Átadták a Ludwig Múzeum által alapított ARTtransfer díjakat.
Idén második alkalommal írta ki a Ludwig Múzeum a díjpályázatot, amelyre olyan, a vizuális művészetek területén tevékenykedő szervezetek vagy magánszemélyek pályázatát várta, akik a járványhelyzet következtében előtérbe kerülő online eszközök használatával vagy bármilyen más kreatív módon hatékonyan tudták folytatni a munkát a közösségekkel és ezáltal megőrizték tevékenységük lényegét.
A díjjal a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum olyan szervezetek és egyének – kurátorok, muzeológusok, múzeumpedagógusok, pedagógusok, művészek, művészettörténészek – tevékenységét ismeri el, akik a saját területükön az elmúlt időszakban sokat tettek a kortárs művészet közvetítésért és népszerűsítéséért.
Olyan, a vizuális művészetek területén tevékenykedő szervezetek vagy magánszemélyek pályázatát várták, akik a civil- vagy akár iskolai közösségekkel való együttműködésben aktívan használják a kortárs művészet eszközrendszerét a közérzet és az életminőség javítására, és akik a járványhelyzetre releváns, közösségépítő módszereket fejlesztettek ki, amellyel követendő példát mutatnak, vagy továbbfejlesztésre alkalmasak.
A pályázat második fordulójába tíz pályázat jutott tovább, amelyek november 17-én egy online mini konferencián mutatkoztak be a zsűri előtt.
A 2020 évi ARTtransfer díjat, tekintettel a magas színvonalra, a zsűri megosztotta.
1. helyezett Don Tamás 30 – kísérleti művészetpedagógiai programja,
2. helyezett Éliás István Kuns_t című online művészetpedagógiai kiadványa
A díj összege (bruttó) 300.000 Ft, azaz háromszázezer forint, amely 200.000 – 100.000 Ft arányban osztott meg az elismertek között. A díj összegét az EMMI Kultúráért Felelős Államtitkársága támogatása biztosítja.
A Don Tamás, a MODEM kurátora által kezdeményezett online foglalkozások a 30 – kísérleti művészetpedagógiai programhoz kapcsolódnak. 2019-ben a MODEM hároméves oktatási projektet indított, elsősorban középiskolások számára, amelynek keretében az 1989–2019 közti időszak minden évéből kiválasztottak egy-egy, magyar képzőművész által létrehozott alkotást, amelyekről a korszakkal foglalkozó művészettörténészek, elméleti szakemberek átfogó elemzést írtak. A művekből rendezett kiállítás a koronavírusjárvány első hulláma miatt csupán egy hétig volt látható, az oktatási program pedig az online térbe kényszerült, ahol a résztvevők közösen értelmezték az adott művet, illetve reagáltak egymás gondolataira.
Éliás István két évtizede dolgozik a művészetpedagógia területen. Az általa életre hívott Kuns_t online platform aktualitását a járványhelyzet miatt nem látogatható kiállítások és a távoktatás bevezetése, valamint az otthonmaradás kényszerűsége adta. Célja, hogy kidolgozott és kipróbált művészetpedagógiai anyagokkal segítse a pedagógusok munkáját a digitális oktatásra való átállásban, valamint hogy a diákok számára új és motiváló elfoglaltságot kínáljon. A Kuns_t szakmai tartalmai komplex módon mutatnak példákat, feldolgozási ötleteket a közelmúlt és napjaink képzőművészeti jelenségeinek megismerésére, befogadására.
Fotó: Csoda Csaj Csoport
A Ludwig Múzeum 100.000 forintos különdíjában részesült:
A Csoda Csaj Csoport Csobánkán
A 2015-ben megalakult Csodaműhely Egyesület a csobánkai roma és/vagy hátrányos helyzetű közösséggel dolgozik. Az ennek részeként megvalósult projekt egy olyan, rendszeresen látogatható – eleinte online, majd fizikai – tér, ahol a helyi közösség lány tagjai biztonságos közegben oszthatják meg gondolataikat és kérdéseiket, és erősíthetik női közösségüket.
A zsűri tagjai:
Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója
Kassai Hajnal, az Emberi Erőforrások Minisztériuma múzeumi főosztályának vezetője
German Kinga, művészettörténész, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem docense
Sepsey Zsófia, művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria Oktatási Osztályának vezetője
Hemrik László, a Ludwig Múzeum Múzeumpedagógiai Osztályának vezetője
Szabics Ágnes, képzőművész, művészetpedagógus
Simon Andrea, a Ludwig Múzeum Nemzetközi Osztályának osztályvezetője, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanársegéde