedig feleleveníti
a múltat, ami ehhez vezette.
Bár a szörfös semmilyen téren nem nagy barátja
a lélekvájkáló vonulatoknak és az északi
önmarcangoló kultúrának, de Ahtila feldolgozása
szerencsésen kemény és szofisztikált. A tűéles
digitális technika és a szereplők szép fiatal
arca, ugyanakkor elszánt, szigorú játéka nem
a bűntető pszichoanalitikus esettanulmányok kategóriája.
Ennyit a déli part sötétkamráiról, ám a tágas tereknek még mindig szükségét érezve keveredett el a Whitechapelhez, az életérzés-spektrum másik végéhez.
A brazil avantgárd egyik vezető személyiségének, az 1980-ban meghalt Hélio Oiticicának a szintén brazil filmes Neville d’Almeidával készített három installációja látható. A Cosmococa-k sok tartalmat nem hordozó, de kellemes ellazító környezetek. A CC3 Marilynben a padlóra szórt homok és lufi tömeg strandhangulatát brazil tánczene és kokain-kontúrozású Monroe-portrék kísérik [pic14], a CC5 Hendrix-Warban tucatnyi függőágy szeli át a teret Hendrix zenével és fotókkal megtámogatva, a CC1 Trashiscapesben a néző matracokon heverészve nézheti a kokainporból kirakott képeket. A kokain Oiticica számára a 70-es években a kapitalizmussal szembeni ellenállás jelképe, az inka spiritualizmus kifejezője volt.
S csak hogy valami totálisan mással érjen véget az aznapi tértágító túra, a Whitechapel alsó szintjén nem kerülhette el Liam Gillick szikár labirintusát, a The Wood Wayt. A cím a német ‘Holzweg’ kifejezésből jön, ami az erdőben történő véletlen vagy direkt eltévedést jelenti. Gillick az utóbbi tíz évének egyes különálló installációit kovácsolta itt egybe. [pic15] [pic16] [pic17] A munka színes plexi és nyers deszkalapokból épített egyetlen rácsstruktúra, amely falaival, emelvényeivel és belógó tetőivel egyszerre terjeszkedik horizontális és vertikális irányokba, hogy egyetlen minimalista város-architektúrává álljon össze.
Ideje volt indulni, otthon már várta a tíz éhes csigaszáj.