nemzetközi szimpózium
helyszín: Krétakör Bázis (IX. Budapest, Gönczy Pál u. 2.)
időpont: 2009. május 21-22., 10-18 óráig
A tranzit. hu A kiállítások láthatatlan története címmel kiállítást és nemzetközi szimpóziumot rendez azzal a céllal, hogy hozzájáruljon az 1960-as évektől napjainkig tartó időszak kelet-európai művészeti eseményeire vonatkozó közös tudásalap és diskurzus megteremtéséhez. A budapesti rendezvények a zágrábi What, How and for Whom? kurátorcsoport által kezdeményezett és 2008 őszétől azonos címmel megrendezésre kerülő kiállítás-, beszélgetés- és kiadványsorozathoz kapcsolódnak.
A kiállítás és a szimpózium az A művészetnek mindig van következménye (www.artalways.org) elnevezésű hosszú távú, nemzetközi együttműködés keretében jön létre. A projekt olyan a művészet történetével párhuzamosan vizsgálható, azt kiegészítő területek vizsgálatára fókuszál, mint a művészszövegek, az archívum és a konceptuális design és tipográfia, amelyek nemzetközi szinten eddig csak korlátozottan voltak hozzáférhetőek, és gyakran a kelet-európai kortárs művészet kanonizált narratíváiból is hiányoztak.
A kiállítások láthatatlan története című projekt a kiállítás, mint domináns kortárs művészeti produkciós és bemutatási forma történetét és mai értelmezései lehetőségeit vizsgálja. A „történetet” ebben a kontextusban a művészetben (művészettörténet) és annak bemutatás-módjában (kiállítástörténet) fordulópontot jelentő eseményekre épülő konstruált narratívaként értelmezzük. A nyugati demokratikus országok a nagy művészeti intézményei ebben az időszakban több olyan kurátori koncepció szerint rendezett csoportos kiállítást mutattak be, amelyek meghatározó elemei a kiállítások történetének. Kelet-Európában ugyanakkor az 1950-es és 1980-as évek között a progresszív művészeti események gyakran a „második nyilvánosságban”, magánlakásokban, a hivatalos művészeti intézményeken kívül történtek; tehát a társadalmi nyilvánosság történeti körülményei nagymértékben meghatározták őket. A szimpózium célja, hogy olyan módszereket találjon és mutasson be, amelyek segítségével a kelet-európai események bekapcsolhatóak a nemzetközi kiállítás-elméleti diskurzusba.
A kiállítással párhuzamosan rendezett szimpózium a sajáttörténet-írással, a kelet-európai underground művészettel, a nemzetközi kiállításokon keresztül történő ön-pozícionálással és a művészet történetének újraértelmezésével kapcsolatos alapvető kérdésekkel foglalkozik.
Hogyan idézhetjük fel, rekonstruálhatjuk és dolgozhatjuk fel újra a kiállításokat, hogy közös történeti tudásunk részévé váljanak? Hogyan változtathatja meg a nemzetközi kurátori diskurzusokkal szinkron történeti kutatás a geo-politikailag marginális művészeti színterek általános mellőzöttség- és megkésettség-érzését? A kelet-európai művészek és szakemberek hogyan használhatnák ki helyzeti adottságukat, és egyben hogyan fogalmazhatnak meg kritikát a poszt-kolonializmus és a globalizmus táplálta érdeklődéssel szemben, amivel a nyugati piac a kommunista múlt felé fordul? Hogyan érthetjük meg az ifjúsági mozgalmakkal, a szub-, párhuzamos- és ellenkultúrákkal, a politikai aktivizmussal kapcsolatos közös tapasztalatainkat, és a neoavantgárd hagyományok alapvető eltéréseit?
Témák és szekciók:
– kiállítások újraelemzése: rekonstrukció és rekontextualizáció
– archívumok – az archívum és dokumentum mint kiállítási forma és a kiállítás-archívumok
– kelet-európai kiállítások mint az identitás-politika eszközei
– a kiállítás-szervezés mint emancipációs gyakorlat
Részletes program (a szimpozium nyelve angol):
Invisible History of Exhibitions
International symposium
Kretakor Bazis
(IX. Budapest, Gonczy Pal u. 2.)
