http://intermedia.c3.hu/~szov/
Szövényi Anikó oldalai
A Web olyan médium, mely a befejezetlenséget, a folyamatos
fejlesztést szinte anyagában teszi megkerülhetetlenné,
mégis azokon a műveken, amit webművészet"
címszó alatt szokás emlegetni, szinte mindig érezhető,
hogy egyetlen ötlet egyszuszra" készült –
és nem egyszer félbehagyott megvalósítása.
Még a komolyab webművészeti múlttal, soktételes
oeuvre-rel rendelkező alkotók egyes művei is – a "hagyományos",
kiállítótermi megjelenésre tervezett alkotásokhoz
hasonló módon – általában jól különválaszthatóak,
annak ellenére is, hogy optimális esetben egy konzekvens
gondolkodásmód eredményeként felismerhetően
egyéni vizuális elemek használatán alapulnak,
s gyakran egyetlen összefoglaló főoldalról érhetőek
el. Abban semmi szokatlan nincs, ha egy szerző markáns és
beazonosítható vizuális nyelvet használ különálló
alkotásai komponálásakor, az viszont meglehetősen
ritka, ha a folyamatos fejlesztés során előálló
újdonságok egyetlen kompozíció elválaszthatatlan
elemeiként épülnek össze.
Szövényi Anikó oldalait 1997 óta fejlesztve fura módon egészen a közelmúltig nem élt a tiszta lapot kezdés lehetőségével, hanem az eredeti oldal koncepciójának kereteibe foglalva az újdonságokat, maximálisan kihasználta a befejezetlenség és fejleszthetőség médiuma nyújtotta lehetőségeket. Talán éppen ezért nem véletlen hogy művének eredeti témája az egyetlen építményen éveken át dolgozó építőmunkás élettörténete:
„A
site-on ideáltipikus életmódokat építettem
ki:
-Az első a virtuális építőmunkás
ideáján keresztül körvonalazódik: dam
élettörténete, programja, jelenetek propagandisztikus
nyelvezetben előadva. Az építőmunkás
az egyik legmaradandóbb szimbolikus tevékenységet
végzi…”(idézet Szövényi Anikó website-leírásából)
A Dam élettörténetének pillanatképeit feldolgozó oldalak (http://intermedia.c3.hu/~szov/daminyito.htm) megtekintése azonban nem egyszerű feladat, mivel a kétdimenziós képernyő rafinált módon érzékenyített kis felületek felkutatásával bírható csupán szóra: a befogadónak le kell tapogatnia az egész képfelületet a linkek megleléséhez. Furcsa tapasztalat az a különös leskelődő-kutató attitűd, melyet itt a netlovas kénytelen felvenni egy elvileg lineáris történet kétdimenzióba helyezésének köszönhetően: a részletek, a mozaikszerűen feldolgozott életmód-mintázat" lépésről lépésre való feltérképezésének folyamatát nincs módjában megkerülni. A details" (részletek) fejezetben a parányi gördíthető ablakban megjelenő nagyméretű kép – melynek egyszerre csupán kis részletét tekintheti meg a néző – s a gördítősávok használatakor részletekben felvillanó always the details" (mindig a részletek) felirat is talán erre utal. Mindemellett az építőmunkás piedesztálra állított mentalitása a transzparensszerű képi és szöveges megjelenésben erős kontrasztot alkot a leskelődő-kutató attitűd intimitásával: propagandisztikus íze a három- ötéves tervek világát idézi, de talán nem csak az angol nyelv, hanem a vizuális nyelvezet (képek/színek/betűtípus: a design) is inkább a könnyűszerkezetes felhőkarcolók perspektívájára utalnak, melyek valaha lelkesítő kihívásnak tűnhettek építőik számára, mára viszont egészen mást jelentenek a mindennapok hősei szempontjából.
A
számítógép, illetve a webböngészők
médiumanalízisének szempontjából sem
érdektelen,
” az egérről (mause disorienting field: http://intermedia.c3.hu/~szov/fieldpr.html),
az undo parancsról, (undo szentély: http://intermedia.c3.hu/~szov/goldossz2pr5.htm),
a pixelekről (offstage pixels: http://intermedia.c3.hu/~szov/offf.htm)
és a framekről (always the details: http://intermedia.c3.hu/~szov/main.htm)
szóló oldalak" megvalósításuk
idején számomra az eredeti koncepciótól markánsan
különböző, különálló mű
kezdeményeinek tűntek. Szövényi azonban dam
élettörténetével összeházasítva
az oldalakat, olyan kapcsolatokat teremtett a különálló
tematikát követő részletek között,
melyek egymás számára teremtve a kontextust, új
jelentéseket generálnak. Példa erre az előbbiekben
említett "always the details" fejezet, mely a fent vázolt
"feltérképező" tevékenység
metaforájaként és a számítógép
egyes funkcióira, elemeire reflektáló oldalnak is
egyszerre tekinthető. Az oldalak "összedolgozása"
olyannyira sikerült, hogy a készítés fázisairól
mit sem tudó látogató képtelen elkülöníteni
a különböző szándék szülte részleteket.
A kezdőoldalon a szerzőt munkaruhában ábrázoló fekete-fehér képek mellett néhány hete megjelent egy színes is, melyen az alkotó egy nyugágyban fekve meditáció közben látható, erre kattintva a site legújabb fejezetéhez jutunk:
„Az
építőmunkás heroizálását
relativizálja, sőt talán idézőjelek
közé teszi a másik életmód, amit soft
blended ways-nek (kb.: finoman érlelt), más megközelítésből
sör-kutya életmódnak is nevezhetnék,
a történések könnyebbik végének
megfogása. A szemlélődés gyakorlata.
A közös az életmódokban, hogy nagyszerű
dolgok gondolását teszik lehetővé, más-más
életforma által.”(idézet Szövényi
Anikó website-leírásából)
Annak
ellenére, hogy a kezdőlapról a hangsúlyozottan
különálló egyetlen színes kép vezet
a soft blended ways fejezetbe, a vizuális megjelenésben,
sőt a tematikában sem ütnek el élesen az új
oldalak a régebbiektől: itt magáról az alkotóról
láthatunk felvételeket, néhol mindennapos tevékenységek
végzése közben, másutt – „fittin’ well”
címszó alatt – szándékos ügyetlenséggel
távoli városok panorámáit reklámozó
képeslapokba montírozva. A virtuális nyaralás
pillanatképei mellett megtalálhatók itt fekete-fehér
amatőr horgászképek – ezeket követve lehet eljutni
az egyetlen olyan oldalra, mely a főoldalról mindhárom
irányba haladva elérhető, és amelyről
nincs kedvem elárulni hogy mi található rajta – ,
valamint a „dog’ n beer” életmódmagazin oldalára
(http://www.intermedia.c3.hu/dogandbeer/)
mutató link is. A magazin nem Szövényi egyszemélyes
projektje, a manifesztumot átfutva azonban az "ideáltipikus
életmódminták" a fentieknél jóval
frappánsabb magyarázatára lelhet az érdeklődő
a következő címen: http://www.intermedia.c3.hu/dogandbeer/manifeszt.htm
Szegedy-Maszák Zoltán