„Ami nélkül nem az”

Nyíri Orsolya kiállítása

Művház (Budapest XI. Bartók Béla út 33.)

Megnyitó: 2025. március 5. (szerda) 18:00 óra
A kiállítást megnyitja: Fehér Dávid, művészettörténész

A Művház legújabb kiállítása a fiatal festőgeneráció egyik legtehetségesebb alkotójának, a nemrég diplomázott Nyíri Orsolyának a festői vízióiból mutat be néhányat. A kifejezetten a jelen kiállításra készült festmények kompozícióit tematikusan a „nélkülözhetetlen feltétel” ihlette, egészen pontosan olyan kétpólusú szituációk, amikor is az egyik minőség, személyiségjegy, tulajdonság a másik nélkül nem létezhet.

A kettős pólusok közül itt asszociálhatunk a jó és a rossz, az angyali és démoni, az extrovertált és introvertált, valamint az extrém és a visszafogott kategóriákra is. Nyíri előszeretettel dolgozik grandiózus léptékben, és a kiállításra készült, több mint 4 méteres 𝐻𝑒𝑟𝑒 𝐼 𝑎𝑚, 𝑠𝑎𝑛𝑑𝑤𝑖𝑐ℎ𝑒𝑑 𝑏𝑒𝑡𝑤𝑒𝑒𝑛 ℎ𝑒𝑎𝑣𝑒𝑛 𝑎𝑛𝑑 ℎ𝑒𝑙𝑙, 𝑜ℎ 𝑤ℎ𝑎𝑡, 𝑡ℎ𝑒𝑦 𝑑𝑜𝑛’𝑡 𝑒𝑥𝑖𝑠𝑡? című vászonfestmény mozgalmas képterének arctalan, egymásba gabalyodó (angyali és démoni) figuráit egy szobabelső enteriőrjében láthatjuk megelevenedni.

A méreténél fogva egyszerre távolságtartó és intim képtérben, a pulzáló színek és a fluid, egymásba gabalyodó testek örvényében azonban számtalan, felderítésre váró apró tárgyat, filmes motívumot és művészettörténeti hivatkozást is elrejtett a festő.

A hatalmas méretű kompozíciót közvetett módon két előkép, egy filmes és egy festészettörténeti referencia is ihlette, amelyek közül az egyik a 2024-es Cannes-i versenyprogram legvitatottabb, testhorror tematikában készült nagyjátékfilmje, a 𝑇ℎ𝑒 𝑆𝑢𝑏𝑠𝑡𝑎𝑛𝑐𝑒, a másik pedig a holland festő Sir Lawrence Alma-Tadema 1888-ban készült 𝐻𝑒𝑙𝑖𝑜𝑔𝑎𝑏𝑎𝑙𝑢𝑠 𝑟𝑜́𝑧𝑠𝑎́𝑖 (𝑇ℎ𝑒 𝑅𝑜𝑠𝑒𝑠 𝑜𝑓 𝐻𝑒𝑙𝑖𝑜𝑔𝑎𝑏𝑎𝑙𝑢𝑠) című festménye.

A két mű tematikailag és kompozícionálisan is nagy hatást gyakorolt Nyírire. A kiállítótérben látható kisebb méretű képtáblákon, így az egymással „összekötött” 𝐼 𝑓𝑒𝑙𝑙 𝑖𝑛𝑡𝑜 𝑚𝑦𝑠𝑒𝑙𝑓 𝑎𝑔𝑎𝑖𝑛 és 𝐴 𝑠𝑚𝑖𝑙𝑒 𝑤𝑖𝑡ℎ 𝑠𝑚𝑜𝑘𝑒 𝑒𝑓𝑓𝑒𝑐𝑡 című, felfeszített vászonképeken pedig sokkal inkább az arctalan karakterek portrészerű kidolgozására koncentrált a festő.

Zsikla Mónika, művészettörténész