ARTplacc

Kortárs Művészeti Fesztivál, Tihany
2013. augusztus 16–20

GALÉRIAplacc
Helyszín:  Tihanyrév mellett
Látogatható: minden nap 10 és 22 óra között

600 négyzetméteren hazai galériák, illetve egy kelet-közép-európai kortárs galéria képzőművészeti kiállítása és vására látogatható reggel tíz és este tíz óra között.

A fesztivál hivatalos megnyitója:  augusztus 16. péntek, 19.30. A megnyitó estéjén az ARTplacc helyszínei között folyamatosan mikrobuszok szállítják vendégeinket.

A résztvevő kortárs galériák listája:
Deák Erika Galéria, Dovin Galéria, Erdész Galéria, Faur Zsófi Galéria, Gaudens Pedit Galéria (A), Inda Galéria, Kálmán Makláry Fine Arts,  kArton Galéria, Molnár Ani Galéria, Mono Galéria, Nessim Galéria, NextArt Galéria, Várfok  Galéria, továbbá a Vass-gyűjtemény, Art Quarter Budapest, Inventio Arts.

Augusztus 17.  19:00
Szoborrá avatom – Juhász Kata előadása

Tárlatvezetés a GALÉRIAplaccon naponta háromszor: 11, 18 és 20 órakor.
Minden nap ingyenes gyermek kézműves foglalkozások délután 5-től 7 óráig (Cézanne pasztellcsendéleteinek titka, Jackson Pollock után szabadon a gyerekek az akciófestészettel ismerkedhetnek, David Smith és Körösényi Tamás munkái által inspirálódva drótszobrokat alkothatnak, Giacometti stílusához pedig alufóliaszobrok elkészítésével kerülhetnek közelebb).

A fesztivál kísérőrendezvénye az ART+FOOD program augusztus 17. és 19. között: e programban sokrétűen mutatjuk be a művészet és a gasztronómia kapcsolatát.

FOTÓplacc
Helyszín:  a Visszhang dombot az apátsággal összekötő PISKY sétány
Látogatható: minden nap 10 és 22 óra között

A Létképek – kortárs fotóművészek villanófényben című kiállítás központi kérdése az, hogy a digitális világ megjelenése a kilencvenes években mennyiben módosította a fotográfusok képhez való viszonyát. Olyan alkotók munkái láthatók itt, akik vagy nagyon fiatalok voltak még a kilencvenes években, vagy különösen innovatívan használnak különböző eljárásokat. A jól ismert nevek mellett olyan fotográfusokat is meghívtunk, akiknek a munkái ritkán láthatók, de nagyon jellegzetes egyedi úton járnak. Lesz alkotó, akinek a munkái csak digitális közegben jöhettek létre, és olyan is, aki éppen most fordul újra a hagyományos eljárásokhoz. Többen közülük egyszerre foglalkoznak fotográfiával és videóval vagy filmmel, ezekből a munkákból is válogattunk.

Kiállító művészek : Áfrány Gábor, Dobos Tamás, Csontó Lajos, Ember Sári, Göbölyös Luca, Puklus Péter, Telek Balázs, Varga Tamás.
A kiállítás látogatói kérdéseiket a folyamatosan jelen lévő, fotográfiában jártas munkatársainknak tehetik fel. Tárlatvezetés minden nap 17 órakor.

A kiállítás augusztus 16-án 5-kor szakmai vezetéssel nyílik, utána minden nap 10 és este 10 óra között várja a látogatókat. Azt szeretnénk, hogy minél szélesebb legyen a hazai kortárs fotográfiát értők és kedvelők köre. A kiállítás kurátora Surányi Mihály.

A kiállítás közelében, a XIX. századi vándorfényképészek módjára, Laczkó Péter várja a magukról képeket készíteni szándékozókat és az érdeklődőket alkalmi stúdiójában. A speciális, archaikus technikával készített képek helyben meg is vásárolhatók.