21 May 2009, Thursday
10:00 -10:30
Welcome and introduction
Dora Hegyi and Zsuzsa Laszla curators, Budapest (HU)
Revisiting exhibitions: reconstruction and re-contextualization
10:30-11:10
Reesa Greenberg, independent scholar, cultural historian, adjunct
Professor of Art History at Carleton University, Ottawa and York
University, Toronto (CA)
Exhibition histories: monographic, multimodal and meta-reconstructions
11:10-11:50
Vit Havranek, curator, project leader of tranzit.cz, Prague (CZ)
„Schizophrenic Love” – Emotional relations to the public exhibition space
11:50-12:00
coffee-break
12:00-12:30
Jelena Vesic, art historian, curator – Dušan Grlja, political theorist
prelom kolektiv, Belgrade (SRB)
The Case of Students’ Cultural Centre, Belgrade in the 1970s
12:30-13:00
Branka Curcic, artist and researcher – Zoran Pantelic, artist,
producer, educator, kuda.org, Novi Sad (SRB)
The Novi Sad Neo Avant-garde of the 1960’s and 1970’s. Mapping of
Social and Art History in Novi Sad – Methodology of an Exhibition
13:00-14:00
lunch break
Archives – the archive as exhibition format and exhibition archives
14:00-14:40
Natasa Petresin-Bachelez, independent curator and writer, PhD
candidate at EHESS, Paris (SLO/FR)
Innovative forms of archive – exhibitions, events, books and museums
14:40-15:10
Andrea Tarczali, PhD candidate at ELTE University Budapest, art
historian, aesthetician (HU)
Intelligence Increase = Intelligence Enhancement
15:10-15:50
Isabelle Schwarz, art historian and curator, Sprengel Museum, Hannover (DE)
Independent Art Spaces in Hungary and Poland: Artpool Archive, the
Exchange Gallery and the Accumulatory Gallery
15:50-16:00
coffee-break
16:00-16:40
Yelena Kalinsky, art historian and curator, PhD candidate in the
Department of Art History at Rutgers University (RU)
Exhibiting Discourse: Performance and the Archive in Moscow Conceptualism
16:40-17:10
Magdalena Ziolkowska, art historian and curator, Muzeum Sztuki, Łodz (PL)
Idea Art
17:10-17:40
Keiko Sei, writer, curator, media-researcher (JPN/THA)
Exhibition in Video Cassette
17:40-18:00
discussion
19:30
Lecture by Tamas St.Auby, artist (HU)
22 May 2009, Friday
East European Exhibitions as tools of identity-politics
10:00-10:45
Georg Schöllhammer, writer and curator, chief editor of Springerin (AT)
Work with the Drawers, Slide Trays, Files and Boxes!
10:45-11:25
Izabel Galliera, phD student, History of Art and Architecture,
University of Pittsburgh (US)
Interrogating Curatorial Frameworks: Exhibitions of Art from Post-1989
Eastern Europe
11:25-11:40
coffee break
11:40-12:20
Maja and Reuben Fowkes, art historians and curators, translocal.org (GB,HR)
Partisan Exhibitions at the Zero Hour of Curatorial History
12:30- 14:00
lunch break
Exhibition making as an emancipatory practice
14:00-14:30
Judit Angel, art historian, curator, Kunsthalle Budapest (HU)
Complexul muzeal and related issues
14:30-15:00
Cristian Nae, art theoretician, assistant professor at G. Enescu Art
University, Iasi (RO)
>From Events to Processes. Rethinking Public Sphere in the History of
Periferic biennial.
15:00-15:40
Emese Suvecz, art critic, participant in the critical studies program
at Malmo Art Academy(HU)
Smuggling ideologies? – feminism in the Cold-War Hungary
Orshi Drozdik, visual artist based in Budapest and New York (HU/US)
The Female Nude Model. Life drawing and art practice in the
patriarchal art history and in the state-party’s art politics
15:40-16:20
Ana Devic, art historian, curator, What, How and for Whom? (HR)
Revisiting the past, parallel researches
16:20-16:35
coffee break
16:35-17:15
Viktor Misiano, art critic and curator (RU)
Hamburg project versus Kliazma project. On Artistic Dialogue in a Time
of Transition
17:15-18:00
Round Table and closing discussion
How to make exhibitions about exhibitions? Between academic and
curatorial research
Moderator: Georg Schollhammer (AT)
Participants: Reesa Greenberg (CAN), Julia Klaniczay co-founder and
director of Artpool Art Research Center (HU), Livia Paldi chief
curator, Kunsthalle Budapest (HU), Katalin Timár curator and theorist
(HU), Ivet Curlin, art historian, curator – WHW (HR)
The panel aims to discuss different approaches dealing with historical
events and archives. Are academic scholars more precise in collecting
data and interpreting them „objectively”, while does curatorial
research really aim to create inspirational collages out of facts?