A műalkotás a digitális sokszorosíthatóság korában

Konferencia

Az ELTE Média és Kommunikáció Tanszék és a BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék közös konferenciája
https://sites.google.com/view/kdfi2023/kdfi2023

2023. április 27.–28. (csütörtök és péntek)
ADAPTÉR (Budapest, Bercsényi utca 10.)

A digitális fordulat átalakította a művészet–alkotás–érték viszonyrendszerét. Új formátumok jelentek meg, új szereplők tűntek fel, és megváltozott a szakértelem vagy a művészi teljesítmény természetről alkotott elképzelésünk. A sokszorosíthatóság és a lemásolhatóság kulcseleme ennek az új ökoszisztémának – miközben a műalkotás fogalma hagyományosan szoros kapcsolatban áll a sokszorosíthatatlanság, az egyediség képzetével (gondoljunk elsősorban a képzőművészetre);, továbbá a művek termelését, terjesztését és fogyasztását a szerzői jogok tiszteletére épülő művészeti piac és intézményrendszer működésén belül képzeljük el.
 
Mi több, e belső ellentmondások mellett szembe kell néznünk azzal a problémával is, hogy a sokszorosíthatóság és korlátlan másolhatóság e mai közegéből szemlátomást hiányzik a stabilitás. Az egy-két évtizeddel ezelőtt elterjedt eszközök a technológia megváltozásával mára sokszor elérhetetlenné válnak: programok, amelyeket nem tudunk elindítani, hordozók, amelyeket nem tudunk lejátszani, jelszavak, amelyeket elfelejtettünk. Egyszóval a digitális formátumok a megőrizhetőség, a kulturális örökség folytonosságának új problémáit vetik fel.
 
A konferencia ennek az átalakulásanak a fejleményeire, percepciójára, értelmezéseire kérdez rá a digitális sokszorosíthatóság és sokszoríthatatlanság irányából – a korai jelenségektől a blockchainig és a szemantikus webig.
 

Program:
https://sites.google.com/view/kdfi2023/kdfi2023/program