KIKÖTŐplacc
Helyszín: a tihanyi hajóállomásnál
Látogatható: minden nap 10 és hajnali 2 óra között

A KIKÖTŐplacc a tihanyi hajóállomás mellett egy régi épület kibővítésével kialakított könnyűzenei koncerthelyszín és számos társművészeti program terepe. A partmenti közösségi térben a képzőművészeti fesztivál profiljába illő koncerteken kívül napközben színes kulturális programok várják az érdeklődőket.

KIÁLLÍTÁS
Magyarország szubjektív atlasza – a Kitchen Budapest projektje

A KIKÖTŐplacc központi tere, az 1923-ban épült egykori Sport Étteremad otthont a Kitchen Budapest médialabor Magyarország szubjektív atlasza projektnek. Az atlasz körülbelül ötven társalkotó és egy fiatal magyar tervezőgrafikus, Borsa Aliz közreműködésével készült el.

Annelys de Vet – a szubjektív országatlaszok ötletgazdája – egy kéthetes workshop keretében személyesen találkozott az alkotókkal, akik nemcsak ötleteikkel, hanem konkrét vizuális munkáikkal is hozzájárultak az atlaszhoz. A workshop után a munkákat továbbfejlesztették és véglegesítették. A http://subjectiveatlas.kibu.hu címen elérhető blogra felkerültek a workshop során készített munkák. Az atlasz munkáiból készült anyagot először az Európa Pontban, majd a 2012 januárjában londoni Magyar Kulturális Intézetben állították ki, 2013 nyarán pedig az ARTplaccra érkezik.

VIDEOMŰVÉSZET
Vetítések délután 15 és 22 óra között folyamatosan.
Kortárs videoművészeti válogatások a KIKÖTŐplacc zárt tereiben, az egykori Sport szállóban.

A MAGYAR KÉPZŐMŰVÉSZETI EGYETEM jelenlegi és frissen végzett hallgatóinak munkáiból készült válogatás
Komfort zóna | MKE
A fesztivál videószekciójában négy, az elmúlt években végzett hallgató munkáival ismerkedhetnek meg a látogatók. Csüllög András és Fillér Máté az idén húsz éves Intermédia Tanszék frissen végzett hallgatói, Romhány Veronika és Zalavári András pedig festő szakon szereztek diplomát. A munkáikból készült válogatás az ismerőst, a biztos tudást, a sztereotípiát felülíró kontextusban, a „komfort zóna” közös fogalmi nevezője alatt kerül bemutatásra. A komfort zónából való kilépés, elrugaszkodás a sémától, vagy adott esetben a kényelmes belehelyezkedés (Romhány) kritikus koncepciója alkotónként eltérő módon valósul meg.

Csüllög András „egy perces” videói kérészéletű köztéri beavatkozások dokumentációi. Csüllög a városi térbe és a fejünkben lévő kognitív térképbe egyaránt bebetonozott – olykor már az érdektelenségig vagy a felejtésig evidens – köztéri szobrok ál-elmozdításával operál. Akciósorozatában a hazai kilométerek origóját jelentő Nulla, vagy a hosszas társadalmi vitát generáló ’56-os emlékmű sem marad érintetlenül.

Fillér Máté videója ebben a megközelítésben támpontot és helyzetjelentést ad a művészszereppel kapcsolatos közgondolkodásról, a romantikus művészkép sztereotípiájának hosszan elnyúló levetkőzéséről. A kortárs kultúra szereplőivel készített interjúk a művészt a hétköznapi valóság részeként mutatják be. A videó teret ad a művészeti pálya kapcsán gyakran tabuként kezelt megélhetés vagy pályaelhagyás kérdéseinek is. Fillér a saját szerep értelmezésével kapcsolatos dilemmahelyzeteket animáció-betétekkel erősíti fel munkájában.

Romhány Veronika videóinstallációja épp az ellenkező oldalról ragadható meg. Az ismerős vizuális tapasztalatot – egy barackszín nappali az „átlagosan nélkülözhetetlen” dísztárgyakkal – csak diszkréten forgatja ki. Az alkotói szándék inkább a hétköznapi miliő reflektorfénybe állításában érhető tetten. A kiállítási szituációba szerkesztett barack nappali a videók csendesen groteszk történéseivel a csendélet és életkép műfaját használja fel egy mai szociokulturális jelenség értelmezéséhez.

Zalavári András videóiban a befogadói komfort, a stabil keretek konvenciójának felülírásával foglalkozik. Maga a síkfelület animálása azonban mindig túlmutat a puszta technikai bravúron. Jelentésképző, a képet szenzuálisan és koncepciójában meghatározó tényezővé érik.  Az ARTplacc-on bemutatott darabok esetében a látvány lehetőséget teremt a mozgóképen végbemenő cselekvések (egyensúlyozás, a fa statikusságával való szembesülés) testtapasztalatával való azonosulásra, vagy egyúttal a komfort zónánkból való kibillenésre is.

A MOME MÉDIAINTÉZET jelenlegi és frissen végzett hallgatóinak munkáiból készült animációs válogatás

CROSSTALK VIDEO ART FESTIVAL válogatás
Koronczi Endre: Ploubuter Park, 2013
Follárd Barbara: HandStand, Ball
Esterházy Marcell: 4’33”
Adamkó Dávid: Mézeskalács, 2011
Kis Judit: Disillusion, 2012
Boris Labbé (FR): Kyrielle
Jean-Guillaume Bastien (CAN): Déjá-vu
Jeymer Gamboa (ARG): Imaginarium, 2013

A PANEL CONTEMPORARY válogatása:
Lepsényi Imre: How Much Is the Soup Going to Cost?
Gutema Dávid: Blockheads
Szeleczki Rozália: Ecological Footprint

A PANEL Contemporary ARTplaccra szánt videoválogatásában a munkák a fogyasztói társadalom jelenségeire és ökológiai problémákra reflektálnak. Kritikájuk azonban nem éles és metsző– mindennapi szituációkat alapul véve, az egyén számára magától értetődő, a napi rutin részét képező gyakorlatok energetikai aspektusára és az egyén környezetalakító potenciáljára irányítják a figyelmet.

Mintha átmeneti korban élnénk. Hétköznapi életünk ökológiai következményei a klímaváltozáson és az egyre gyakrabban szélsőséges időjárási körülményeken keresztül válnak érzékelhetővé–ám többnyire mégis úgy tűnik, a komolyabb veszélyek egyelőre túlságosantávoli fenyegetések ahhoz, hogy változtassunk életünk bevett szokásain és gyakorlatain.

Lepsényi Imre videomunkája lokális és globális kérdésekről is szót ejt: négy nemzet konyhájának alapvető fogása, a helyi húsleves elkészítésekor tudományos pontossággal méri az étel megfőzéséhez szükséges energiamennyiséget. Bár az alapanyagok megtermeléséhez és szállításához felhasznált energia ezúttal nem képezi részét vizsgálódásának, a mű mégis elgondolkodtat: a vasárnapi ebédeink ismerős fogásának elkészítéséhez szükséges energiát vajon unokáink is a relatíve olcsó, de a bolygóra hosszú távon beláthatatlan hatással lévő atomerőművekből nyerik-e majd, illetve hogy milyen változást gyakorol az európai politikai viszonyokra, ha a kontinens egyik nagyhatalma (Németország) felhagy az atomenergia-termeléssel.

A három videó egyfajta időkapszula, amely látleletként sűríti magába a szociális és természeti környezettel, fenntarthatósággal kapcsolatos kortárs kérdésfelvetéseket és álláspontokat.

ART QUARTET BUDAPEST- Karolina Bregula (POL), Cséfalvay András (SLO), Petr Krátky (CZE)
Hallgatja a szem, nézi a fül – Vizuális zene a hazai kortárs művészetben:
Brückner János, Czakó Zsolt, Gyenes Zsolt, Horváth Erzsébet, Kaufmann Orsolya, Koroknai Zsolt, Kovács Balázs, Lévay Jenő, Lux Antal, Papp Pala László és a Kaposvári Egyetem Művészeti Kara hallgatói  csoportja, Szigetvári Andrea

Augusztus 17. (szombat) 17 óra, KIKÖTŐplacc:
Előadás az ARTplacc vizuális zenei szekciójához kapcsolódóan
Előadó: Dr. Habil Gyenes Zsolt

PERFORMANSZ
Augusztus 16. (péntek) 20 és 24 óra között
Augusztus 17. (szombat) 19 és 23 óra között

Divano Occidentale Orientale / Expop Teatro (IT)
VALAMITELKELLMONDANOM
Privát toalettperformansz 5 percben, 1-2 fős turnusokban Giuseppe L. Bonifati előadásában.

IRODALOM
Olvasóliget minden nap 10 és 19 óra között
Nyugágy, babzsák limonádé, kortárs és klasszikus líra és epika

Az Olvasóliget mozgókönyvtárként nyugágyakkal, babzsákokkal és zsúfolt könyvespolcokkal támogat egy régi-új divatot: az olvasást.  A KIKÖTŐplaccon közvetlenül a Balaton partján, a víz mellett ejtőzve lapozhatunk fel művészeti albumokat, kortárs gyerekirodalmat, magyar és idegen nyelvű köteteket.

Az Olvasóligetet életre hívó Hungarofest Nonprofit Zrt.mindenkit arra bátorít, hogy fedezze fel újra a szabadban olvasás élményét. Nem könyvtárakba hívják a közönséget, hanem a könyveket viszik ki a közösségi terekbe, parkokba, az utcára. Így a helyszín és a felolvasások hatására ez az alapvetően egyéni tevékenység, az olvasás közösségi élménnyé válhat.

Irodalmi programok
Író–olvasó találkozók

augusztus 17. szombat, 18 óra
Szvoren Edina
1974-ben született, zenetanár. Komoran játékos, filmszerű prózája eddig két novelláskötetben jelent meg a Palatinusnál: Pertu (2010), Nincs, és ne is legyen (2012), amelyekről nem szűnik meg döbbenten szólni a kritika.

augusztus 18. vasárnap,  18 óra
Varró Dániel
1977-ben született, az emberélet útjának felén jár a líra, a verses regény és a gyerekköltészet fenegyereke, a páratlanul népszerű érettségi tétel, aki finom, okos, angolos, és még műfordít is, felejthetetlen drámák szövegét, ha épp nem valamelyik fiát hordozza a hátán. Ronggyá koptattuk mind: Bögre azúr (1999), Túl a Maszat-hegyen (2003), Szívdesszert (2007), Akinek a lába hatos (2010), Akinek a foga kijött (2011), Nem, nem, hanem (2013).

augusztus 19. hétfő
Százéves a magyar költészet legmegdöbbentőbb alakja, Weöres Sándor.
Versolvasás, beszélgetés a Bóbitától, Psychéig.
15 órától gyerekeknek, 18 órától felnőtteknek.

Becsületkasszás jóga minden nap 16 órakor.

SZÍNHÁZ

augusztus 18. vasárnap,  19:30
A Grönholm-módszer
írta: Jordi Galceran
rendező: Baksa Imre

Ferran – Fenyő Iván
Merce – Botos Éva
Enric – Ficzere Béla
Carlos – Vass György
Négy pályázó – három férfi és egy nő – felvételi beszélgetésre érkezik egy multinacionális vállalathoz, ahol kereskedelmi igazgatót keresnek. A korábbi szűrőkön már átjutottak, ez lesz az utolsó megmérettetés. A jelentkezőknek azonban a hagyományos interjú helyett meglehetősen szokatlan feladatokat kell megoldaniuk, melyek egyre bizarrabb és feszültebb helyzeteket teremtenek… Vajon mi mindenről hajlandóak lemondani, hogy megszerezzék azállást? Milyen erőfeszítéseket tesznek, meddig képesek elmenni ebben a harcban? Vannak-e tabuk, morális határok? S  vajon mindenki az-e, akinek mutatja magát?

augusztus 19. hétfő,  19:30
KICSI NYUSZI HOPP HOPP
– hungarian road-movie –

Másfél évvel ezelőtt megöltek egy topless modellt Budapesten. A gyilkosságot feltételezhetően a lány szintén toppless modell barátnője és volt barátja követte el. A gyanúsítottak tíz napig menekültek. A gyilkosság indítéka ismeretlen.

A menekülő fiatalokat két frissen végzett színész, Réti Adrienn és Csémy Balázs alakítja. Összegyűjtött dokumentumokból, improvizációkból és az éjszakai világhoz kapcsolódó, romantikus és kevésbé romantikus asszociációkból áll össze a videoklipszerű előadás, amelyet Pelsőczy Réka rendezett.

DZSINA – Réti Adrienn
DODI – Csémy Balázs
Szövegkönyv: Csémy Balázs, Pelsőczy Réka, Réti Adrienn
Díszlet: Pelsőczy Réka
Jelmez: Tóth Hajni
Zenei munkatárs: Nyitrai László
Dalszöveg: Máthé Zsolt
Báb: Tengely Gábor
Koreográfia: Bodor Johanna
Fény: Balázs Krisztián
Hang: Ragó Annamária
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Rendező: Pelsőczy Réka

VÍZIMOZI
Friss filmek a vásznon, babzsákok és  nyugágyak a parton, a KIKÖTŐplacc melletti kis öbölben.
FILMVETÍTÉSEK este fél 9-től

augusztus 17. szombat 20:30  (francia kortárs filmművészet)
Renoir
Rendezte: Gilles Bourdos Író: Gilles Bourdos,  Jerome Tonnerrel
Főszereplők: Christa Theret, Michel Bouquetm Vincent Rottiers
Renoir utolsó éveit a dél-franciaországi Cagnes-sur-Merben töltötte. Az első világháború idején, 1915-ben járunk, ekkor ismerkedett meg Andree Heuschlinggel, később ismertté vált nevén Catherine Hesslinggel. A hamvas leányzó a mester utolsó modellje volt – később pedig a fia, a rendező Jean felesége és sztárja lett. Andree jelentette azösszekötő kapcsot két generáció meghatározó művészei, az élete alkonyán járó, de még mindig aktívan dolgozó Pierre-Auguste, illetve az akkor még saját egyéniségét kereső Jean között.

augusztus 18. vasárnap 20:30 ( olasz kortárs filművészet)
A tenger törvénye
Rendezte: Emanuele Crialese Író: Emanuele Crialese, Vittorio Moroni
Főszereplők: Filippo Pucillo
Író: Emanuele Crialese, Vittorio Moroni
Guilietta (Donatella Finocchiaro) fiatal özvegy. Megbetegíti a sziget maradi és változatlan életmódja, próbál elmenekülni a rossz emlékektől, és igyekszik fiát, Filippót (Filippo Pucillo) a nagyvárosi életforma felé terelni. Sara (Timnit T.) fiával Észak-Afrikából menekült várandós asszony, aki hamarosan életet ad kislányának Guilietta és Filippo garázsában. Guiletta mindent kockára tesz, hogy segítsen Sarán.

augusztus 19. hétfő 20:30 ( közép-európai kortárs filmművészet)
EUshorts rövidfilm-válogatás“Love is a bitch” (100 perc)
Flamingo Pride DE (rendező: Tomas Eshed) 6′
Vincenta ES (rendező: Sam Orti Marti) 18′
Tuba Atlantic NO (rendező: Hallvar Witzo) 25′
Fagyos történetek / Frozen Stories PL (rendező: Grzegorz Jaroszuk) 26′
Manon az aszfalton / Manon on the concrete FR (rendező: Elizabeth Marre és Olivier Pont) 14′
Villamos / Tram FR (Michaela Pavlova) 7′
Agycentrifuga / The Centrifuge Brain Project DE (rendező: Tim Novak) 7′

ZENE
augusztus 16. péntek 22 óra :
The Qualitons (beat-pop-rock, soul-jazz-funk)
A hatvanas évek hangulatát korszerű hangszerekkel idézi meg a  The Qualitons stíluskavalkádja a könnyed nyári estéken. Tagok: G. Szabó Hunor – dob, ének, Hock Ernő – basszusgitár, vokál, Kanada Káosz – csörgő, producer, Premecz Mátyás – orgona, vokál, Szőke Barna – gitár

augusztus 17. szombat 22óra:
Volkova Sisters (electronic shoegaze, goth-tron)
A lélek mélységeit kutatja zenéjével a karakteres képzőművész-énekesnő, Berger Dalma és három tagú zenekara, a Volkova Sisters. A formáció katartikus dallamvilága és egyedi stílusa lehet a kulcsa annak, hogy hamarosan  újabb, külföldi közönségeket is meghódítson. Tagok: Berger Dalma – képzőművész-énekesnő, Sándor Dániel – elektronika, Kovács Gergely – gitár

augusztus 18. vasárnap
morningdeer (art rock, barokk pop, lofi zajzene)
A Dányi Krisztina dalszerző–énekesnő egyszemélyes szobaprojektjéből kifejlődött morningdeer trió az alternatív pop, a művészi rock és dallamos jazz határmezsgyéjén kísérletezik. A lágy énekhang és azálomszerű atmoszféra teljesen magába szippantja a hallgatót. Tagok: Dányi Krisztina – dalszerző-énekesnő, Halmos András – ütős hangszerek, Bolcsó Bálint – elektronika, Mészáros Ádám – gitár

augusztus 19. hétfő 22 óra
40 DAYS (dream pop, pszichedelikus rock)
A 40 Days a karcos melódiák és a játékos gitárzene harmonikus egyvelege, Szurcsik Erika képzőművész–énekesnő álmodozó hangjával, karakteres gitártémákkal. Tagok: Bákonyi Ádám – gitár, Szurcsik Erika – ének, Bukta Zsolt – basszusgitár, Kis László – dob, Hundt Zsolt – gitár

Augusztus 20. kedd 22 óra
Softmotel live act, utána Softmotel dj set

A koncertek után minden este Dj Bodoo játszik.

FÉNYFESTÉSZET
augusztus 20.  FÉNYHANGÁR vizuális zenei program
Sötétedés után a Fényhangár audiovizuális csoport Papp Pala László koordinálásával fénybe mártja a KIKÖTŐplacc környezetét.

Fényhangár vizuális zene
A vizuális zene sajátos intermediális karakterű műfaj. Technikailag lehet állókép, de leginkább időben kiterjesztett megoldások sorolhatók ide. Ha mozgóképről beszélünk, lehet néma vagy hangos. A vizuális zene leginkább az időben kiterjesztett vizuális elemek zeneszerű kompozícióját jelenti, ahol a hang és kép egyenrangú, sőt leginkább egymásból következik, alakul, szinkronba kerül. A hang képpé transzformálható (vizualizáció), vagy fordítva, a vizuális elemeket, vagy más adatokat átalakíthatunk hanggá (szonifikáció). Kortrárs művészek munkáiból készült válogatást mutatunk be.

A koncertek után minden este dj-szettek.

KÜLTÉRI INSTALLÁCIÓK TIHANYSZERTE:

A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara, az Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszéke és a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatóinak kültéri szobrai és installációi a félsziget számos pontján megtalálhatóak lesznek. Az ARTplacc egyik ikonikus alkotása és egyben a fesztivál kommunikációjának emblematikus eleme Koronczi Endre Ploubuter Park című installációja egyik fő helyszínünkön, a KIKÖTŐplaccon lengedezik majd a szélben.